۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۱۷
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85491005
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخستین المپیاد ورزش‌های فناورانه در دانشگاه بیرجند آغاز شد

بیرجند - ایرنا - نخستین المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی دانشجویان روز دوشنبه در دانشگاه بیرجند آغاز شد و تا ۱۲ خرداد ماه جاری ادامه دارد.

دبیر شورای راهبردی دانشگاه‌های خراسان جنوبی گفت: برای نخستین بار در کشور، المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی دانشجویان دختر و پسر به همت سازمان امور دانشجویان برگزار می‌شود.

سید مرتضی موسوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استفاده از ظرفیت بالقوه جوانان و ایجاد تحرک و پویایی و توسعه مهارت‌ها در کنار تحصیل علم و دانش از جمله اهداف برگزاری این رویداد در کشور است.

معاون دانشجویی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی در ۲ سطح ملی و استانی برگزار می‌شود اظهار کرد: اکنون دانشگاه بیرجند میزبان برگزاری این رویداد در سطح خراسان جنوبی است.

وی با بیان اینکه رویکرد سازمان امور دانشجویان از برگزاری این رویداد کمک به خلق، توسعه و تعمیق دانش فناورانه در حوزه ورزش است تصریح کرد: این رویداد در شناسایی و حمایت از استعدادهای در حال شکوفا در حوزه فناوری حائز اهمیت است.

موسوی افزود: این رویداد ملی هدفمند در تلاش است تا با توجه به تحولات عصر کنونی و روند دیجیتالیزه شدن جهان، نسل جوان را با تحولات تکنولوژیک در حوزه ورزش بیشتر آشنا کرده و میان فناوری و عرصه فعالیت‌های ورزشی ارتباط مستمری برقرار کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر رشد فناوری در ورزش و صنعت بازی‌های دیجیتال، سبب افزایش توان کشور در معرفی عناصر و ذخایر غنی فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی به نسل جدید می‌شود.

دبیر شورای راهبردی دانشگاه‌های خراسان جنوبی در نخستین دوره المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی عنوان کرد: زمینه سازی برای توجه به فناوری‌های نوین در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی در گفتمان دانشجویی می‌تواند سبب تحول در جایگاه ایران اسلامی در حوزه فناوری در منطقه و جهان و زمینه ساز خودکفایی بیشتر کشور در این زمینه باشد.

وی با بیان اینکه این المپیاد در سه حوزه دیجیتال و فیجیتال، رباتیک، فناوری و نوآوری تعیین شده است ادامه داد: ورزش‌های رباتیک در سه بخش مسابقات ربات‌های واقعی شامل خودروهای خودران، فوتبال اندازه کوچک و دوی ربات‌های انسان نما، مسابقات شبیه سازی شامل فوتبال سه بعدی، خودروهای خودران، مسابقات لیگ نوآوری و خلاقیت و طراحی و ساخت ربات شامل ربات‌های صخره نورد و شناگر است.

موسوی ادامه داد: دانشجویان علاقمند به بخش فناوری و نوآوری نیز در ۲ بخش تحلیل‌های عملکردی شامل تحلیل مسابقه ورزشکار، تحلیل عملکرد ورزشکار و تحلیل عملکرد داوری و طراحی و برنامه نویسی در مسابقات طراحی اپلیکیشن ورزشی، شبیه سازی الکترونیکی ابزار ورزشی و طراحی صنعتی محصول ورزشی می‌توانند شرکت کنند.

وی افزود: همچنین در بخش ورزش‌های دیجیتال و فیجیتال دانشجویان در سه رشته فیفا ۲۲ E-Fotbal، ورزش‌های فیجیتال (مینی فوتبال، بسکتبال) و ورزش‌های کینکت دوچرخه سواری، تنیس، تنیس روی میز و رزمی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

معاون دانشجویی خراسان جنوبی عنوان کرد: تاکنون در میان تمام دانشگاه‌های کشور، موفق‌ترین دانشگاه به لحاظ جمعیت ثبت نامی حدود هزار نفر بوده است که دوسوم شرکت کنندگان دانشجویان دختر هستند.

وی افزود: مهلت ثبت‌نام در این رویداد پنج خردادماه تعیین شده است و پس از این تاریخ، دانشگاه‌های میزبان در هر استان وارد فرآیند برگزاری المپیاد خواهند شد.

وی ادامه داد: مرحله کشوری این مسابقات نیز از سوی سازمان امور دانشجویان در شهریورماه سال جاری برگزار خواهد شد.

موسوی با اشاره به فضای پویای ایجاد شده ناشی از این رویداد در میان دانشجویان، از برگزاری چندین پیش رویداد و منتورینگ و تشکیل تیم‌های دانشجویی در راستای تولید محصولات در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی خبر داد.

وی گفت: برگزاری این رویداد در دانشگاه بیرجند نه تنها جهت‌دهی و غنی سازی اوقات فراغت را در میان دانشجویان در این مدت کوتاه به دنبال داشته است؛ بلکه سبب توجه ترویج روحیه کار تیمی و هم افزایی مثبت و رشد نگاه فناورانه به عرصه دانش درمیان آنان شده است.

دبیر شورای راهبردی دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی در اولین دوره المپیاد ورزش های فناورانه دانشجویی اظهار کرد: مساله هدایت شغلی دانشجویان مستعد و هدایت آنان به بازار کار نیز از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده در اجرای این طرح است.

وی تصریح کرد: از جمله اقدامات دانشگاه بیرجند برای آمادگی دانشجویان برای المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی، برگزاری مسابقات Pes در هفته خوابگاه‌ها است.

موسوی عنوان کرد: در کنار جوایز نقدی قابل توجه هم در مرحله استانی و هم کشوری؛ برگزیدگان از مزایای شیوه نامه شناسایی و حمایت از دانشجویان سرآمد دانشگاه و آیین نامه جشنواره دانشجوی نمونه نیز برخوردار خواهند شد.

وی افزود: علاوه براین، برگزیدگان سطح ملی در اولویت دریافت کمک هزینه فناوری و بورس مشاغل خواهند بود و برای ارزیابی و اولویت اعزام به رویدادهای بین المللی به مراجع مرتبط معرفی خواهند شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha