نجات یک قلاده فُک خزری از تور ماهی‌گیری در مازندران +فیلم

ساری-ایرنا- رییس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران از نجات یک قلاده فُک خزری از تور ماهیگیران خبر داد و گفت:‌ رهاسازی این گونه جانوری امروز شنبه در ساحل دریا خزر در منطقه بهنمیر از توابع بابلسر انجام شد.

کوروس ربیعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این فک خزری که شب گذشته در تور صیادان افتاد به دلیل اینکه سالم بود تصمیم بر این شد تا در دریا رها شود.

وی ادامه داد: اقدام برای رهاسازی این فک خزری در دریای خزر انجام شد و این حیوان به محل اصلی زندگی خود بازگشت.

رییس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران گفت: در ۲ سال اخیر تلفات غیر عادی فک خزری در مازندران را شاهد بودیم به طوریکه طی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تعداد تلفات این گونه جانوری ۵۰ قلاده بود.

وی ادامه داد:‌ امسال نیز تاکنون ۲ قلاده فک خزری در مازندران تلف شد.

ربیعی توضیح داد که اردیبهشت ماه فصل مهاجرت فک های خزری به قسمت جنوبی دریای خزر یعنی سواحل شمالی کشور مان است و این گونه های جانوری تا آبان ماه در این مناطق می مانند و پس از آن به مناطق شمالی دریای خزر در کشورهای همسایه مهاجرت می کنند.

به گزارش ایرنا، ‌ فک خزری یک گونه پستاندار دریایی کمیاب است که تنها در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن مانند ولگا و اورال در روسیه زندگی می‌کند. این‌گونه تنها پستاندار دریای خزر به‌شمار می‌آید و به دلیل صید بی‌رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند به حمایت بین‌المللی است.

ساحل‌نشینان شمال به این جانور سگ آبی می‌گویند. فک ها به دمای آب بسیار وابسته هستند و به همین خاطر وقتی دمای آب افزایش می‌یابد، آن‌ها به بخش‌هایی که آب عمیق‌تر و قاعدتاً سردتر است، مهاجرت می‌کنند. فک‌ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب‌های نیمه جنوبی خزر از جمله ایران زیست می‌کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر می روند.

نجات یک قلاده فُک خزری از تور ماهی‌گیری در مازندران +فیلم

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha