دومین رئیس‌جمهور شهید؛ عزیز و خستگی‌ناپذیر

تهران- ایرنا- آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی دومین رئیس‌جمهوری شهیدی است که با نماد خدمت به مردم و حامی محرومان نامش در تارک مدیریت جهادی و انقلابی کشور خوش درخشید؛ او که به تعبیر رهبر معظم انقلاب «خستگی نمی‌شناخت»، «سید محرومان» و «عزیز ملت» بود و اکنون «شهید خدمت» و «شهید جمهور» است.

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا، محمدعلی رجایی اولین رئیس‌جمهوری بود که پس از انقلاب اسلامی در هشتم شهریور سال ۱۳۶۰ ترور شد و به شهادت رسید؛ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دومین رئیس جمهوری ایران است به مقام «شهید»، شهادتی در مسیر خدمت نائل شد. دو رئیس جمهوری که از بسیار جهات شباهت به هم دارند، ساده‌زیست، مردمی، انقلابی و جهادی، مخلص و ولایت‌مدار و طرفدار محرومان، و در مسیر خدمت خستگی‌ناپذیر؛ شهید رئیسی در راه خدمت به مردم همان مشی شهید رجایی را در پیش گرفت و در پنجمین دهه جمهوری اسلامی محبوب دل مردم شد، و در اوج محبوبیت هم پر کشید و شهید شد.

تمایز در مدت خدمت و نحوه شهادت

تنها وجه تمایز این دو دولتمرد انقلابی شاید در مدت خدمت در کسوت ریاست جمهوری یا نحوه شهادتشان است؛ شهید رجایی که کمتر از یک‌ ماه از ریاست جمهوری وی می گذشت در حادثه انفجار در دفتر نخست‌وزیری ترور و به شهادت رسید؛ اما «سید محرومان» پس از افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» در مسیر افتتاح پروژه «ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز» در منطقه ورزقان دچار سانحه سقوط بالگرد شد و در شب ولادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، به همراه حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت ریاست جمهوری و تعدادی از خدمه پرواز به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید خدمت، عزیز ملت و خادم خستگی‌ناپذیر

سید محرومان و سلوک ساده‌زیستی

وقتی آیت الله رئیسی به با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد با رویکردی که به محرومان و حاشیه نشینان داشت مردم به او لقب سید محرومان را دادند. او در طول دوران خدمت خود سعی می‌کرد در میان مردم حاضر شود و از نزدیک به درددل‌های آنها گوش دهد و قدمی برای رفع مشکلات مردم بردارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی به خاطر سبک زندگی که آیت الله رئیسی داشت درباره او فرمودند « ساده‌زیستی و کاهش تشریفات در سلوک شخصی و حکومتی دولت به خصوص شخص آقای رئیس‌جمهور برای من چشم‌گیر است؛ انقلابی و مردمی بودن از ویژگی‌های دولت آیت الله رئیسی بود. حضور میدانی شخص رئیس جمهور و کابینه وی در صحنه‌های مهم و بحرانی کشور حائز اهمیت و همواره مورد اشاره رهبر معظم انقلاب بود»

پیشگام و در صف اول

در حوادث و اتفاقات برجسته داخلی از جمله بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله، رئیس جمهور با اعضای کابینه خود در صف اول خدمت رسانی به مردم قرار داشتند و به صورت میدانی و مستقیم بحران را مدیریت می‌کردند. دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش‌های مختلف حائز اهمیت است. دولتی که در اوج بیماری کرونا و فشارها و جنگ اقتصادی که بر کشور حاکم بود و با وجود رشد منفی اقتصادی، تلاش کرد تا نشاط را در ملت زنده کند؛ آیت الله رئیسی که سابقه موفقی در قوه قضائیه داشت سعی کرد با وجود همه چالش‌ها، بارقه‌های امید را در بین مردم به‌وجود آورد. در همین راستا رهبر معظم انقلاب در دیدارهایی که با وی داشتند، به عملکرد و دستاوردهای دولت سیزدهم اشاره و ساده زیستی و مردمی بودن رئیس جمهور را می‌ستودند.

شهید خدمت، عزیز ملت و خادم خستگی‌ناپذیر

تمجید رهبری از دولت مردمی و خدمتگزار

رهبری در نخستین دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت سیزدهم در ششم شهریور سال ۱۴۰۰ در توصیه به دولتمردان در خصوص مردمی بودن تصریح کردند: مردمی بودن مقوله‌ گسترده‌ای است و جلوه‌هایی دارد. یک جلوه همین رفتن میان مردم و شنیدن بی‌واسطه از مردم است. این حرکت بسیار خوب و مستحسنی که آقای رئیسی انجام دادند که رفتند خوزستان در میان مردم، از آنها شنیدند، با آنها حرف زدند، این یک جلوه‌ از مردمی بودن است که بسیار کار خوبی است. از همه دولت‌ها حمایت کردم اما از این دولت علاوه بر حمایت، تمجید می‌کنم.

آیت‌الله رئیسی که سالها تولیت امام رضا (ع) را بر عهده داشت و دل در گرو این امام داشت بعد از نشستن بر کرسی ریاست جمهوری هم خود را خادم امام رضا (ع) می‌دانست و هر وقت فرصتی دست می‌داد به پابوس آقا می‌رفت. امروز نوبت خادمی او در حرم این امام رئوف بود که آسمانی شد و دیدارش با شمس و شموس از دنیای فانی به دنیای ابدی موکول شد.

شهید خدمت، عزیز ملت و خادم خستگی‌ناپذیر

شهید خدمت کیست؟

شهید خدمت به کسی گفته می شود که از نظر مأموریت، وظایف و اهداف تعیین شده همانند شهید است ولی از لحاظ شرایط وقوع یا محل شهادت متفاوت باشد؛ همچنین «شهید خدمت» می‌تواند در قطعه شهدا به خاک سپرده شود و بنیاد شهید در مورد او فقط مجوز این کار را دارد با این تفاوت که خانواده شهدای خدمت بر اساس قانون تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار نمی‌گیرند و تسهیلات، کمک‌ها، حقوق و مزایای در نظر گرفته شده برای آنها از سوی سازمان‌های محل خدمت شهید در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

سید محرومان و شهید خدمت

کسی نمی‌تواند منکر تلاش‌های شخص آیت‌الله رئیسی در طول سه سال گذشته شود، تصاویر سفرهای استانی او به همراه کابینه و پیگیری‌های موکد او درباره مصوبات دوره‌های قبلی سفر و تعهدات، هم‌نشینی های چند ساعته با اقشار مختلف هر استان، توجه به گلوگاه ها و موانع توسعه در مناطق کم برخوردار، رصد مداوم رشد و تحقق برنامه‌ها برای بهبود زندگی محرومان از او لقب و الگویی با عنوان «سید محرومان» به جامعه مدیریتی کشور معرفی کرد و نحوه شهادتش در همین مسیر در آخرین روزهای اردیبهشت که برای خدمت به مردم شمال غرب کشور رفته بود، نامش را جاودانه‌تر کرد؛ «شهید جمهور» و «شهید خدمت».

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha