اوکراین و اسپانیا قرارداد دفاعی یک میلیارد یورویی امضا کردند

تهران-ایرنا- بر اساس توافقنامه دوجانبه‌ای که امروز (دوشنبه) میان «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین و «پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا امضا شد، مادرید در سال جاری میلادی یک میلیارد یورو تجهیزات نظامی به کی‌یف اعطا خواهد کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، اسپانیا متعهد شده است که در سال جاری میلادی تجهیزات نظامی به ارزش یک میلیارد یورو (۱.۰۸ میلیارد دلار) به اوکراین ارائه کند.

پدرو سانچز در نشستی مطبوعاتی گفت موضوعی که بیش از همیشه مهم است «این است که حمایت خود را ۲ برابر کنیم.»

طبق این گزارش، توافق امروز خواستار تامین تجهیزات نظامی مدرن برای استفاده‌های زمینی، هوایی، دریایی و دیگر موارد، «اولویت‌بندی نیازهای مهم برای حداکثر ظرفیت اوکراین» و تاکید بر ابزارهای دریایی و وابسته به کشتیرانی برای حفاظت از مسیرهای صادرات مواد غذایی اوکراین است.

اسپانیا همچنین متعهد شد که به افزایش تولید صنعت دفاعی اوکراین و بررسی فرصت‌های تولید مشترک [تسلیحات] کمک کند.

روزنامه «ال پائیس» اوایل امروز (دوشنبه) گزارش داد که اسپانیا متعهد می‌شود ۱۲ موشک ضدهوایی پاتریوت ساخت آمریکا و ۱۹ تانک دست دوم لئوپارد «۲A۴» ساخت آلمان و همچنین سایر تسلیحات ساخت اسپانیا از جمله تجهیزات ضد پهپاد و مهمات به اوکراین ارسال کند.

ال پائیس همچنین اعلام کرد: ۱۲ موشکی که قرار است به اوکراین تحویل داده شود، شامل سامانه‌های کامل دفاع موشکی نمی‌شود. سانچز نیز گفت که امکان ارسال پرتابگرهای پاتریوت وجود ندارد.

بر اساس گزارش «رویترز»، سخنگویان دفتر نخست‌وزیری و وزارت دفاع اسپانیا از اظهار نظر درباره گزارش ال پائیس خودداری کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی امروز (۲۷ مه/ هفتم خرداد) در چارچوب نخستین سفر رسمی به اسپانیا و با هدف امضای این توافقنامه امنیتی به مادرید سفر و با سانچز دیدار کرد.

این دیدار پس از تعویق سفر اخیر رئیس‌جمهوری اوکراین به تاریخ ۱۷ مه (۲۸ اردیبهشت) به دلیل تحولات جنگ در کشورش انجام شد.

قبل از دیدار با سانچز، زلنسکی در فرودگاه باراخاس مورد استقبال فیلیپ ششم پادشاه اسپانیا قرار گرفت، اقدامی که بر اهمیت این دیدار برای مادرید تاکید می‌کند.

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع اسپانیا هفته گذشته نیز از ارسال محموله جدیدی از تانک‌های لئوپارد و انواع مهمات مانند توپ ۱۵۵ میلی متری یا یک محموله جدید ضد هوایی به اوکراین خبر داد.

دولت اسپانیا همچنین متعهد شده است که ۴۰۰ سرباز اوکراینی جدید را آموزش دهد که به چهار هزار سربازی که پیشتر در خاک اسپانیا آموزش دیده‌اند، ملحق خواهند شد.

توافق مادرید- کی‌یف، مشابه توافقی است که اوکراین با دیگر کشورها امضا می‌کند و پدرو سانچز نیز بارها حمایت اسپانیا از اوکراین را در جنگ با روسیه تکرار کرده است.

کی‌یف پیشتر توافق‌هایی با انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، دانمارک و کانادا امضا کرده است که هدف آن تضمین حمایت نظامی طولانی‌مدت و پایدار این کشورها از اوکراین تا زمانی است که بتواند به عضویت کامل ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) و اتحادیه اروپا درآید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha