استاندار: آذربایجان‌غربی نیازمند توسعه شرکت‌های دانش بنیان در احیای دریاچه ارومیه است

ارومیه- ایرنا- استاندار آذربایجان‌غربی گفت: استان نیازمند توسعه کمی و کیفی شرکت‌های دانش بنیان به ویژه در بحث احیای دریاچه ارومیه به عنوان موضوعی ملی است هرچند در دولت سیزدهم رشد قابل توجهی در این زمینه ثبت شده است.

به گزارش ایرنا محمدصادق معتمدیان روز چهارشنبه در نشست مشترک با رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری افزود: توسعه کمی و کیفی شرکتهای دانش بنیان و عملکرد این شرکتها نیازمند مطالعه بیشتر است و اگر بنا بر توسعه باشد، براساس مزیت ها و اولویت های استانی این مورد محقق می شود.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی در ابتدای کار دولت سیزدهم ۳۸ شرکت فعال دانش بنیان داشت، اضافه کرد: هم اکنون ۱۰۷ شرکت مبتنی براقتصاد دانش بنیان در استان فعالیت دارد که ۸۳ درصد نوپا هستند.

وی ادامه داد: امروز آب و کشاورزی ۲ حوزه مهم محسوب می شوند و تغییر الگوی کشت از نیازهای جدی استان در حوزه کشاورزی است که در این خصوص باید از ظرفیت شرکت های دانش بنیان بهره برد.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه در زمینه حوزه عملکرد شرکتهای دانش بنیان در استان نیاز به مطالعه بیشتری است، اظهار کرد: در بخش کشاورزی ورود این شرکت ها لازم است چرا که ۵۷ درصد منابع آبی ما در بخش کشت چغندر قند، یونجه و سیب مصرف می شود و سیب و یونجه بیشترین مصرف دارند که می توان این مصرف را با روش های علمی کنترل کرد.

معتمدیان با اشاره به اینکه عدم مصرف صحیح آب در این بخش مشکل اساسی است، گفت: بیش از ۹۰ درصد منابع آبی ما در این بخش مصرف می شود در حالی که از نظر ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در کمترین سطح است و درآمد سرانه در پایین ترین سطح قرار دارد.

وی با تاکید بر ضرورت سیاست‌گذاری در این زمینه با تعامل دانشگاهیان و افراد متخصص افزود: یکی از دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه این برداشت های بی رویه و عدم مدیریت مناسب در مصرف آب بوده است.

استاندار: آذربایجان‌غربی نیازمند توسعه شرکت‌های دانش بنیان در احیای دریاچه ارومیه است

آذربایجان غربی در ردیف استانهای موفق در کاهش نرخ بیکاری در کشور است

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: در ابتدای کار دولت سیزدهم در استان، در نرخ فلاکت استان سی ام کشور بودیم و در سرجمع نرخ بیکاری و نرخ فلاکت و تورم وضعیت مطلوبی نداشت ولی در کمتر از سه سال با اجرای یک برنامه منسجم این استان هم اکنون جزو استانهای برتر و در ردیف اول کشور در کاهش نرخ بیکاری در تمام فصول سال و تورم هستیم.

معتمدیان اضافه کرد: باید با ارائه برنامه و اعتمادسازی، بخش خصوصی به این موضوع ورود پیدا کند و ما آمادگی داریم تا در گام فعلی و با یک مشارکت حداقلی ۹۰ میلیارد ریال در حمایت از این شرکتهای دانش بنیان داشته باشیم و به همین میزان هم لازم است دانشگاه علوم پزشکی، پارک علم و فناوری و دانشگاه ارومیه هم مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی عمده سرمایه‌گذاری را در این منطقه برعهده دارد و با ارتقای سالانه آن می شود گامهای مهمی برداشت، ادامه داد: جذب مشارکت و سرمایه های مردمی موضوعی است است که در توصیه های رهبر معظم انقلاب هم مطرح شده و این مساله باید با جدیت پیگیری شود.

وی با تاکید براینکه ترسیم نقشه راه برای این مسیر لازم است، گفت: آذربایجان غربی در منطقه ای قرار دارد که از نظر ژئوپلیتیکی بی نظیر بوده و ۲۵ درصد پایانه های کشور برای صادرات در این منطقه مستقر هستند و با اروپا نیز ارتباط نزدیکی دارد.

استاندار آذربایجان غربی افزود: با توجه به این مزیتهای منحصر به فرد در بحث توسعه صادرات نقش اقتصاد دانش بنیان باید تعریف شود چرا که زمینه توسعه در آذربایجان غربی فوق العاده بالاست.

معتمدیان با اشاره به توسعه صادرات به میزان یک میلیارد دلار در مرز تمرچین پس از بازگشایی و توسعه آن در سال های اخیر بیان کرد: باید تمامی مشکلات و موانع در این مسیر برطرف شود و رفع مشکلات لازم به پیگیری است.

به گزارش ایرنا هم اکنون بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در آذربایجان غربی فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha