۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۸:۰۶
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 85491417
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

واکنش اولیه ارتش مصر به درگیری مرزی با ارتش رژیم صهیونیستی

تهران- ایرنا- ارتش مصر امروز (دوشنبه) بیانیه‌ای را درباره تبادل آتش میان نیروهای این کشور و نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در مرز رفح منتشر کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، در بیانیه ارتش مصر در این باره آمده است: نیروهای مسلح مصر از طریق مقامات ذیصلاح در حال بررسی حادثه تیراندازی در منطقه مرزی رفح هستند.

ارتش مصر همچنین از کشته شدن یک نیروی امنیتی این کشور در این درگیری خبر داد.

این بیانیه پس از آن صادر شد که منابع رسانه‌ای صهیونیستی امروز از تبادل آتش میان نیروهای ارتش مصر و ارتش رژیم اشغالگر در مرز رفح خبر دادند.

شبکه المیادین در این باره به نقل از شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی گزارش داد: یک حادثه استثنایی میان ارتش های مصر و اسرائیل در مرز گذرگاه رفح رخ داد.

بر پایه گزارش رسانه‌های صهیونیستی، سربازان ارتش مصر به سمت نیروهای رژیم صهیونیستی در منطقه گذرگاه رفح تیراندازی کردند و در مقابل نظامیان رژیم اشغالگر نیز به نشانه هشدار به سمت آنها آتش کشودند.

رسانه‌های این رژیم متعاقبا درباره جزئیات این اتفاق مدعی شدند: نیروهای امنیتی مصر بر روی یک کامیون اسرائیلی آتش کشودند و سربازان اسرائیلی با اسلحه پاسخ دادند.

این رسانه‌ها پیش از بیانیه ارتش مصر از کشته شدن ۲ سرباز مصری و زخمی شدن چند نفر دیگر در این تنش خبر داده بودند.

از طرفی شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی نیز در این باره گزارش داد: این حادثه بیانگر اوج تنش میان مصر و اسرائیل است و می تواند تبعات سیاسی بسیار مهمی را به همراه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، بر اساس معاهده سازش مصر و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۹، محور فیلادلفیا یا صلاح الدین به عنوان یک منطقه حائل در داخل نوار غزه و به موازات مرز با مصر به طول ۱۴ کیلومتر از گذرگاه کرم ابوسالم تا ساحل غزه در دریای مدیترانه ایجاد شد.

رژیم صهیونیستی تا سال ۲۰۰۵ کنترل محور فیلادلفیا را به عنوان بخشی از حوزه قضایی تحت اختیار خود در دست داشت اما با عقب‌نشینی از این منطقه کنترل آن را به تشکیلات خودگردان واگذار کرد. نیروهای تشکیلات خودگردان تا سال ۲۰۰۷ کنترل این منطقه را بر عهده داشتند. در همان سال پس از مذاکراتی هجده ماهه توافق امنیتی جدید میان قاهره- تل‌آویو به امضا رسید که بر اساس آن ۷۵۰ نفر از گارد مرزی مصر اجازه خواهند داشت مجهز به سلاح‌های سبک در این منطقه حضور پیدا کنند. براساس این توافق قرار بود نیروهای امنیتی مصر از نفوذ و انتقال غیرقانونی کالا یا تجهیزات نظامی به غزه جلوگیری کنند.

پس از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر، مقامات امنیتی رژیم اشغالگر ادعا کردند که یکی از مسیرهای انتقال سلاح به غزه، تونل‌های زیر زمینی محور فیلادلفیا در جنوب غربی غزه است. برهمین اساس تل‌آویو با اعزام هیاتی امنیتی به قاهره خواستار استقرار نیروهای خود در این منطقه و نصب دوربین‌ها و حسگرهای نظارتی شده است. با وجود تاکید کابینه راستگرای نتانیاهو بر تحقق این خواسته اما به نظر نمی‌رسد دولت مصر به دلیل ملاحظات سیاسی- امنیتی تمایلی به اجرای این خواسته داشته باشد.​​​​​​​

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha