۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۳۷
کد خبر: 85477964
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گزارش سازمان ملل در مورد اقدام کره شمالی برای دور زدن تحریم‌ها

تهران– ایرنا- ناظران تحریمی سازمان ملل متحد در گزارشی محرمانه اعلام کردند که کره شمالی در ماه مارس(اسفند -فروردین) پس از سرقت از یک صرافی رمز ارزی، 147.5 میلیون دلار از طریق پلتفرم رمزارز «تورنادو کش (Tornado Cash)» پولشویی کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این ناظران در سندی که روز جمعه به کمیته تحریم های شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده، اعلام کردند که در حال انجام تحقیقات بر روی ۹۷ حمله سایبری هستند که احتمال می‌رود کره شمالی به شرکت‌های رمزارز بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۴ داشته است و ارزش آن‌ها حدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

این ناظران با استناد به اطلاعات شرکت تحلیل رمزارز «پک‌شیلد» و شرکت تحقیقاتی بلاکچین «الیپتیک» به این کمیته گفتند که این تحقیقات حمله اواخر سال گذشته میلادی در بستر رمزارز «تورنادو کش» را که در جریان آن ۱۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار، پیش از پولشویی در ماه مارس سال جاری (اسفند-فروردین)، از صرافی ارزهای دیجیتال HTX به سرقت رفت را شامل می‌شود.

این ناظران گفتند که صرفا در سال ۲۰۲۴، در حال انجام تحقیقات درباره «۱۱ مورد سرقت رمزارز... به ارزش ۵۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار» بوده اند و افزودند که بسیاری از این سرقت‌ها را «ممکن است کارکنان فناوری اطلاعات کره شمالی انجام داده باشند که به شکل ناخواسته توسط شرکت‌های کوچک مرتبط با رمزارزها استخدام شده اند.»

این ناظران بیان کردند که به گفته کشورهای عضو سازمان ملل و شرکت‌های خصوصی، کارکنان فناوری اطلاعات کره شمالی که خارج از کشور خود فعالیت می‌کنند «درآمد قابل‌ توجهی» برای پیونگ یانگ کسب می‌کنند.

کره شمالی که با نام رسمی «جمهوری دموکراتیک خلق کره» (DPRK) شناخته می‌شود، از سال ۲۰۰۶ تحت تحریم سازمان ملل قرار دارد و این محدودیت‌ها طی سال‌های گذشته در تلاش برای کاهش بودجه برنامه‌های موشکی بالستیک و هسته‌ای پیونگ یانگ تشدید شده است.

هیات کره شمالی در سازمان ملل در نیویورک به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این رابطه پاسخی نداده است.

آمریکا سال ۲۰۲۲ «تورنادو کش» را با وارد کردن اتهاماتی مبنی بر حمایت آن از کره شمالی، تحریم کرد. 2 نفر از بنیان‌گذاران این پلتفرم در سال ۲۰۲۳ به تسهیل پولشویی بیش از یک میلیارد دلار، از جمله برای یک گروه متخلف سایبری مرتبط با کره شمالی متهم شدند.

وکلای رومن استورم، یکی از بنیان‌گذاران «تورنادو کش»، که ماه سپتامبر سال گذشته میلادی (شهریور-مهر ۱۴۰۲) در برابر اتهامات آمریکا اظهار بی‌گناهی کرد، به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

پلتفرم‌های به اصطلاح «مخلوط کننده» رمزارزها مانند «تورنادو کش»، ارزهای رمزنگاری شده کاربران بسیاری را می‌گیرند و با هم مخلوط می‌کنند تا منبع و صاحبان وجه را مخفی نگهدارند.

تیم ناظران تحریمی سازمان ملل اواخر ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت) پس از اینکه روسیه تمدید سالانه ماموریت آن‌ها را وتو کرد، منحل شد. برخی از ناظران کارهای ناتمام خود را ارسال کردند که روز جمعه با کمیته تحریم‌های کره شمالی در میان گذاشته شد.

ناظران تحریم‌های سازمان ملل گفتند که بر روی گزارش ۶ فوریه «نیویورک تایمز» تحقیق کرده‌اند که طبق آن روسیه ۹ میلیون از ۳۰ میلیون دلار دارایی‌های بلوکه شده کره شمالی را آزاد کرد و به پیونگ یانگ اجازه داد در یک بانک روسی در «اوستیای جنوبی» حساب باز کند تا به شبکه‌های بانکی بین المللی دسترسی بهتری داشته باشد.

این ناظران همچنین گفتند کشتی‌های مظنون به دست داشتن در آنچه «تجارت تسلیحاتی کره شمالی و روسیه» می‌نامند به سفرهای دریایی خود با کانتینر میان بندر «راجین» کره شمالی و بنادر روسیه از جمله «ولادی وستوک» و «وستوچنی» ادامه دادند.

ناظران تحریمی گفتند که یک کشتی خاص به نام «آنگارا» از ماه فوریه (بهمن-اسفند)‌ در بندر نینگبو چین و احتمالا در حال تعمیر و نگهداری بوده است. رویترز مدعی شده است که چین لنگرگاه این کشتی را فراهم کرده است.

هیات روسیه در سازمان ملل در نیویورک از اظهار نظر درباره فعالیت این ناظران خودداری کرد. هیات چین در سازمان ملل هم به درخواست اظهار نظر در این رابطه پاسخی نداده است.

آمریکا و سایرین، کره شمالی را به انتقال تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم کرده اند. مسکو و پیونگ یانگ این اتهامات را رد کرده‌اند. روسیه و کره شمالی سال گذشته میلادی متعهد شدند که روابط نظامی خود را گسترش دهند.

در گزارش جداگانه‌ای در ماه گذشته میلادی (فروردین-اردیبهشت)، ناظران تحریمی سازمان ملل به شورای امنیت گفتند که بقایای موشکی که دوم ژانویه (۱۲ دی) در شهر خارکیف اوکراین پیدا شده بود از موشک‌های بالستیک سری «هواسونگ-۱۱» کره شمالی بوده است.

شورای امنیت سازمان ملل صادرات کره شمالی از جمله صادرات زغال سنگ، آهن، سرب، منسوجات و غذاهای دریایی را ممنوع کرده و واردات نفت خام و فرآورده‌های نفتی پالایش شده را به این کشور محدود کرده است.

ناظران تحریمی سازمان ملل نوشتند: کره شمالی و تسهیلگران آن به دور زدن تحریم‌ها از طریق دریا از جمله با خرید مداوم کشتی‌ها، واردات نفت پالایش شده از طریق انتقال کشتی به کشتی، و صادرات زغال‌سنگ ادامه می‌دهند.

این ناظران گفتند که در حال انجام تحقیقات بر روی اطلاعات ارسالی یک کشور عضو درباره ۲۰۸ سفر کشتی‌های باری کره شمالی برای تخلیه زغال سنگ در آب‌های ساحلی چین بوده‌اند و افزودند که احتمالا بیشتر این‌ها از طریق انتقال کشتی به کشتی صورت گرفته است. نام این کشور عضو مشخص نیست.

ناظران سازمان ملل نوشتند: کشتی‌های گارد ساحلی چین چندین بار در مجاورت کشتی‌های کره شمالی که مشکوک به تخلیه زغال سنگ در آب‌های چین بودند، مشاهده شدند.

هیات چین در سازمان ملل به درخواست اظهار نظر در این رابطه پاسخی نداده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha