دلیل تاخیر در بهره‌برداری از بیمارستان ارتش خراسان‌شمالی چیست؟

بجنورد- ایرنا- بیمارستان صحرایی شهدای ارتش در رازوجرگلان خراسان شمالی به دلیل برخی اختلافات و ناهماهنگی بین دستگاه های اجرایی و ارتش بعد از گذشت ۲ سال وارد فاز بهره برداری نشده است و مرزنشینان این خطه همچنان از دریافت خدمات بیمارستانی محروم هستند.

به گزارش ایرنا، سال ۱۴۰۰ بود که کلنگ ساخت بیمارستان صحرایی ارتش در رازوجرگلان بر زمین زده شد تا مردم این شهرستان مرزی نیز از خدمات بیمارستانی بهره مند شوند.

شهرستانی که ۶۲ هزار نفر جمعیت دارد و مردم این منطقه ناگزیرند برای دریافت خدمات درمانی فاصله چند ۱۰ کیلومتری آن تا شهرستان سملقان و یا مرکز استان خراسان شمالی را طی کنند.

برای بهره مندی فوری مرزنشینان از خدمات بیمارستانی سال ۱۴۰۰ پیرو توافق استاندار وقت خراسان شمالی با فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخت بیمارستان صحرایی در این شهرستان آغاز و بعد از یکسال این مرکز درمانی تکمیل شد اما همچنان خبری از بهره برداری آن نیست.

براساس اعلام مسوولان علوم پزشکی خراسان شمالی این مرکز درمانی پیرو توافقات استاندار وقت خراسان شمالی و ارتش به صورت مستقل ساخته شده و مجوزی از وزارت بهداشت دریافت نکرده است.

علوم پزشکی خراسان شمالی می گوید، بیمارستان صحرایی رازوجرگلان فرسنگ ها با یک مرکز درمانی استاندارد فاصله دارد و بهره برداری از آن نیازمند تامین برخی تجهیزات و حداقل های درمانی و رفاهی است که با وجود توافق وزارت بهداشت با ارتش هنوز محقق نشده است.

چرا بیمارستان صحرایی ارتش در رازوجرگلان بهره برداری نمی شود

نبود حداقل استانداردها در بیمارستان ارتش

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این باره می گوید: سازه‌ای که ارتش با عنوان بیمارستان صحرایی در این شهرستان ایجاد کرده ظرفیت غنیمتی در حوزه سلامت است اما این سازه فرسنگ ها با یک مرکز درمانی استاندارد فاصله دارد.

دکتر حسن براتی زاده می افزاید: زیربنای این مرکز درمانی بیش از ۶۰۰ متر مربع نیست و براساس استانداردها می تواند تنها به ۶ تخت مجهز شود.

وی ادامه می دهد: همچنین تدبیری برای سیستم آب و فاضلاب این مرکز درمانی و پانسیون پزشکان اندیشیده نشده است.

براتی زاده با بیان اینکه این بیمارستان صحرایی پیرو توافق استاندار وقت و ارتش احداث شده است، گفت: اگر قرار است مرکز درمانی در منطقه ای احداث شود باید مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه های زیرمجموعه اخذ کند اما این روند برای مرکز درمانی ارتش در رازوجرگلان انجام نشده است.

چرا بیمارستان صحرایی ارتش در رازوجرگلان بهره برداری نمی شود

تعهداتی که هنوز محقق نشده

براتی زاده با اشاره به توافقات وزارت بهداشت با نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران می گوید: پیرو توافقات انجام شده قرار بر این شد تا ارتش برخی حداقل های درمانی را برای این مرکز درمانی تامین کند تا روند بهره برداری از آن میسر شود اما تاکنون این امر محقق نشده است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می افزاید: این مرکز درمانی برخی بدهی های پرداخت نشده و مشکلاتی در بخش انشعابات دارد.

وی ادامه می دهد: ارتش اگر تعهدات خود را به جا بیاورد علوم پزشکی خراسان شمالی نیز از این ظرفیت به عنوان یک کلینیک درمانی در منطقه مرزی بهره برداری خواهد کرد تا بخشی از نیازهای درمانی رازوجرگلان تامین شود.

چرا بیمارستان صحرایی ارتش در رازوجرگلان بهره برداری نمی شود

اهمیت بهره برداری از بیمارستان ارتش

گرچه سال ۱۴۰۱ با نگاه عدالت محور شهید جمهور در حوزه درمان ساخت نخستین بیمارستان ۶۴ تخت خوابی در شهرستان مرزی رازوجرگلان آغاز شد و به زودی مردم این منطقه نیز طعم شیرین عدالت درمانی را خواهند چشید اما بیمارستان صحرایی ارتش نیز ظرفیت غنیمتی است که با هزینه میلیاردی در این شهرستان ایجاد شده و باید با هم افزایی دستگاه های اجرایی و به جا آوردن تعهدات بهره برداری شود.

بیمارستان صحرایی ارتش رازوجرگلان به عنوان یک مرکز درمانی تا زمان بهره برداری از بیمارستان ۶۴ تخت خوابی می تواند بسیاری از نیازهای درمانی این منطقه مرزی را رفع کند تا دیگر مرزنشینان برای دریافت هر خدمتی به مرکز استان یا دیگر شهرستان ها مراجعه نکنند.

هنوز مرزنشینان برای دندان درد و یا هر خدمت درمانی کوچک راهی مرکز خراسان شمالی می شوند به گونه ای بهره برداری از این مرکز درمانی آنها را دیگر آواره شهرهای مجاور نخواهد کرد.

شهرستان رازوجرگلان در شمالی‌ترین نقطه خراسان شمالی قرار دارد، هم مرز با کشور ترکمنستان بوده و دارای سه بخش مرکزی، جرگلان و غلامان است.

خراسان شمالی دارای ۱۱ بیمارستان و هزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی است و هم اکنون پنج هزار نفر در حوزه سلامت این استان خدمت رسانی می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha