یاسوج سرزمین جاذبه های بکر و طبیعی

یاسوج - ایرنا -چند روزی از آخرین ماه فصل بهار را پشت سر گذاشته ایم و در حالی که بسیاری از مناطق کشور شاهد هوایی گرم و تابستانی است اما اینجا در طبیعت شهر سردسیری یاسوج، بهار تازه از راه رسیده و همراهی لطافت هوا و طبیعت سرسبز آرامشی وصف ناشدنی برای مسافران به ارمغان آورده است.

به گزارش ایرنا،یاسوج در دامنه‌های کوه دنا بخشی از خطه زاگرس و در ارتفاع یکهزار و۸۷۰ متری از سطح دریا قرار دارد و ساکنان مهمان نواز«لر» آن را به گویش محلی «یاسیج» به معنای جایی که گل‌های یاس در آن به فراوانی می‌روید می خوانند این روزها بهشتی در جنوب کشور است.

این شهر که پس از رشت، دومین مرکز استان ایران از نظر بارش برف و باران بوده و در اقلیم مدیترانه‌ای قرار گرفته‌ با دارا بودن رودخانه های همیشه جاری بشار و مهریان جنگل‌های بلوط و برخورداری از آب و هوای مطبوع ایرانگردان را به سوی خود می خواند.

اینجا ردای سبز طبیعت، نغمه سرایی چکاوک ها، هزار دستان و قمریان پیام آور تجربه سفری به یادماندنی برای مسافران است،در هوای دلکش بهاری یاسوج زمین به شکرانه زندگی دوباره اش هرآن چه در دل پرورانده به سمت آسمان روانه کرده،کوه ها به مدد خورشید درخشان برف و بار خود را از تن شسته و رودها سرمست به راه افتاده، پرندگان از لانه های خود بیرون آمده و خبر رسیدن بهار را در همه جا نغمه سرایی می کنند.

ابنک در این طبیعت بکر غنچه های خجالتی که روی درختان جنگلی نشسته اند پنهانی از پشت گلبرگ ها به بیرون سرک می کشئ، آسمان روسری آبی به سر کرده و لکه ای ابر در ان دیده نمی شود خلاصه از این همه زیبایی هر چه بگوییم کم است.

«بوستان یکهزار هکتاری کوهستان» و «پارک ساحلی یاسوج» جاذبه هایی بکر و زیبا در دل محیط شهری هستند که در فصول بهار و تابستان همه جلوه های دلچسب برای طبیعت گردی را دارند.

از آنجا که مناطق گردشگری بکر و طبیعی معمولا راهی ناهموار دارند، نخستین دغدغه مسافرانی که کوله بار سفر برای اسکان در این مناطق را می بندند چگونگی پیمایش مسیر تا رسیدن به مقصد است اما این جاذبه های شهر یاسوج (بوستان کوهستان و پارک ساحلی) به علت موقعیت قرار گرفتن در محدوده شهری به آسان ترین شکل ممکن می تواند میزبان مسافران باشد.

البته افزون بر این جاذبه ها «تنگ مهریان»،«تنگ گنجه ای» و «آبشار یاسوج» در فاصله بسیار کوتاه ۲ تا ۱۳ کیلومتری شهر یاسوج جلوه های هزار رنگ دیگری از طبیعت زیبا هستند.

«پارک جنگلی» یاسوج

در شمال شرق شهر یاسوج، منطقه‌ای سرسبز با مساحتی نزدیک به یکهزار هکتار قرار گرفته که با عنوان بزرگ‌ترین پارک جنگلی جنوب کشور شناخته می‌شود جاذبه ای متفاوت و پر از درختان و گیاهان بومی است که پوشش گیاهی غالب این پارک، درختان بلوط ایرانی است.

یاسوج سرزمین جاذبه های بکر و طبیعی

پارک جنگلی یاسوج که با نام پارک بزرگ کوهستان هم شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه های‌ دیدنی یاسوج است،درخت‌های بلوط، ۷۶ درصد از درختان این پارک را تشکیل می‌دهند، کیکم، بادام کوهی، بنه و ارزن از دیگر گیاهان تشکیل دهنده آن هستند،وجود چند آلاچیق، مسیرهای پیاده‌روی و جاده‌ای آسفالت در مرز شمالی برای تفریح گردشگران در این پارک ساخته شده است.

«پارک ساحلی»

«پارک ساحلی» که در ورودی جنوبی شهر واقع شده یکی از زیباترین جلوه های گردشگری شهر یاسوج است که مصداقی در پیوند هنرنمایی انسان و طبیعت است .

این پارک۱۴ هکتاری در کنار یکی از رودخانه های بزرگ یاسوج به نام «رود بشار» قرار گرفته و در ضلع جنوبی این پارک شهربازی قرار گرفته که می‌تواند اوقات خوشی را برای خانواده ایجاد کند.

وجود سکوها و آلاچیق‌های مخصوص مسافران در سراسر این پارک محیطی امن برای سپری کردن اوقات خوش به ویژه برای استراحت شبانگاهی است.

«آبشار یاسوج»

پارک طبیعی «آبشار یاسوج» در نزدیکی مرکز شهر با انبوده جنگل ها، خاطره ای به یادماندنی به ویژه در شب هنگام و صبحگاهان را در ذهن مسافران به یادگار می گذارد.

یاسوج سرزمین جاذبه های بکر و طبیعی

هوای دلپذیر،نهرهای آب در بستر مارپیچ مشبک، باغ‌های میوه، مراتع سرسبز چشم اندازی زیبا در آبشار ۱۰ متری یاسوج فراهم کرده،در حاشیه این تفرجگاه زیبا آلاچیق‌هایی برای استراحت گردشگران ایجاد شده که هرگوشه از آن جلوه‌ای از فرهنگ و هنر بومی سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد دارد.

پارک «آبشار یاسوج» که هشت هکتار مساحت دارد در حدود ۲ کیلومتری شمال شهر یاسوج واقع شده است .

افزون بر جاذبه های داخل شهر برخی از مناطق گردشگری شهرستان بویراحمد مانند تنگ مهریان، تنگ گنجه ای و آبشار در فاصله کوتاهی از شهر یاسوج قرار گرفته که دسترسی به این جاذبه ها به آسانی امکان پذیر است.

«تنگ مهریان»
«مهریان»نام روستایی از توابع بخش مرکزی و دهستان سررودشمالی است که در منطقه ای زیبا در نزدیکی شهر یاسوج واقع شده است.

این منطقه که میان رودخانه مهریان در شرق و کوه های دنا درشمال آن قرار دارد با تنوع درختانی نظیر سپیدار، بلوط، افرا، چنار، کاج، انگور وحشی و بنه را باید مشاهده کرد که گفته اند شنیدن کی بود مانند دیدن.

یاسوج سرزمین جاذبه های بکر و طبیعی

آینجا آب برف انبارهای دنا در پایین دست تنگه ای واقع در هشت کیلومتری یاسوج به نام تنگ مهریان به گردشگاه و منظرگاهی بدیع و روح نواز تبدیل شده ، جاری شدن آب زلال در دره ای با شیب ملایم و تشکیل آبشارهای چشم نواز در لابه لای درختان تنومند چنار و زبان گنجشک حس و حال خاصی را به گردشگران «تنگ مهریان» داده است.

«تنگ مهریان» در مسیر جاده ارتباطی یاسوج - اقلید مسیر پوشید ه از جنگل های سبز بلوط، باغات گردو و دیگر مناظر بدیع واقع شده است.

«تنگ گنجه ای»

«تنگ گنجه ای»این جاذبه گردشگری که در ۱۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار دارد منطقه‌ای خوش آب و هوا با رودخانه‌ای زلال و پوشیده از جنگل است که از دل کوه‌های دنا می‌جوشد و نوازشگر چشمان گردشگران در بهار و تابستان می شود.

یاسوج سرزمین جاذبه های بکر و طبیعی

اینجا پر از درختان تنومند و سربه فلک کشیده است که سایه بان چشمه های خنک شده اند بلوط، بنه و زالزالک از درختان زیبای این منطقه هستند که باعث شکومندی طبیعتش شده است.

اینجا در منطقه «تنگ گنجه ای» که در روستایی به همین نام قرار گرفته می توان آسمان را از لابه لای شاخه های گسترده و در هم تنیده ای به تماشا نشست این منطقه به شکل دره‌ای زیبا جلوه گری می کند که آواز پرندگان و صدای باد و شرشر صدای آب رودخانه و هوای لطیف و خنک آن، آرامش‌بخش روح و روان انسان شده است.

اصلی ترین منبع آب روستای گنجه رودخانه سه ریز است که از کوه دنا سرچشمه می گیرد و خود یکی از جاذبه های طبیعی این روستا محسوب می شود و در تمام فصول سال دارای آب است. این روخانه یک بار در سال ۸۷ دچار خشکسالی شد و مقداری از حجم آب آن کاسته شد اما هنوز از حجم آب آن کاسته نشده است.

«تنگ تامرادی»

گردشگران زیادی این روزها در سایه سار درختان بلوط منطقه «تنگ تامرادی» و محیطی آرام لحظات تکرار ناشدنی را تجربه می کنند،وجود چندین آبشار در ارتفاعات اطراف می تواند مقصدی برای علاقه مندان به کوهنوردی در این منطقه باشد.

در ورودی «تنگ تامرادی» و در مجاورت روستایی به نام حسین آباد، دخمه و مقبره ای وجود دارد که متعلق به دوران هخامنشی است که توجه فرهنگ دوستان را به خود جلب می کند.

سوغات یاسوج

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهر یاسوج به علت وجود طبیعت بکر، جاذبه های طبیعی و مصنوعی منطقه ای برای گردشگری با سلیقه های مختلف به ویژه در ماه های خرداد تا شهریور است.

فرشید کرمی افزود: افزون بر طبیعت زیبا آنچه سفر به شهر یاسوج را به یادماندنی تر می کند وجود غذاهای

وی تاکید کرد:این شهر با داشتن سوغات محلی چون گیاهان کوهی، دست بافته های سنتی و مواد غذایی مانند کشک،روغن محلی و عسل می تواند مقصدی خاطره انگیز برای مسافران باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha