۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۳۰
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85483946
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین ۴ ماهواره حسگری از راه دور با وضوح بالا پرتاب کرد+فیلم

تهران- ایرنا- چین اواخر وقت یکشنبه مجموعه‌ جدیدی از چهار ماهواره حسگری از راه دور اپتیکال «بیجینگ-۳» را در مدار زمین قرار داد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «اسپیس نیوز»، یک راکت «لانگ مارچ ۲ دی» در ساعت ۱۱ و ۶ دقیقه شب یکشنبه ۱۹ ماه مه (۳۰ اردیبهشت) از مرکز پرتاب ماهواره «تای‌یوان» در شمال چین به فضا پرتاب شد. گروه علم و فناوری هوافضای چین بعد از یک ساعت موفقیت این پرتاب را تایید کرد.

این راکت حامل چهار ماهواره حسگری از راه دور «بیجینگ-۳سی» بود که انتظار می‌رود وارد مدار دایره‌ای در ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری همگام با خورشید (sun-synchronous ) شوند.

این مجموعه ماهواره‌ها برای شرکت «فناوری هوافضای قرن ۲۱» (۲۱AT) پرتاب شده‌اند و بنا بر اعلام شرکت یاد شده، در کنار سایر ماهواره‌های پرتاب شده قبلی برای تهیه داده‌های ماهواره‌ای حسگری از راه دور با وضوح بالا کار خواهند کرد. این ماهواره‌ها همچنین به توسعه نیروهای مولد جدید در بخش هوافضای تجاری کمک کرده و در نوسازی سامانه حکمرانی ملی نقش خواهند داشت.

مجموعه ماهواره‌های «بیجینگ» تنها ماهواره‌های حسگری از راه دور چین نیستند. شرکت فناوری ماهواره‌ای «چانگ‌گوانگ» (Changguang ) وابسته به آکادمی علوم چین بیش از ۱۰۰ ماهواره «جیلین-۱» در مدار زمین دارد. اینها شامل ماهواره‌های اپتیکال و ویدئویی با وضوح حساس به نور (panchromatic ) حدود ۰.۷۰ متر هستند. این شرکت در سال ۲۰۲۲ برنامه‌های خود را برای پرتاب ۳۰۰ ماهواره تا سال ۲۰۲۵ گسترش داد.

پرتاب روز یکشنبه بیست‌وسومین پرتاب ماهواره‌ای مداری چین در سال ۲۰۲۴ بود. این کشور قصد دارد در سال جاری حدود ۱۰۰ پرتاب ماهواره اجرا کند که از آنها حدود ۳۰ مورد قرار است توسط ارائه‌دهندگان خدمات پرتاب تجاری انجام شوند.

این درحالی است که فضاپیمای «چانگ‌ای‌-۶» چین که برای نمونه‌برداری از طرف پنهان کره ماه پرتاب شده است هم اکنون در مدار ماه قرار گرفته و در انتظار فرصتی برای فرود بر سطح ماه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha