۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۰۹
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85479032
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نماینده مجلس: ظرفیت‌های دانش‌بنیان سمنان در فرآوری معدنی استفاده شود

سمنان - ایرنا - نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری استان در توسعه فرآوری معدنی مورد توجه باشد.

به گزاش خبرنگار ایرنا، عباس گلرو روز پنجشنبه در نشست شورای معادن استان سمنان در سالن غدیر استانداری افزود: با وجود ۲ پارک علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان این حوزه در استان باید برای بحث فرآوری مواد معدنی از این ظرفیت کمک گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه بحث معادن و فرآوری مواد معدنی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و امری حائز اهمیت است‌، ادامه داد: همانگونه که سمنان در بسیاری از موارد استان پیشرو و نمونه است، نشست‌های شورای معاون نیز به صورت مستمر و با جدیت برگزار شود موفقیت‌های لازم در این حوزه نیز محقق شود.

نماینده مجلس: ظرفیت‌های دانش‌بنیان سمنان در فرآوری معدنی استفاده شود

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با اظهارامیدواری برای اینکه مصوبات و پیشنهادهای قانونی شورای معادن برای توسعه و تقویت مباحث مرتبط با معادن و فرآوری مواد معدنی در سطح کشوری نیز کارگشا و موثر باشد، تاکید کرد: موضوع‌های حقوق دولتی، مسئولیت اجتماعی و فرآوری مواد معدنی به صورت موثر باید در این شورا مورد توجه باشد.

برنامه‌ریزی برای ایجاد هشت واحد فرآوری معدنی

استاندار سمنان نیز گفت: در حال حاضر بالغ بر ۱۴ واحد فرآوری مواد معدنی در استان فعالیت دارد که با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، افتتاح و راه اندازی هشت واحد فرآوری مواد معدنی در دستور کار است.

سیدمحمدرضا هاشمی افزود: موضوع هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده معادن به صورت ویژه پیگیری شود.

استاندار سمنان بیان کرد: بحث مسئولیت اجتماعی معادن هم بحثی است که می‌تواند در حوزه پیشبرد اهداف و موارد استان تاثیر بسزایی داشته باشد و کارگروهی ویژه قانون تحقق تا یک درصد مسئولیت اجتماعی معادن تشکیل شود.

نماینده مجلس: ظرفیت‌های دانش‌بنیان سمنان در فرآوری معدنی استفاده شود

به گزارش ایرنا، استان سمنان با داشتن ۶۰۸ معدن از نظر تعداد رتبه پنجم و در شاخص استخراج رتبه ششم کشور را دارد، اما با این وجود اقتصاد معدنی در سمنان، به عنوان یکی از معدن‌خیزترین استان های کشور، فقیر است و اکنون دولت سیزدهم با راهبردی کارشناسی و برنامه‌ریزی اصولی و سرمایه‌گذاری به دنبال توسعه پایدار و همه جانبه در این بخش است.

بر اساس گزارش‌ها در استان سمنان ۴۲ نوع ماده معدنی شناخته شده و بیش از ۶۲۶ معدن وجود دارد و سالانه بالغ بر ۲۲ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود که ذخیره قطعی معادن این استان حدود ۶۰۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن‌ها حدود یک میلیارد تن است، البته بر اساس شواهد زمین‌شناسی پیش‌بینی می‌شود ذخیره معدنی این استان بیش از ۲ و نیم میلیارد تن باشد، این میزان ذخیره چشمگیر و در کشور کم نظیر و قابلیت سرمایه‌‎گذاری به وسیله بخش خصوصی دارد.

استان سمنان دارای رتبه اول از نظر تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم تولید سولفات سدیم و رتبه سوم تولید زغال سنگ و کرومیت در کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha