مدیرعامل شرکت آب یزد: راه‌اندازی بازار آب باعث ارتقای بهره‌وری این حوزه می‌شود

یزد- ایرنا - مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد گفت: هدف از راه اندازی بازار آب در استان، بهینه سازی مصرف آب و ارتقای سطح بهره‌وری از طریق ایجاد منفعت اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت کشاورزان است.

به گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی این شرکت، "جواد محجوبی" در نشست هم اندیشی با موضوع بهره وری آب در صنعت و کشاورزی و راهکارهای آن با بیان اینکه نیاز به بهره وری دلایل مختلفی دارد افزود: منظور از بهره وری در نگاه سیستمی ، نسبت بین مجموعه خروجی های یک سیستم به ورودی های آن است و از این زوایه افزایش بهره وری، ارزش اقتصادی دارد. از طرفی جمع اثربخشی و کارایی به مفهوم انجام درست کارهای درست بوده که همان بهره وری است.

وی دلیل دیگر نیاز به بهره وری را محیط زیستی دانست و اظهار کرد: آب را باید برای نسل آینده حفظ کرد تا این نسل به صورت پایدار از این ثروت ارزشمند استفاده کند.

محجوبی ادامه داد: بخشی از جامعه تصور نادرستی از نامحدود بودن منابع آب زیرزمینی دارد به همین دلیل در مدیریت مصرف آب غفلت صورت می گیرد.

وی به بهره وری آب در حوزه صنعت اشاره کرد و گفت: بهره وری در زمینه صنعت مستلزم توسعه تجهیزات نوین و استفاده از علوم دانش بنیان است که هردو موضوع با محدویت هایی روبرو است و باید در جهت مرتفع شدن آنها تلاش کرد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد خاطر نشان کرد: استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب منجر به افزایش بهره وری در بخش شرب و بهداشت می‌شود در بخش کشاورزی در کنار روش‌های نوین آبیاری، نیاز به بازنگری و تدوین الگوی کشت سازگار با شرایط اقلیمی داشته تا بتوانیم بهره ور تر عمل نماییم.

محمد مهدی جوادیان زاده رئیس مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی نیز با بیان اینکه بخشی نگری در حوزه آب مانع بهره وری می شود گفت: همه ذینفعان حوزه آب باید در دور یک میز جمع شده و سند سازگاری با کم آبی با حصور آنها تدوین شود.

وی با اشاره به اینکه سواد آبی مردم در گذشته بیشتر بوده است، افزود: در گذشته مردم قنات را می‌دیدند و بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کردند در قدیم کشاورز با کم شدن آب قنات سطح زیر کشت را کاهش می داد و آب را مدیریت می کرد.

عباس فقیه رئیس شرکت دانو ( مشاور بازار آب) با اشاره به نهضت ملی بهره‌وری گفت: رویداد «نوآوری در بهره‌وری» در راستای نهضت ملی بهره وری با میزبانی بازار آب یزد برگزار خواهد شد.

وی افزود: باید به دنبال ایده‌های نوآورانه در کنار فناوری‌های روز در استان بود و در نهایت سرمایه‌گذاری ها در همین راستا انجام شود.

بازار یا مبادله آب، یعنی فرایند خرید و فروش حقوق دسترسی به آب (حقابه) که می تواند به صورت دائمی یا موقت باشد؛ به زبان ساده بازار آب شامل شرکت آب منطقه ای به عنوان ناظر، شرکت کارگزار به عنوان مجری، خریدار و فروشنده آب می باشد.

فروشنده جهت ارائه درخواست فروش تمام یا بخشی از حقابه قانونی خود، به شرکت کارگزار بازار آب مراجعه و پیشنهاد فروش خود را ثبت می کند، کارگزار نیز با بررسی پیشنهاد خریداران و تفاهم بین فروشنده با خریدار، فرایند مبادله آب به صورت قانونی را بین خریدار و فروشنده آب فراهم می سازد. شرکت آب منطقه ای نیز کل فرایند مبادله آب را نظارت می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha