میراث فرهنگی دزفول: هیچ یک از خانه‌های قدیمی تخریب شده، تاریخی نبود

دزفول – ایرنا – رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول در واکنش به ادعای شهردار منطقه ۲ دزفول مبنی بر تخریب ۱۲ خانه قدیمی از جمله یک سازه تاریخی ثبت ملی در این شهر طی ۲ ماه اخیر گفت: هیچ خانه و یا سازه تاریخی در این شهر تخریب نشده است.

حمیدرضا خادم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بارش‌های بی‌سابقه طی ۲ ماه اخیر منجر به ریزش برخی خانه‌ها و سازه‌های قدیمی و مخروبه در دزفول شد که هیچ یک دارای ارزش معماری نبوده و تمام این خانه‌ها مخروبه بودند.

وی با تکذیب تخریب ۱۲ خانه قدیمی در این شهر طی ۲ ماه اخیر افزود: پنج خانه قدیمی و مخروبه و یک ساباط بر اثر بارندگی‌های اخیر در دزفول ریزش کرد و ۲ ساباط دیگر دچار صدمه و ترک خوردگی شده است که هیچ یک ثبت ملی نبودند.

میراث فرهنگی دزفول: هیچ یک از خانه‌های قدیمی تخریب شده، تاریخی نبود
ساباط میرزکیان دزفول بر اثر بارندگی های فروردین ماه امسال دچار ریزش شد

ساباط میرزکیان ثبت ملی نبود

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با بیان اینکه بافت تاریخی با بافت قدیم متفاوت است، گفت: خانه تاریخی حداقل باید ۸۰ سال عمر و دارای معماری اصیل باشد که خود این خانه‌ها نیز بر اساس شاخص‌هایی درجه بندی می‌شوند.

وی با بیان اینکه هیچ یک از خانه‌هایی که بر اثر بارندگی‌های اخیر دچار ریزش و تخریب شده‌اند، تاریخی نبودند، افزود: ساباط میرزکیان یکی از سازه‌های قدیمی بود که در بارندگی‌های اخیر دچار آسیب جدی و تخریب شد که این ساباط نیز برخلاف برخی ادعاها ثبت ملی نبود.

خادم، مرمت گذرگاه‌ها را از جمله وظایف ذاتی شهرداری‌ها دانست و بیان کرد: مرمت و نگهداری ساباط‌ها به عنوان معابر عبوری و گذرگاه جزو وظایف شهرداری است و نظارت بر این فرآیند به عهده میراث فرهنگی است.

میراث فرهنگی دزفول: هیچ یک از خانه‌های قدیمی تخریب شده، تاریخی نبود
ریزش یکی از خانه قدیمی دزفول

برخی مالکان به طور عمد به دنبال تخریب خانه‌های قدیمی خود هستند

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با بیان اینکه متاسفانه برخی مالکان خانه‌های قدیمی به دنبال تخریب عمدی این خانه‌ها هستند، گفت: پیش از بارندگی‌های اخیر هشدارهای لازم به مالکان خانه‌های تاریخی و قدیمی داده شد تا خسارت به این سازه‌ها کاهش یابد ولی متاسفانه برخی مالکان از فرصت بارش برای تخریب این خانه‌ها سوء استفاده می‌کنند.

وی افزود: جلوی تخریب کامل برخی خانه‌های قدیمی از جمله خانه نادری که طی هفته‌های اخیر بخش‌هایی از دیواره آن توسط مالک تخریب شده بود با ورود سریع میراث فرهنگی و تذکرات لازم، گرفته شد.

جداره خانه‌های قدیمی واقع در مسیر عبوری هیات‌های عزاداری دزفول پایش می‌شود

خادم با اشاره به دغدغه‌های موجود برای عبور هیات‌های عزاداری از بافت قدیمی و احتمال ریزش برخی از خانه‌های قدیمی این مسیر اظهارکرد: پایش جداره خانه‌های قدیمی واقع در مسیر عبور هیات‌های عزاداری که احتمال ریزش آنها وجود دارد با اولویت در دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پیشنهاد میراث فرهنگی دزفول اقدام مشترک میان میراث فرهنگی، شهرداری، فرمانداری و دادگستری برای رفع خطر جداره خطرناک خانه‌های قدیمی واقع در مسیر عبور هیات‌های عزاداری است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: این اداره نسبت به ایمن سازی مسیر عبور هیات‌های عزاداری از بافت قدیمی این شهر حساسیت و دغدغه دارد و با توجه به نزدیک بودن ماه محرم این موضوع را با اولویت و حساسیت دنبال می‌کند.

میراث فرهنگی دزفول: هیچ یک از خانه‌های قدیمی تخریب شده، تاریخی نبود
خانه های تاریخی مرمت شده دزفول به محلی برای برگزاری رویدادهای مختلف فرهنگی، گردشگری تبدیل شده است

ورود مالکان و سرمایه گذاران برای مرمت خانه‌های قدیمی دزفول با کاربری اقامتی و گردشگری حمایت می‌شود

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: بافت تاریخی دزفول با وجود تحمیل برخی خسارت‌ها در بارندگی‌های بی‌سابقه ماه‌های اخیر، تاب آوری قابل قبولی را نشان داد.

وی افزود: خانه‌های تاریخی فاخر متعددی در دزفول وجود دارد که با مرمت و بهسازی امکان بهره گیری از آنها با کاربری گردشگری و اقامتی وجود دارد که از سرمایه گذاران و مالکان این خانه‌ها برای مرمت این میراث فرهنگی حمایت می‌شود.

خادم با بیان اینکه از ورود سرمایه گذاران برای احیای خانه‌های تاریخی دزفول تمام قد حمایت می‌شود، اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی دزفول از همه مالکان خانه‌های تاریخی و سرمایه گذاران علاقمند به حفظ و احیای میراث فرهنگی این شهر دعوت می‌کند تا در حفظ میراث تاریخی دزفول مشارکت کنند.

وی افزود: دزفول به دلیل تنوع بالای اقلیمی و ظرفیت‌های بی بدیل طبیعی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی یکی از شهرستان‌های چهار فصل کشور است که در طول سال میزبان صدها هزار گردشگر است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با بیان اینکه این ظرفیت عظیم، بستری مناسب برای سرمایه گذاری در بخش تاریخی و گردشگری این شهرستان را فراهم کرده است، تصریح کرد: این اداره از ورود تمام مالکان و سرمایه گذاران بخش خصوصی برای مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی و قدیمی در این شهرستان حمایت و برای این خانه‌ها کاربری گردشگری و اقامتی صادر می‌کند.

به گزارش ایرنا، شهردار منطقه ۲ دزفول روز گذشته(چهارشنبه) در دویست و چهل و چهارمین نشست رسمی شورای اسلامی شهر دزفول با ابراز نگرانی از ناایمن و ناپایدار بودن بافت قدیمی این شهر و عبور هیات‌های عزاداری در ایام محرم از این بافت، بر لزوم رفع خطر مسیر عبوری هیات‌های عزاداری در بافت قدیم تاکید کرد.

محمد مهرآفرین در آن نشست، از تخریب ۱۲ خانه قدیمی از جمله یک سازه تاریخی طی ۲ ماه امسال در بافت قدیمی دزفول خبر داده بود و خواستار رفع خطر مسیر عبوری هیات‌های عزادرای دزفول از این بافت شد.

دزفول با قدمتی ۹ هزار ساله یکی از نخستین سکونتگاه‌ها و محل‌های شهرنشینی در جهان است و معماری خاص دزفول که آن را با نام شهر آجر معرفی می‌کند از افتخارات این سرزمین است.

۱۰۰ اثر تاریخی شامل خانه، مسجد، حمام، گذر و بقعه در ۲۴۰ هکتار بافت قدیم دزفول وجود دارد؛ این شهر دارای ۲۸ محله قدیمی و در هم تنیده است که معماری بی‌نظیرش، آن را به شهر آجر معروف کرده است.

هم نشینی رود دز با بافت تاریخی و بقاع تاریخی مجموعه بی‌نظیر گردشگری را خلق کرده ولی تخریب بافت قدیم به دلیل نگهداری نامناسب همواره به عنوان یکی از نگرانی‌های مهم دوستداران میراث فرهنگی مطرح بوده است.

هم‌اکنون شهرداری‌های شیراز با ۳۵۰ هکتار، یزد با ۷۴۳ هکتار، سمنان با ۳۵۷ و گرگان با ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی دارای شهردار منطقه یا ناحیه ویژه بافت تاریخی هستند و شهرهای اصفهان و دزفول نیز به‌دنبال ایجاد چنین شهرداری هستند.

شهر دزفول با مساحت چهار هزار و ۷۳۰ هکتار دارای ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha