۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۶
کد خبر: 85490692
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تشنگی سمنان در مرز مرگ و زندگی + فیلم

۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۶
کد خبر: 85490692
تشنگی سمنان در مرز مرگ و زندگی + فیلم

سمنان - ایرنا - قرارگیری سمنان در رده نخست کمترین برخورداری از نزولات جوی، بی‌هیچ حرفی گویای وضعیت بغرنج آب در این استان است و انتظار می‌رود رفع این مشکل با راهکارها و راهبردهای کارشناسی بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت مورد توجه باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۸۲۴ میلیون مترمکعب آب مصرفی استان سمنان از محل منابع آب زیرزمینی شامل چاه، چشمه و قنات و ۱۹۲ میلیون متر مکعب از محل منابع آب‌های سطحی شامل رودخانه و نهرها تامین می‌شود. با توجه به اینکه سمنان جزو نخستین استان‌های خشک کشور از لحاظ تامین بارندگی طی سال‌های گذشته است، دیگر خیلی نمی‌توان به تامین آب با حفر چاه‌ها به عنوان راهکار کوتاه‌مدت تکیه کرد و باید با راهکارهایی میان‌مدت مانند جمع‌آوری آب‌های سطحی با تسریع در ساخت آب‌بند و انتقال آب بین حوضه‌ای به عنوان راهکار بلندمدت، برای رفع مشکل کم‌آبی استان سمنان چاره‌اندیشی کرد.

با توجه به خشکسالی‌های اخیر، میزان بارندگی‌ها در سمنان حتی بارش‌های رگباری بهاری به قدری نیست که موجب تقویت سطح سفره های آب‌ زیرزمینی شود و فقط در حد رفع عطش است و بر این اساس، انتقال آب بین حوضه‌ای به عنوان راهکار بلندمدت و تنها راهکار رفع مشکل بحران کم‌آبی در این استان محسوب می‌شود.

وزیر نیرو در پاسخ به درخواست جمعی از مطالبه‌گران سمنان در زمستان ۱۴۰۱ گفت: مشکل کم‌آبی این خطه را حل می‌کنیم و مردم چشم‌انتظار رفع این مشکل و تحقق این وعده هستند.

برداشت‌های بی‌رویه از دشت‌های سمنان با توجه به خشکسالی‌های اخیر، افت سفره‌های آب‌ زیرزمینی، کم شدن آبدهی سالانه چاه‌ها و قنات‌ها و چشمه ها، ادامه خشکسالی‌ها و بارندگی کم، تامین آب در شهرها و روستاهای استان سمنان را با چالش جدی مواجه کرده است.

عمیق شدن سطح دسترسی به آب چاه‌ها تا ۳۵۰ متر

به گفته‌ کارشناسان، اکنون برای تامین آب آشامیدنی شهرها از طریق حفر چاه باید کف‌شکنی کرد و در عمق بیش از ۳۵۰ متر می‌توان به آب دست یافت و حفر چنین چاه های عمیقی فاجعه‌ای است که پیامد اصلی آن چالش فرونشست است و همین عامل خود گویای آن است که استان سمنان برای تامین آب آشامیدنی دیگر مجاز به حفر چاه نیست.

بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد تمام دشت‌های استان در خطر فرونشست زمین قرار دارد و این پدیده تهدیدی برای زیرساخت‌ها محسوب می‌شود.

زمانی که پدیده فرو نشست در منطقه ای رخ داد، امکان بازگشت زمین به حالت قبل از آن وجود ندارد، بنابراین اگر امروز چاره‌ای برای جلوگیری از این پدیده زیان بار انجام نشود، در آینده شاهد معضل‌ها و آسیب‌های جدی در حوزه‌های زیستی و اقتصادی خواهیم شد.

تشنگی سمنان در مرز مرگ و زندگی + فیلم

رفع تشگی سمنان با انتقال آب بین حوضه ای

با توجه به وضعیت کم‌آبی در استان سمنان، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان در نشست‌های مختلف با بیان اینکه «مردم استان سمنان تشنه هستند» بر ضرورت رفع مشکل کم‌آبی این دیار تاکید کرد.

تامین آب پایدار برای سمنان اولویت نخست برنامه‌ریزی‌هاست، اما آنچه که در به سرانجام رسیدن رفع مشکل کم‌آبی این استان با انتقال آب بین حوضه‌ای کمک می‌کند، پیگیری ملی، عزم جدی و همراهی، وحدت و یکپارچی مسوولان و مردم در نقاط مختلف این دیار است.

پیگیری نقش مهمی در تخصیص اعتبارات از ردیف‌های ملی برای رفع مشکل آب سمنان دارد و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با پیگیری و تلاش بیش از پیش خود در افزایش سهم این استان از اعتبارات ملی نقش‌آفرینی کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود و بر پایه سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ کشور، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع افزون بر ۷۰۲ هزار نفر جمعیت دارد که از این شمار، ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

سمنان با کسری سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته، به اقدام اساسی و عاجل در زمینه رفع بحران کم‌آبی نیاز دارد؛ موضوعی که از دهه ۸۰ خورشیدی به عنوان مهمترین مساله استان و مطالبه اساسی مردم این خطه بر زمین مانده است.

استان سمنان با میزان بارش کمتر از میانگین و تبخیر بالاتر از متوسط کشور، ظرفیت محدود آبهای زیرزمینی و با وجود ظرفیت‌های متنوع برای توسعه، همچنان با چالش کمبود آب مواجه است و مردم چشم‌انتظار اقدام جدی برای حل این مساله هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha