مشاهده کف در رودخانه «شاه‌جوی» بجنورد؛ ماجرا چیست؟

بجنورد-ایرنا- سطح آب رودخانه شاه‌جو در بجنورد بار دیگر به صورت عجیب سرشار از کف شده است، علت آن افزایش حجم مواد شوینده و ضدعفونی کننده اعلام شده که عمده آن از تصفیه‌خانه به این رود سرازیر می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وجود کف بر روی رودخانه «شاه جو» در بجنورد زخمی است که هر از چندگاه سرباز می کند، این مشکل در فصول مختلف وجود دارد اما بیشتر در اواخر اسفندماه و همزمان با فصل خانه تکانی و افزایش میزان شست و شو مشاهده می شود.

روزهای پایانی سال که استفاده از شوینده ها افزایش می یابد، میزان کف بر روی آب رودخانه نیز به حداکثر می رسد اما در این فصل وجود این میزان از کف سبب تعجب مردم و شهروندان شده است.

علت اصلی این کف، وجود شوینده ها در آب است، بخشی از شوینده ها و دترجنت ها از طریق پساب فاضلاب رها شده در شاه جو وارد آب شده و بخشی نیز همراه با پساب رها شده در معابر اطراف شهر بجنورد به این رود می رسد.

تصفیه فاضلاب در تصفیه خانه بجنورد به روش بیولوژیکی انجام می شود در این روش باکتری های هوازی و بی هوازی قادر به حذف کامل اثرات مواد شوینده نیستند و به ناچار از خروجی تصفیه خانه به منابع پذیرنده آب، خاک و هوا تخلیه می شوند. و نیاز است تا تجهیزات موجود در تصفیه خانه به روز شود تا از ورود این میزان مواد شوینده به آب جلوگیری شود.

برخی از سال ها که دبی آب مناسب است با توجه به تلاقی آب رودخانه اسفیدان به شاه جو، حجم آب افزایش یافته و تلاطم موجود آب و موضوع خودپالایگی آب رودخانه، این حجم کف و مواد شوینده کاهش می یابد اما در ماه های کم بارش، رود دیگر قدرت خودپالایی ندارد و این خطری برای زیست مندان به شمار می رود.

مشاهده کف در رودخانه «شاه‌جوی» بجنورد؛ ماجرا چیست؟

انگشت شماتت به سمت تصفیه خانه بجنورد

رییس اداره آب، خاک و پسماند حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در این باره با بیان اینکه علت اصلی کف بر روی آب شاه جو، وجود شوینده ها در آب است گفت: بخشی از شوینده ها و دترجنت ها از طریق پساب فاضلاب رها شده در شاه جو وارد آب می شود.

احمدرضا کلماتی با بیان اینکه طرح جمع آوری فاضلاب به طور کامل در شهر بجنورد اجرا نشده است گفت: شهروندان در برخی مناطق شهر بجنورد بویژه در مناطق حاشیه این شهر، پساب حاصل از شست و شو را در معابر رها می کنند و این پساب در نهایت به شاه جو راه می یابد که ایجاد کف بر روی آب رود را تشدید کرده است.

وی افزود: ورود این حجم از مواد شوینده در آب قطعا تاثیرات منفی بر روی زیست مندان پایین دست رودخانه دارد، اکنون در شاه جو که بخش بسیار بزرگی از آب جاری در آن مربوط به پساب تصفیه خانه فاضلاب است، هیچ گونه ماهی و یا سایر زیستمندان مشاهده نمی شود، حتی نشست و برخاست پرندگان در اطراف این رود نیز دیده نشده است و این نشان از آلودگی این آب دارد.

رییس اداره آب، خاک و پسماند حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اکنون آب جاری در شاه جو بسیار کم و مربوط به پساب تصفیه خانه است از این رو میزان آلایندگی، خطر برای زیست مندان در آن است.

مشاهده کف در رودخانه «شاه‌جوی» بجنورد؛ ماجرا چیست؟

مردم نگران نباشند

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: افزایش میزان شوینده‌ و ضدعفونی کننده ها در آب سبب ایجاد کف در رودخانه اترک در محدوده روستای «بابا امان» شهرستان بجنورد شده است.

حسین هراتی اظهار کرد: کف بر روی سطح آب در تمام طول سال در این رودخانه وجود دارد اما گاهی اوقات به دلیل مصرف زیاد شوینده ها و عملکرد نامناسب مقطعی تصفیه خانه بجنورد میزان کف بیشتر می شود و تغییر جریان ارتفاعی رودخانه در طول مسیر نیز باعث دید بصری این پدیده می شود.

وی درباره تاثیر مواد شوینده بر زیست مندان در رودخانه گفت: ورود این حجم از مواد شوینده در آب با توجه به تلاقی رودخانه بش قارداش و رودخانه چنارانشهر با پساب تصفیه خانه تاثیر محسوس بر روی زیست مندان رودخانه ندارد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: با کاهش دبی روخانه به یقین میزان خودپالایی رودخانه هم کاهش خواهد یافت از این رو آلایندگی ها در زیستمندان تاثیر خواهد داشت اما اکنون این میزان از شوینده ها برای ماهی ها و سایر زیست مندان جای نگرانی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رودخانه اترک با ۵۳۵ کیلومتر طول پنجمین رودخانه بلند کشور محسوب می‌شود که سر راه سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان قرار دارد و این روزها به دلیل خشکسالی و گاها ورود فاضلاب‌های صنعتی، خانگی و سموم کشاورزی به داخل آن با خطر آلودگی مواجهه شده است.

این رودخانه مهمترین رودخانه شمالشرق کشور است که به دریای خزر می ریزد، چهار سد بر روی سرشاخه های این رودخانه در استان خراسان شمالی ساخته شده و در انتها در استان گلستان سه تالاب آلاگل، آلماگل و آجی گل را مشروب می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha