سرهنگ ارسان سرمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از علل اصلی پایین بودن شمار متوفیان موتورسیکلت در همدان شرایط اقلیمی است با این توضیح که به علت برودت هوا در این استان، افراد دیرتر از سایر مناطق برای تردد از موتورسیکلت استفاده می کنند.
وی اضافه کرد: از دیگر علل روند کاهشی تصادفات موتورسیکلت در این استان حضور کارشناسان پلیس راه در مساجد و محافل و مناطق روستایی و تشریح حوادث ناشی از استفاده نکردن از کلاه ایمنی، رانندگی ناایمن و ترغیب آنها به رعایت قوانین است.
جانشین رییس پلیس راه استان همدان گفت: ۲ ماهه امسال ۲۹ موتورسوار و ترک نشین در سوانح جاده ای این استان جان باختند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ نفر معادل ۳۷ درصد کاهش داشته است همچنین شمار مجروحان با ۱۴ درصد معادل ۳۷ نفر کاهش به ۲۳۳ نفر رسیده است.
سرهنگ سرمدی ادامه داد: بیشتر سوانح فوتی و جرحی راکبان موتورسیکلت، مربوط به افرادی است که به سن قانونی دریافت گواهینامه نرسیده اند که اغلب از کلاه ایمنی هم استفاده نمی کنند بنابراین از خانواده انتظار می رود از خرید و در اختیار قرار دادن موتورسیکلت برای فرزندان بدون گواهینامه و مهارت موتورسواری پرهیز کنند.
وی یادآوری کرد: سه شنبه شب هفته جاری سه نوجوان شامل ۲ برادر همراه پسر عمو ۱۳، ۱۴ و ۱۶ ساله سوار بر موتورسیکلت، در حال تردد از راه روستایی بوجین به سمت گذرجین در شهرستان اسدآباد بودند که با حاشیه باربند یک دستگاه نیسان که بی توجه به حق تقدم در حال گردش بود برخورد کردند.
جانشین رییس پلیس راه استان همدان اضافه کرد: برخورد سر این سه نفر با ستون های باربند نیسان عامل مرگ آنها شد هر چند در صورت استفاده از کلاه ایمنی احتمال زنده ماندن آنها بسیار زیاد بود.
سرهنگ سرمدی اضافه کرد: با وجود اینکه خودروی نیسان در این سانحه مقصر اصلی شناخته شده اما خانواده ها نیز در این باره باید پاسخگو باشند که چرا موتورسیکلت را در اختیار سه نوجوان بدون گواهینامه قرار داده و فردی که به علت شکستگی پا به سختی و با عصا راه می رود باید هدایت موتورسیکلت را بر عهده بگیرد.
وی گفت: سانحه مشابهی به علت برخورد موتورسیکلت با سه سرنشین زیر ۱۸ سال با سواری سمند نیز در جاده همدان به سمت ینگجه رخ داده که سرنشینان موتورسیکلت دچار جراحت و شکستگی از ناحیه پا شدند.
جانشین رییس پلیس راه استان همدان ادامه داد: داده های آماری پلیس گویای این است که بیشترین میزان متوفیان موتورسوار زیر ۱۸ سال سن دارند که علت آن نداشتن مهارت کافی برای کنترل وسیله نقلیه، انجام حرکات نمایشی و حادثه ساز و استفاده نکردن از کلاه ایمنی است.
سرهنگ سرمدی افزود: بررسی سوانح جاده ای ۲ ماهه ابتدایی سال گویای این است که بی توجهی به جلو و رعایت نکردن حق تقدم بیشترین سهم را در بروز سوانح فوتی و جرحی دارد همچنین ۶۵ درصد سوانح مربوط به خودروی سواری، ۱۱ درصد کامیون و ۱۰ درصد وانت است، که با در نظر گرفتن تناسب تعداد و فراوانی وسیله نقلیه نسبت به سوانح، سهم وانت و کامیون در بروز تصادفات جاده ای بسیار بالا است.
وی خاطرنشان کرد: ۲۲ درصد از سوانح جاده ای استان همدان از ساعت ۱۲ تا ۱۶ و حدود ۳۰ درصد از ۱۶ تا ۲۰ رخ می دهد یعنی بیش از نیمی از سوانح رانندگی در ساعت ۱۲ تا ۲۰ اتفاق می افتد.
نظر شما