۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۳۵
کد خبر: 85479045
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رشد ۸۷ درصدی تجارت تاتارستان روسیه با کشورهای اسلامی

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۳۵
کد خبر: 85479045
رشد ۸۷ درصدی تجارت تاتارستان روسیه با کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- رئیس‌جمهوری تاتارستان اعلام کرد:‌ حجم مبادلات تجاری این منطقه از فدراسیون روسیه با کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۵.۷ میلیارد دلار رسید که رشد ۸۷ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا، رستم مینیخانوف در نشستی با سفیران کشورهای اسلامی که به منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس بین‌المللی روسیه – جهان اسلام به کازان مرکز جمهوری تاتارستان سفر کرده‌اند، بدون اشاره به جزئیات بیشتر افزود: مبادلات تجاری دوجانبه تاتارستان با مصر، مالزی، امارات، تونس، ترکیه و کشورهای آسیای مرکزی افزایش قابل توجهی داشته و روابط با شرکای کشورهای آسیایی و آفریقایی در حال تقویت است.
وی با بیان اینکه ۲۰ میلیون نفر مسلمان در روسیه زندگی می کنند، اظهار داشت: تاتارستان در تلاش است تا سازوکارهای عملیاتی برای همکاری در چارچوب تجارت اسلامی ایجاد کند و این مبادلات، گستره وسیع جغرافیایی را در جهان در بر می‌گیرد.

رشد ۸۷ درصدی تجارت تاتارستان روسیه با کشورهای اسلامی

رئیس‌جمهوری تاتارستان روسیه با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این منطقه گفت: در تولید کامیون،‌ بالگرد، کشتی، محصولات پتروشیمی، کود و محصولات کشاورزی توانمندی‌های خاصی داریم و علاوه بر آن، تلاش می‌کنیم که تماس‌ها را در عرصه‌های فرهنگ، علم، آموزش و گردشگری نیز ارتقا دهیم.
مینیخانوف درباره برنامه‌های پانزدهمین اجلاس روسیه – جهان اسلام (کازان فروم) نیز گفت:‌ برنامه‌های این اجلاس بسیار غنی است و جلسات و میزگردهای مختلف در مورد موضوعاتی همچون مبادلات مالی اسلامی و مشارکت بانکی، توسعه صادرات، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری، لجستیک و کریدورهای حمل‌ونقل، سبک زندگی حلال و دیپلماسی را در بر می‌گیرد.
وی تأکید کرد: همکاری با جهان اسلام یکی از مؤلفه‌های مهم سیاست خارجی روسیه محسوب می‌شود.
رئیس‌جمهوری تاتارستان با اعلام آمادگی کازان برای میزبانی اجلاس سران گروه بریکس و رقابت‌های ورزشی در این چارچوب ادامه داد:‌ این منطقه روسیه در خط مقدم تعامل با شرکت ها و سرمایه گذاران مسلمان قرار دارد، گفت‌وگوی مداوم هم در سطح رسمی و هم در سطح تجاری برقرار است، بازدیدهای متقابل انجام می‌شود و پروژه‌های مشترک اجرا می‌شوند که این اقدامات به لطف تلاش سفیران کشورها مقیم روسیه است.

رشد ۸۷ درصدی تجارت تاتارستان روسیه با کشورهای اسلامی


در این نشست، برخی سفیران کشورهای اسلامی از جمله کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه سخنانی ارائه کردند. (اینجا بخوانید)
پیش تر، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کازان گفته است: حجم مبادلات تجاری ایران و جمهوری تاتارستان روسیه در سال ۲۰۲۳ میلادی با ۲۵ درصد افزایش به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافت.
داود میرزاخانی افزود: حجم مبادلات تجاری ایران و جمهوری تاتارستان در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۸۲ میلیون دلار بود.

جمهوری تاتارستان با مرکزیت کازان در بخش اروپایی فدراسیون روسیه در میانه دو رودخانه ولگا و کاما واقع شده است و تقریبا در ۸۰۰ کیلومتری شرق مسکو قرار دارد.


همزمان با برگزاری پانزدهمین اجلاس کازان فروم، نمایشگاه صنعت حلال با حضور شرکت‌هایی از کشورهای اسلامی تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه جاری برپا است که این نمایشگاه روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه به صورت رسمی با قرائت قرآن کریم و با حضور نخست‌وزیر جمهوری تاتارستان روسیه آغاز به کار کرد.
فعالان بخش خصوصی از ۱۲ شرکت از جمهوری اسلامی ایران در پاویون اختصاصی کشورمان در این نمایشگاه حضور یافته و به دنبال توسعه مبادلات تجاری و مذاکرات برای توسعه صادرات خود هستند. علاوه بر این، میربیزینس بانک (بانک روسی که همه سهام آن متعلق به بانک ملی ایران است) در این نمایشگاه با پرچم مقدس کشورمان حضور دارد.
شهر کازان پس از بدرقه شرکت کنندگان در اجلاس «روسیه-جهان اسلام» در ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، خود را برای برپایی دو رویداد دیگر در سطح بین المللی آماده می کند.
این شهر میزبان رقابت‌های ورزشی بریکس است که ۱۱ تا ۲۴ ژوئن (۲۲ خرداد تا چهارم تیرماه ۱۴۰۳) برگزار می‌شود.
مهمترین رویداد گروه بریکس در قالب اجلاس سران نیز اکتبر ۲۰۲۴ (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) در کازان برگزار خواهد شد.
جمهوری اسلامی ایران با تلاش دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۲) به همراه چهار کشور دیگر شامل: مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به عضویت گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس درآمد. عضویت اعضای جدید در نشست تابستان ۱۴۰۲ سران گروه بریکس متشکل از روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی تأیید شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha