۱۷ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۱
کد خبر: 85486964
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برینه، هنر دیرینه عشایر کرمانشاه

۱۷ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۱
کد خبر: 85486964
برینه، هنر دیرینه عشایر کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - برینه یا پشم‌چینی، هنری دیرینه در میان عشایر کرمانشاه است و یک روز خاص را در فصل بهار به این کار اختصاص می دهند. عشایر در این روز با بهترین غذا و خوارکی سنتی خود (گرده و بژی) از برینه چینان (افرادی که پشم گوسفندان را می‌زنند) پذیرایی می‌کنند و آنان نیز کار خود را با آرزوی سلامتی و برکت برای صاحب گله و گوسفندانش به پایان می‌رسانند.

به گزارش ایرنا؛ هر سال با آمدن فصل بهار؛ یکی از کارهای مهم و ضروری که دامداران و عشایر پیش رو خود می بینند، برینه گوسفندان است تا آنان را از گرما و از اذیت و آزار حشرات محافظت کنند.

این امر چندان مهم است که عشایر روز پشم چینی را یک روز ویژه و خاص برای خود می پندارند به همین منظور با ذبح یک بره و درست کردن بهترین غذا که معمولا چلو گوشت است از برینه چینان پذیرایی می کنند.

پشم چینی در سال های نه چندان دور به صورت همیاری افراد ایل و قوم انجام می شد و عشایر به نوبت گله خود را با کمک هم برینه می کردند اما با کاهش چشم گیر جامعه عشایر و پراکندگی ایل و طوایف بیشتر به خاطر کم آبی و دیگر مشغله ها؛ برینه امروز به صورت یک شغل درآمده است.

برینه یک کار تخصصی و حرفه ای است که فرد برینه چی باید طرز کار با "چه ره"( قیچی پشم زنی گوسفند) را حتما بلد باشد؛ زیرا بسیار مهم است که چه‌ره را چطور به پشم بزند ( قیچی کردن پشم گوسفند شیوه خاص خودش را دارد ) که گوسفند زخمی نشود؛ در غیر این صورت مطمئنا حیوان را زخمی یا تلف می کند.

یا اگر برینه چی فرد حرفه ای نباشد در این طرف و آن طرف، بالا و پایین کردن گوسفند؛ برای زدن پشم زیر شکم، دمه، بین دست و پا و اعضا و جوارح آن به سیستم گوارشی حیوان فشار می آورد و به اصطلاح آن را به "چه ره "می اندازد (روده پیچ می کند) اگر به موقع به آن نرسند به احتمال زیاد تلف می شود.

برینه، هنر دیرینه عشایر کرمانشاه

گیر آوردن برینه چی غنیمت است

ساعت چهار و نیم صبح بیدار می شوم تا با یک گروه برینه چی به طرف روانسر حرکت کنم تا تک تک برینه چی ها را از سطح شهر کرمانشاه جمع می کنیم، ساعت پنج صبح می شود.

ساعت ۶ صبح در محل برینه حاضریم؛ برینه چیان غر می زنند چرا هنوز گوسفندان را از کوه پایین نیاورده اند و اعتراض دارند دیره تا هوا خنک است باید کار را شروع کنیم تا به ظهر و گرما نخوریم، چون اینجا ظهرها باد شدیدی می آید و نمی شود کار کرد.

در این بین برینه چی ها فرصت را غنیمت می شمارند و یک صبحانه ( کره، شیراز و روغن حیوانی) می خورند و در مورد " چه ره " «قیچی پشم زنی» خود که مال کدام یک تیز و بهتر است با یکدیگر حرف می زنند که وارد گفت و گو با آنها می شوم.

«محمدنظر» سرگروه برینه چی ها در مورد کار بلدی در این شغل و حساسیتش می گوید که امروز گیرآوردن برینه چی غنیمت است؛ افراد بیکار زیاد هستند ولی کسی که این کار را خوب بلد باشد نیست؛ نمی شود مال و دام مردم را که الان هر کدام شان ۱۵، ۲۰ میلیون تومان است زیر دست یک بی تجربه و نابلد انداخت.

وی در ادامه به حساسیت این کار و خطر تلف شدن گوسفند حین برینه اشاره می کند و اظهار می دارد؛ برینه چی حرفه ای کم است؛ گاها به زور چهار، پنج نفر برای یک گله گیر می آورد و بعضی وقتها ۲ و سه روز طول می کشد تا چند نفر جمع کند.

محمدنظر قیمت پشم چینی امسال هر گوسفند را بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، گاها بیشتر بسته به نوع پشم گوسفند ( کثیف یا تمیز بودن) اعلام می کند و مرتب به عشایری که برای گرفتن نوبت به او زنگ می زنند پاسخ می دهد و می گویید از سراسر استان و حتی خارج از کرمانشاه چون کارش درست و حرفه ای است مشتری دارد و تاکید می کند فصل کار است نباید حتی یک روز بیکار بماند.

پشم استان کرمانشاه مفت و مجانی خارج می شود

صاحب گله نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا؛ با دست نشان دادن سفیدی و تمیزی پشم نژاد سنجابی گوسفندانش آن را به ابریشم توصیف می کند و افسوس می خورد که چرا این پشم ها با قیمت ناچیزی به صورت مفت و مجانی از استان خارج می شود.

برینه، هنر دیرینه عشایر کرمانشاه

«عزیز آذرگون» با بیان اینکه در حاضر قیمت پشم حتی هزینه پشم چینی آنها را هم در نمی آورد؛ از مسوولان اقتصادی کرمانشاه خواست با کمی همت و تلاش به فراوری پشم که کار چندان پیچیده ای هم نیست ورود کنند تا موجب اشتغال و درآمد استان شود زیرا مطمئنا با توجه به وجود نژاد گوسفند سنجابی می توان یکی از برندهای مهم صنعت نخ جهان را در استان کرمانشاه رقم زد.

وی در ادامه از رسانه ها نیز خواست به اهمیت پشم و صنعت نخ حاصل از آن برای اشتغال و در آمد آن بپردازند؛ چرا که تقریبا رایگان بدون هیچ فرآوری و درآمدی از استان خارج می شود و ما که تولید کننده ایم فقط هزینه پرداز و نظاره گر هستیم و دیگران سود آن را می برند.

به گزارش ایرنا؛ براساس آمارهای سازمان جهاد کشاورزی، سالانه حدود سه هزار تن پشم در استان کرمانشاه تولید می شود و به دلیل نبود صنایع فرآوری و تبدیلی این میزان از استان خارج و سپس با قیمت چندین برابری وارد استان می شود و واحدهای تولیدی فرش و سایر صنایع باید محصول استان را به قیمت های بالاتری تهیه کنند.

اکنون واحدهای تولیدی صنایع دستی در استان کرمانشاه نیز چرم موردنیاز خود را از شهرهای تهران، تبریز و مشهد با قیمت های بالایی تهیه می کنند در حالیکه با راه اندازی صنایع تبدیلی در این استان می توان مواد اولیه مورد نیاز این واحدها را با قیمت کمتری در اختیار آنها قرار داد و با تکمیل زنجیره تولید این محصولات، محصول با کیفیت را با قیمت مناسب روانه بازار مصرف کرد و حتی بخشی از آن را نیز از طریق مرزهای رسمی استان به خارج از کشور صادر کرد.

برینه، هنر دیرینه عشایر کرمانشاه

داشتن حدود ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق از دیگر مزیت های استان در دسترسی به بازار کشور همسایه و امکان صدور محصولات تولیدی استان است.

عشایر استان کرمانشاه با جمعیتی معادل ۱۴ هزار خانوار در قالب ۱۴ ایل سهم بزرگی در تولیدات دامی دارند به طوریکه سالیانه ۱۳ هزار تن گوشت قرمز، هزار و ۷۰۰ تن پشم و کشک، ۹۰۰ تن روغن، ۲۱ هزار قطعه صنایع دستی و ۲۷ هزار تن شیر تولید می کنند و این خود ظرفیت بزرگی در حوزه تولیدات دامی محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha