۱۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۴
کد خبر: 85491132
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

۱۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۴
کد خبر: 85491132
آغاز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

لندن – ایرنا – نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دقایقی پیش با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به‌کار کرد.

به گزارش ایرنا، در این نشست که تا روز جمعه ادامه دارد مسائل مختلف درباره ایمنی هسته‌ای، اجرای توافقنامه پادمان و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی آژانس در دستور کار قرار دارد. موضوع ایران هم یکی از سرفصل‌هایی است که طبق جلسات پیشین در دستور کار شورا عنوان شده و قرار است راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان بررسی شود.

نشست این دور درحالی آغاز می‌شود که بر اساس گزارش‌ها سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان، درصدد ارائه قطعنامه‌ای علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان هستند. این سه کشور که منافع غیرمنطقی و نامشروع خود را در تعامل سازنده و آرامش نمی‌بینند، دوباره از طریق تحریف واقعیت‌ها و نیز سناریوسازی سعی در جلب نظر و همراه سازی دیگر اعضای اروپایی شورای حکام آژانس دارند. اما یارکشی آن‌ها با مخالفت جدی چین و روسیه و برخی تردیدهای آمریکا همراه شده است.

پیش‌نویش این قطعنامه بر اساس گزارش‌ها، هفته پیش بین اعضای شورا توزیع شده و از رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهد گزارش جامع‌تری را از فعالیت‌های اتمی ایران ارائه دهد.

گروسی هر سه ماه گزارشی را درباره راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان به اعضای شورای حکام ارائه می‌دهد.

او در آخرین گزارش خود که هفته پیش منتشر شد، ضمن تکرار ادعاهای سیاسی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان ادعا کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران به ۳۰ برابر سقف مجاز در برجام رسیده است. وی همچنین مدعی شد که اختلافات پادمانی با ایران، هنوز حل‌وفصل نشده است.

گفتنی است، ادعاهای پادمانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران، در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده و تاکید بر اینکه تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست، اسفند ۱۴۰۱ در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد؛ توافقی که بعدا بیانیه مشترک ۴ مارس شهرت یافت.

در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شد. گروسی همچنین در سفری که ماه پیش به ایران داشت، درباره تداوم اجرای بیانیه ۴ مارس با مقام های کشورمان رایزنی کرد و مقرر شد تا برای تهیه پیش‌نویس تداوم تعاملات بر مبنای بیانیه مشترک، مذاکرات معاونان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز شود.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که همکاری خود را با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و مسائل باقی‌مانده پادمانی نیز با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.

بر اساس برنامه اعلام شده، رافائل گروسی امروز در افتتاحیه جلسه شورا، سخنانی را درباره آخرین فعالیت آژانس ارائه خواهد کرد. او سپس طبق رویه هر دوره، در جمع خبرنگاران حاضر خواهد شد تا به سووالات پاسخ دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha