۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۳۹
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85490903
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

برداشت «زیره سبز» از مناطق شمالی گلستان آغاز شد

۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۳۹
کد خبر: 85490903
برداشت «زیره سبز» از مناطق شمالی گلستان آغاز شد
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا- کارشناس مسئول باغبانی مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس از آغاز فصل برداشت «زیره سبز» در بخش داشلی‌برون مناطق مرزی شمال گلستان خبر داد و گفت: در هزار و ۲۰۰ هکتار از زمین‌های این منطقه، زیره سبز کشت شد.

مینا پیری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع سطح زیرکشت زیره سبز گنبدکاووس حدود ۴۰۰ هکتار به سبب بارش‌های بهاری و شیوع بیماری قارچی «بلایت» در زمان گلدهی و تشکیل میوه، دچار خسارت ۱۰۰ درصدی شد.

وی اضافه کرد: متوسط برداشت زیره از ۸۰۰ هکتار سطح قابل برداشت این محصول ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم در هر هکتار است.

پیری بابیان اینکه قیمت فروش زیره به صورت توافقی بوده و امسال هر کیلوگرم آن بین ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال خرید و فروش می‌شود، ادامه داد: فصل برداشت این محصول در گنبدکاووس تا اواخر خردادماه جاری است.

کارشناس مسئول باغبانی مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین بیان کرد: دوره رشد کوتاه سه ماهه، نیاز آبی اندک، مقاوم به شوری خاک و آفات و بیماری‌ها و درآمد بالاتر را از مزایای کشت زیره در زمین‌های کم بازده نواحی شمالی این شهرستان است.

به گزارش ایرنا، زیره یکی از مهمترین انواع گیاهان دارویی است که دارای خواص ضد سرطان، باکتری و میکروب بوده، برای گرفتگی قلب مفید و تقویت کننده قوای جسمی و جنسی، اشتها آور و شیرافزا است.

شهرستان گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت، بیش از ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی که ۶۰ درصد آن به صورت دیم کشت می‌شود، دارد.

از مجموع اراضی زراعی و باغی گنبدکاووس، ۵۷ هزار هکتار آن در بخش داشلی‌برون این شهرستان قرار دارد که از این مقدار ۱۲ هزار هکتار آن در حاشیه رودخانه اترک به‌صورت آبی و ۴۵ هزار هکتار دیگر نیز به‌صورت دیم به زیر کشت می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha