۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۰۳
کد خبر: 85481514
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سگ‌های ولگرد و حواث پیاپی برای شهروندان بابلی

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۰۳
کد خبر: 85481514
سگ‌های ولگرد و حواث پیاپی برای شهروندان بابلی

ساری- ایرنا - افزایش گزش حیوانات در یک سال اخیر موجی از نگرانی را در بین شهروندان بابلی به همراه داشت، و این شهروندان برای در امان ماندن از بیماری خطرننک هاری از متولیان امر خواستند برای رفع این چالش جدی راهکاری ریشه ای ارائه تا به شهروندان به خصوص کودکان و زنان آسیب های جدی وارد نشود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چالش سگ های ولگرد که در همه شهرهای مازندران به یک تهدید جدی تبدیل شد، آمارها نشان از آن دارد که این معضل در شهرستان بابل از مرز هشدار فراتر رفته و موجی از نگرانی را در بین شهروندان ایجاد کرد.

دور دور سگ های بی صاحب که در پارک ها، حاشیه شهرها و روستاهای این شهرستان به وفور دیده می شود سبب شد، آمارهای گزش حیوانات در این شهرستان در مدار افزایشی قرار گیرد.

شهروندان بابلی ضمن ابراز نگرانی از حضور پر تعداد سگ های ولگرد در سطح شهر از متولیان امر خواستند برای گره گشایی این مشکل چاره اندیشی کنند. بیشترین وحشت شهروندان از گزش های پی درپی حیوانات انتقال بیماری خطرناک هاری است که البته با دریافت واکسن به موقع این ویروس قابل کنترل است.

دانشگاه علوم پزشکی بابل با توجه به افزایش گزش های حیوانات در یک سال اخیر ۲ مرکز را برای دریافت واکسن هاری فعال کرد که یکی از این مراکز در جنوب بابل در منطقه روستایی فیروزجاه واقع در بخش بندپی شرقی بابل و مکان دیگر که به صورت شبانه روزی فعال است در مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی واقع در میدان باغ فرودس در شهر بابل است.

بیماری هاری از طریق بزاق حیوان مبتلا به این بیماری انتقال می یابد و ویروس از محل گازگرفتگی وارد بدن شده و در ماهیچه ها به سمت اعصاب انتهایی رفته و شروع به تکثیر می کند.

در صورت‌ ابتلای‌ انسان‌ به‌ بیماری‌ بعد از طی دوره‌ کمون‌ (نهفتگی) علائم‌ اولیه ‌به‌ صورت‌ خستگی، بی‌ اشتهایی، بی‌قراری، انداختن آب دهان، گاهی‌ سوزش ‌و خارش‌ در محل‌ گزیدگی بروز می کند.

در مرحله‌ تحریک‌ پذیری‌ علائم‌ بی ‌قراری، خروج‌ کف‌ از دهان، احساس‌ خستگی، ترس‌ از نور و ریزش‌ اشک‌ از چشم‌ بروز پیدا می‌ کند.

انسان هار به طور کلی نسبت به تمام محرک های فیزیکی، شیمیایی، حسی و بویایی عکس العمل شدید نشان می دهد، ولی این عکس العمل ها و رفتارهای تهاجمی یک تا پنج دقیقه بیشتر طول نکشیده و در فواصل پیدایش آن ها بیمار خسته و کوفته، آرام و بی حال می افتد.

بیمار به تدریج با افزایش و تشدید انقباضات عضلانی و نخوردن غذا و نیاشامیدن آب ناتوان و فرسوده شده و سپس‌ وارد مرحله‌ اغما می شود و در اثر انقباضات شدید عضله قلب و بالاخره فلج دستگاه تنفسی فوت می کند.

ضرورت جمع آوری سگ های ولگر

یکی از شهروندان ساکن منطقه امیرکبیر بابل در گفت گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: محله ی امیرکبیر واقع در شهر بابل که منطقه یک شهری محسوب می شود مملو از سگ های ولگرد است.

اکرم روشن اظهار داشت: با توجه به این که بسیاری از سگ های ولگرد در مسیر جاده ساحلی شهر بابل دور دور می کنند، این سگ ها خودشان را به این محله می رسانند که این امر باعث وحشت شهروندان است.

وی با بیان این که آمارهای ارائه شده از گزش های حیوانات در بابل بسیار نگران کننده شد، خاطرنشان کرد: جمع آوری این سگ های ولگرد یکی از خواسته های جدی شهروندان است.

این شهروند بابلی ادامه داد: با توجه به در پیش بودن تعطیلات تابستان، فرزندان بیشتر در کوچه ها برای بازی حضور می یابند که این سگ های ولگرد یک تهدید خطرناک برای کودکان و نوجوانان هستند.

سگ‌های ولگرد و حواث پیاپی برای شهروندان بابلی

روشن افزود: خواسته ی شهرندان بابلی جمع آوری این سگ های ولگرد در همه محله های شهرستان است که باید برای حل این مشکل چاره اندیشی اساسی انجام شود.

این شهروند بابلی تصریح کرد: آمارهای گزش در روستاهای بابل با توجه به گستره وسیع بخش های ۶ گانه این شهرستان بسیار بالا است که برای مناطق روستایی هم باید تصمیم گیری شود.

ثبت افزون بر سه هزار و ۶۰۰ گزش

در این پیوند معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار کرد: در یک سال اخیر سه هزار و ۶۷۵ مورد گزش توسط حیوانات در شهرستان بابل صورت گرفته که از این تعداد ۲ هزار و ۷۴۹ مورد آن گزش با سگ و ۹۲۸ مورد گزش توسط حیوانات دیگر بوده است.

محمد رضا عادل با هشدار به این نکته که آمار سگ گزیدگی در بابل نسبت به سال گذشته افزایش نگران کننده ای داشته است، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، دستکم ۶۰۰ مورد افزایش سگ گزیدگی در بابل گزارش شد.

سگ‌های ولگرد و حواث پیاپی برای شهروندان بابلی

وی گفت: از مجموع سه هزار و ۶۷۵ مورد گزش حیوانات در بابل، هزار و ۸۱۲ مورد آن در شهر بابل و هزار و ۸۶۳ مورد آن در روستاها بوده است که بیشتر در سنین ۲۰ تا ۴۰ سال بود و گزش در آقایان بیشتر از خانم ها ثبت شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: واکسن هاری و تزریق ایمنوگلوبولین برای هر نفر حدود ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه دارد، و در سال گذشته بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال برای گزش حیوانات در این شهرستان توسط دانشگاه علوم پزشکی بابل هزینه شد.

بعد از گزش چه کنیم

عادل با بیان این که علاوه بر سگ تمامی پستانداران خونگرم مانند اسب، گاو، گوسفند، خرگوش، خوکچه و خفاش با گزش، چنگ زدن با ناخن، بزاق دهان و لیسیدن ویروس هاری را انتقال می‌دهند، بیان داشت: اولین قدم پس از گزش یا هر گونه خراش با چنگ ناخن حیوانات، شست و شوی محل گزش با آب و صابون به مدت ۲۰ دقیقه است و سپس مراجعه فوری به مرکز بهداشت شهرستان بابل می باشد.

عادل گفت: بدلیل اهمیت موضوع ۲ مرکز درمان هاری یکی در میدان باغ فردوس روبروی بنیاد شهید و دیگری در روستای فیروزجاه بعلت صعب العبوری منطقه و فاصله زیاد از شهر بابل فعال است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: به علت بی هوازی بودن ویروس هاری محل گزش تا حد امکان نباید بخیه شود و یا حتی پانسمان محکم، مگر اینکه محل جراحت وسیع و عمیق و یا محل گزش دارای خونریزی زیاد باشد که در این صورت بخیه شل و با فاصله، با هدف جلوگیری از خونریزی زیاد انجام شود.

سگ‌های ولگرد و حواث پیاپی برای شهروندان بابلی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به این که هاری درمان ندارد ولی واکسن هاری می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلای به این بیماری مهلک شود، خاطرنشان کرد: شهروندان و مسافران در صورت گزش و یا هر گونه خراش با چنگ ناخن حیوانات، جهت تزریق واکسن بصورت شبانه‌روزی به مرکز بهداشت بابل واقع در میدان باغ فردوس مقابل بنیاد شهید شهرستان مراجعه کنند.

شهرستان ۶۰۰ هزار نفری بابل دارای ۶ بخش و هفت شهر است که حدود نیمی از این جمعیت در شهر بابل ساکن هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha