۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۱۴
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85491180
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

دعوت روسیه از حکومت سرپرست افغانستان برای حضور در اجلاس سن‌پترزبورگ

مسکو- ایرنا- مدیر اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه و نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان گفت: این کشور از نمایندگان طالبان (به عنوان سرپرست حکومت افغانستان) برای حضور در مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ دعوت کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ضمیر کابلوف در پاسخ به این سوال که در این نشست با نمایندگان طالبان در مورد چه موضوعاتی صحبت خواهد شد، گفت که زمینه‌های همکاری بسیار امیدوارکننده‌ای وجود دارد.
وی ادامه داد: به شکل سنتی، افغان ها علاقه مند به ادامه همکاری در زمینه خرید فرآورده های نفتی و سایر کالاها از روسیه هستند.
این دیپلمات روس گفت: می توان در مورد استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی افغانستان به منظور گسترش مبادلات تجاری با این کشور صحبت کرد.
کابلوف افزود: دعوت‌نامه‌ای برای طالبان ارسال شده است و اینکه آنها چه مشارکتی داشته باشند، اطلاع ندارم.

به گزارش ایرنا، روسیه پیش از این، مقام های طالبان را به عنوان سرپرست حکومت افغانستان به اجلاس همکاری ‌های اقتصادی روسیه - جهان اسلام در کازان دعوت کرده بود. این اجلاس اواخر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در مرکز جمهوری تاتارستان روسیه برگزار شد.
نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در مصاحبه‌ای پس از دیدار با جی‌پی سینگ، دبیرکل منطقه‌ای وزارت امور خارجه هند گفته بود: "نمی‌خواهم بگویم که طالبان به دوست شماره یک ما (روسیه) تبدیل شده است، اما مشخصا دشمن ما هم نیست."
کابلوف تاکید کرد که اگرچه روابط مسکو و حکومت سرپرست طالبان در حال گسترش است، اما «محدودیت‌های سیاسی خاصی هم برای این منظور وجود دارد»، با این وجود «روسیه همچنان رژیم کنونی در کابل را به رسمیت نشناخته، اما از طریق سفارت خود در کابل روابط را حفظ کرده‌ است، به دفتر نمایندگی طالبان در روسیه در سطح کاردار اجازه فعالیت داده شده است و یک وابسته نظامی و تجاری داریم.»



بیست و هفتمین مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ با حضور برخی روسای جمهور، نخست ‌وزیران و وزیران حوزه اقتصادی کشورهای مختلف جهان پنجم تا هشتم ژوئن (۱۶ تا ۱۹ خردادماه ۱۴۰۳) برگزار می‌شود. در حاشیه این اجلاس ، نمایشگاهی از دستاوردهای صنعتی ، کشاورزی، حمل و نقل، بانک و بیمه ، نوآوری‌های پزشکی و محصولات دانش‌بنیان برپا می‌شود.
بنا بر اعلام مشاور رئیس جمهوری روسیه و دبیر اجرایی کمیته سازماندهی مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ، موضوع اصلی  این مجمع امسال "تشکیل نقاط رشد جدید، اساس یک جهان چندقطبی" است.
آنتون کوبیاکوف در این باره گفت: ثبات و عدالت در جهان چند قطبی تنها در صورتی امکان پذیر است که مراکز قدرت جدیدی ظهور کنند که بتوانند دیدگاه های خود را در مورد مشکلات جهانی ارائه دهند و در شکل گیری نظم نوین جهانی مشارکت کنند.
وی ادامه داد: توسعه نقاط رشد جدید مستلزم مشارکت فعال کشورها و مناطق مختلف است که آمادگی پذیرش مسئولیت آینده خود را داشته باشند.
دبیر اجرایی مجمع بین‌المللی سن‌پترزبورگ خاطرنشان کرد: پلت فرم مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ فرصت هایی را برای بحث و گفتگو در بالاترین سطح ایجاد می کند، ایده ها، راه حل ها و ابتکارات را در تمام حوزه های زندگی عمومی و فعالیت های دولت های شرکت کننده در کار آن گسترش می دهد.
برنامه تجاری مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ ۲۰۲۴ شامل چهار محور موضوعی است: "گذار به مدل چند قطبی اقتصاد جهانی"، "اقتصاد روسیه: اهداف و اهداف چرخه جدید"، "فناوری هایی که تأمین کننده برتری هستند" و "جامعه سالم، ارزش های سنتی" و توسعه اجتماعی - اولویت های دولتی".
برنامه رویدادهای مسیر بین المللی مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ ۲۰۲۴ شامل بیش از ۱۰ گفتگوی تجاری از جمله فرمت های اتحاد اقتصادی اورآسیا و آسه آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا)، روسیه - آفریقا، روسیه - آمریکای لاتین، روسیه - چین، روسیه - آفریقای جنوبی و سایر جلسات دوجانبه است.
شعار مجمع بین المللی اقتصاد جوانان ۲۰۲۴ که در ۸ ژوئن (۱۹ خرداد ۱۴۰۳) برگزار می شود، "روز آینده" است. برنامه آن شامل نشست‌های کارگاهی، کلاس های کارشناسی ارشد و جلسات تخصصی در مورد موضوعات مرتبط با جوانان خواهد بود.
بنا بر روال سالیان گذشته، مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ میزبان صبحانه های تجاری است که به نوآوری های فن آوری در اقتصاد و مسائل مربوط به توسعه جامعه مدرن اختصاص دارد.
قرار است در حاشیه این اجلاس، نشست وزیران حمل و نقل کشورهای عضو گروه بریکس نیز برگزار شود. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha