۱۰ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۲
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85491566
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تولید انبوه وسایل کمک آموزشی ریاضی؛ آرزوی «زوج مانا» ملایری + فیلم

همدان- ایرنا- "رحیم شیرزادفر" مدرس برتر ریاضی در کشور که امروز با ۳۰ سال سابقه معلمی و کوله‌باری از تجربه در کنار همسر و فرزندانش به عنوان «زوج مانا» ایران شناخته شده‌اند، تنها آرزویش این است که با حمایت مسوولان بتواند وسایل کمک آموزشی ریاضی را به تولید انبوه برساند و خدمت بزرگی به دانش‌آموزان ارائه دهد.

به گزارش ایرنا؛ خودش می‌گوید یک دست خط از "ایرج حسابی" فرزند پروفسور حسابی این انگیزه و جرقه را در ذهنش ایجاد کرد تا با وجود فراز و نشیب‌های بسیار، مسیر تدریس درس شیرین ریاضی را توسط وسایل آموزشی به دانش‌آموزان یاد دهد.

این معلم نمونه کشوری سال ۱۳۷۹ در نمایشگاهی که برای عرضه تولیدات خود در دانشگاه بوعلی سینا همدان شرکت کرده بود، از ایرج حسابی دست خطی با این عنوان «آقای رحیم شیرزادفر کوشش‌های ارزشمند شما نشانه بزرگی است از علاقه عمیق شما نسبت به توسعه علمی و پژوهشی کشور و جا دارد همه‌گونه حمایتی از چنین کوشش‌های با ارزشی به عمل آید» گرفت که سرآغاز راهی روشن و خلق ایده‌های نوآورانه در تدریس ریاضی به روش‌های جدید شد.

در همین رابطه خبرگزاری ایرنا گفت‌وگویی صمیمی با این معلم نمونه و مخترع وسایل کمک آموزشی ریاضی داشت که در پی می‌خوانید:

ایرنا: از روند ابتدایی کار خود بگویید و اینکه چطور خانواده‌ها را مجاب کردید از این روش برای آموزش فرزندان خود استفاده کنند؟

شیرزادفر: همیشه به این فکر بودم که ریاضی را برای دانش‌آموزان شیرین‌تر و ملموس‌تر کنم تا بهتر درس ریاضی را یاد بگیرند، در ابتدای کار چند وسیله آموزشی را طراحی کرد و به مرور زمان در نمایشگاه‌های مختلفی این وسایل کمک آموزش ریاضی را برای آشنایی بیشتر خانواده‌ها عرضه کردم که بسیار مورد استقبال واقع شد.

با بازخوردهای خوبی که گرفتم، سال ۱۳۸۶ با تلاش‌هایی که انجام دادم و وسایلی که تولید کردم، خانه ریاضی را راه‌اندازی و همه درسها را با این وسایل تدریس کردم و هر جلسه به دانش‌آموزان هدیه و تغذیه می‌دادیم و با این تشویق‌ها، لذت بسیار بالایی از آموزش ریاضی می‌بردند، همین که استقبال خانواده‌ها را دیدم، باز هم کارمان را گسترش دادیم تا اینکه به همه‌گیری کرونا رسیدیم.

قبل از همه‌گیری کرونا اولین نمایشگاه تولیدات کمک آموزشی ریاضی را با همکاری نهادهایی همچون آموزش و پرورش، شهرداری و شورای اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی و فرمانداری ملایر به مدت ۱۰ روز برگزار و در کنار آن همایش آموزش ریاضی و نمایشگاه‌هایی را در سایر شهرها برگزار کردیم و در رسانه ملی نیز نسبت به معرفی این روش آموزشی، اقدام کردم.

با اقدامات و زحمات شبانه‌روزی که انجام دادیم؛ تلاش‌های ما در شهر دیده شد و همه روش‌های تدریس ما را پسندیدند، اما در کنار این کار نیاز به حمایت بیشتر داریم.

تولید انبوه وسایل کمک آموزشی ریاضی؛ آرزوی «زوج مانا» ملایری + فیلم

ایرنا: موضوع «زوج مانا» چیست، چرا به عنوان یکی از موفقیت‌های بزرگ شما از آن نام برده شده؟

شیرزادفر: پس از کش‌وقوس‌های فراوان کار ما به اوج خود رسیده بود و باید در سطح کشوری معرفی می‌شدیم، البته ناگفته نماند تمام کارهایی که من برای آموزش ریاضی انجام دادم، با کمک خانواده‌ام به ویژه همسرم بوده که از آنها قدردانم، سال گذشته متوجه برگزاری اولین جشنواره‌ ملی خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی «زوج مانا» از سوی نهاد رهبر معظم انقلاب شدیم و تصمیم گرفتیم در این جشنواره شرکت کنیم.

خوشبختانه با ارزیابی‌های انجام شده در بین ۱۲ هزار زوجی که در این جشنواره شرکت کرده بودند، ما عنوان رتبه اول را در این جشنواره کسب کردیم که به طور قطع بزرگترین موفقیت برای ما به شمار می‌رود و از طرف نهاد رهبری هم آمدند و مستند زندگی ما در حال ساخت است و بزودی پخش خواهد شد.

هدف جشنواره «زوج مانا» پیدا کردن خانواده‌های موفق و خلاقی بود که بتوانند یک همبستگی خانوادگی را نشان دهند و می‌شود خانوادگی هم به طرح‌های بزرگ رسید و خلاق بود و هم شیرازه خانوادگی را حفظ کرد.

یکی از موفقیت‌های بسیار خوبی که کار ما را لذت بخش‌تر کرد، جشنواره «جایزه معلم» بود و قرار بود سال گذشته در بین ۱۷ کشور اسلامی برگزار شود، ما نیز در این جشنواره شرکت کردیم و در بین ۱۷ کشور اسلامی جزء نفرات برتر شدیم.

ایرنا: آیا برند یا شرکتی به نام خودتان ثبت کرده‌اید؟

شیرزادفر: در طول ۳۰ سال تلاش فراوانی برای آموزش ریاضی کردم. در کنار این کار احساس کردم باید کار را گسترش دهیم و آموزش ریاضی را برای دانش‌آموزان شیرین‌تر کنیم، به همین دلیل سال ۱۴۰۱ شرکت خانوادگی‌ام را زیر نظر پارک علم و فناوری استان همدان با عنوان «شرکت خلاق فرادرس ریحان» ثبت و راه‌اندازی کردیم و با تاسیس این شرکت قصدمان این بود که آموزش ریاضی را با تولید وسایل کمک آموزشی ریاضی شیرین‌تر و خلاقیت‌هایی که بتوان برای آموزش در مقطع ابتدایی و راهنمایی استفاده کنیم، ارائه دهیم.

در این آموزشگاه آمادگی داریم ریاضی را از اول ابتدایی تا پایه دوازدهم آموزش دهیم و وسایل کمک آموزشی ما نیز برای مقطع ابتدایی و متوسطه اول است و «آموزشگاه شهر ریاضی مهر پارسا» ابتدا به نام خانه ریاضی بود که پس از چند سال وقفه در روند کار، دوباره از سال ۹۸ استارت ساخت وسایل آموزشی را جدی‌تر و به‌روزتر آغاز کردیم و اسمش را به شهر ریاضی تغییر دادیم.

در این سال‌ها که ریاضی تدریس می‌کردم، کتاب‌ها را ورق می‌زدم و به این فکر می‌کردم که چطور می‌شود برای هر درسی وسیله‌ای بسازیم که برای دانش‌آموز شیرین‌تر، ملموس‌تر و شهودی‌تر باشد و به همین خاطر برای هر درسی وسایل خاصی را طراحی کردم و در طول این سال‌ها به تکامل رسید، طراحی وسایل کمک آموزشی ریاضی همه ایده خودم بود و گاها برای برخی وسایل همفکری کردم.

ناگفته نماند یکی از دلایل کسب رتبه برتر ما به عنوان «زوج مانا» این بود که از روز اول زندگی در یک خانه کوچک همواره وسایل و ابزاری همچون چکش، میخ و تخته بوده و هست و از سال ۷۹ شکل زندگی ما همانطور بوده که الان هست و با همت، کمک و حمایت خانواده بود که به این نقطه رسیدم.

تولید انبوه وسایل کمک آموزشی ریاضی؛ آرزوی «زوج مانا» ملایری + فیلم

ایرنا: در مسیر راهی که برای آموزش ریاضی طی کردید، حمایتی را از هم دریافت کردید؟ مهمترین خواسته شما برای توسعه این نوآوری چیست؟

شیرزادفر: خانواده‌ام بزرگترین حامی من در این مسیر بود و در این مدت وسایل زیادی را طراحی و به‌روز کردیم و چنانچه از ما حمایت کنند تا کار ما به کارگاه و یک شرکت موفق‌تری تبدیل شود، در حد یک کشور تولیدات داریم.

تاکنون حمایتی که چشمگیر باشد و بتوانیم حرکت بزرگی را انجام دهیم، از ما نبوده، البته از پارک علم و فناوری استان همدان و با حمایت‌های مرکز رشد ملایر، کمک‌هایی به ما شده و یک فقره تسهیلات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال دریافت کردیم، اما برای این کاری که بتوانیم در کل کشور توسعه دهیم تا یک کارگاه بزرگتر و حرفه‌ای‌تری داشته باشیم؛ حمایتی را نداشتیم.

تمام تلاش ما این است که بتوانیم این کار را به تولید انبوه برسانیم، دخترم ترم آخر دانشگاه است و پسرم هم در مسیر رباتیک و برق خلاقیت دارد و هم اکنون کلاس هشتم است، اگر مورد حمایت جدی قرار گیریم و کار را گسترش دهیم، در آینده فرزندان من هم می‌توانند این مسیر را ادامه دهند و هر روز خلاقیت‌های جدیدی داشته باشند.

تولید انبوه وسایل کمک آموزشی ریاضی؛ آرزوی «زوج مانا» ملایری + فیلم

ایرنا: از مشکلات بگویید و اینکه مهمترین خواسته شما برای تحقق اهدافتان چیست؟

شیرزادفر: بروکراسی اداری همیشه یکی مشکلات مهم و دست و پا گیر برای یک کارآفرین و تولیدکننده است، یادم هست سال‌هایی که می‌خواستم آموزشگاه را راه‌اندازی کنم، از چه مشکلات جزیی و کوچکی، کوهی برای من درست می‌کردند و در این مسیر بسیار اذیت شدم.

مشکل اصلی ما مشکلات مالی است، الان اگر ما بخواهیم وسیله‌ای بخریم، حداقل پنج میلیارد ریال سرمایه نیاز داریم، من با حقوق معلمی هر چقدر پس‌انداز کنم، باز هم از توان ما برنمی‌آید، برای راه‌اندازی یک کارگاه ساده که پروسه هم ناقص نباشد، نیاز به تامین مالی دارد، چون قیمت‌ها بسیار بالا و وسیله‌ها گران است، تا جایی‌که در توانم هست، یا وام می‌گیرم یا تمام حقوقم را هزینه می‌کنم؛ یا از خانواده کمک می‌گیرم، اما باز هم کافی نیست و یک جای کار ما لنگ است.

من در حال حاضر از سرمایه اندکم، یکصد بسته وسایل آموزشی ریاضی تولید کرده‌ام، چون بسته‌بندی شکیلی ندارد، همه بسته‌ها را در زیرزمین مادرم گذاشتم، داخل آنها ۷۰ تا ۸۰ قطعه ریاضی است که ۸۰ درس ریاضی را از اول ابتدایی تا مقطع ششم می‌توان با آن تدریس کرد، برای تولید این یکصد بسته بیش از سه میلیارد ریال هزینه کرده‌ام که نیاز به بسته‌بندی دارند و اگر هر بسته ۷۰۰ هزار ریال نیاز داشته باشد، در مجموع ۷۰۰ میلیون ریال سرمایه نیاز دارم که فعلا از توانم برنمی‌آید و باز هم کار من گیر مشکلات مالی است.

مشکلات مالی کار ما را متوقف کرده و دست به عصا راه می‌روم، شروع کار نیاز به تسهیلات اولیه حدود ۱۰ میلیارد ریال داریم، اگر تامین شود، تولیدات سریعتر به بازار روانه می‌شود و می‌توانم کار را گسترش داده و استغالزایی ایجاد کنم و یک خانواده چهار نفره می‌تواند کار را در حد یک کشور معرفی کند.

تولید انبوه وسایل کمک آموزشی ریاضی؛ آرزوی «زوج مانا» ملایری + فیلم

ایرنا: و سخن آخر:

شیرزادفر: شعار ما از ابتدا «ریاضیات مساوی با نقل و نبات» بوده و در این مدت، تلاش کردم ریاضیات را برای بچه‌ها شیرین و شیرین‌تر کنم و در جریان آموزش جدید ریاضی قرار گیرند و اگر کسی هم دوست داشت وسایل را تهیه کند.

پس از ۳۰ سال تازه ۲ سال پیش حین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، مطالب زیادی از ریاضی و لذت‌های آن در زندگی بردم و همواره این سوال در ذهنم و خیلی‌ها بود که ریاضی به چه دردی می‌خورد و چه تاثیری در زندگی ما دارد، پس از سال‌ها به جواب این سوال رسیدم که اگر دکتری ریاضی هم بگیریم، باز هم مفاهیمی در آموزش ریاضی وجود دارد که در کشور ما ممکن است جواب ندهد و شاید نیاز باشد ده‌ها سال هم در کشورهای دیگر تحقیق کنیم.

ریاضی بهترین تاثیرش این است که دید جذابی به انسان می‌دهد که می‌تواند در حل مشکلات در مسیرهای مختلف به ما کمک کند، تفکر ما را روشن‌تر می‌کند تا مشکلات خیلی راحت‌تر قابل حل باشد و به ما نشان می‌دهد هر چیزی یک راه حل ندارد، اگر به بن بست رسیدیم، راه حل‌های دیگری وجود دارد که می‌توانیم به مقصد برسیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha