اقدامات شهید امیرعبداللهیان منجر به ایجاد هماهنگی میدان و دیپلماسی شد

تهران-ایرنا- سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان گفت: علاقه وافر و همکاری صمیمانه شهید امیرعبداللهیان با سردار سلیمانی که در دوره ریاست سردار قاآنی در نیروی قدس نیز این همکاری ها ادامه داشت، منجر به ایجاد هماهنگی میان میدان و دیپلماسی شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، محسن پاک آیین سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در یادداشتی در خصوص شهید امیرعبداللهیان نوشت: حسین امیرعبداللهیان که در سانحه هوایی ارتفاعات ورزقان به همراه آیت الله رئیسی رئیس جمهور،به فیض شهادت رسید، اولین وزیر امورخارجه شهید جمهوری اسلامی ایران است.

شصت‌وششمین وزیر امور خارجه ایران، دانش‌آموختهٔ کارشناسی روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۵ و دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران بود.

امیرعبداللهیان کار در حوزه دیپلماسی را از دوره کارشناسی شروع کرد و بتدریج با اخذ مدارج مدیرتی،پخته و کارآمد شد و پس از طی دوران سفارت در بحرین،در زمره دیپلمات های برجسته کشور قرار گرفت.

این شهید یک اصولگرای متدین و یک دیپلمات انقلابی بود که مسئولیت هایی همچون دبیرکل دبیرخانهٔ دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضهٔ فلسطین، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی و معاون کشورهای عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه را نیز در کارنامه داشت.

وزیر امورخارجه شهید در طول عمر سیاسی خود به آرمان آزادی فلسطین باور داشت و بخش مهمی از فعالیت های خود را به همکاری با اعضای محور مقاومت و بخصوص گروه های فلسطینی اختصاص داد.

علاقه وافر و همکاری صمیمانه او با سردار سلیمانی که در دوره ریاست سردار قاآنی در نیروی قدس نیز ادامه داشت، منجر به ایجاد هماهنگی میان میدان و دیپلماسی شد و در واقع یکی از علل اصلی موفقیت های محور مقاومت در پیروزی بر گروه های تکفیری همچون داعش و القاعده و ناکامی های رژیم صهیونیستی در غرب آسیا بود.

امیرعبداللهیان در دوره وزارت خود به نقش‌آفرینی موثر ایران در تحولات منطقه‌ای و جهانی اعتقاد داشت و با تاکید بر دکترین سیاست همسایگی و رویکرد نگاه به شرق، موجب ایجاد توازن در روابط خارجی شد.

دیپلماسی فعال اقتصادی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و مدیریت تحریم های ظالمانه از دیگر اقدامات این وزیر شهید بود.

او با اعتقاد به ضرورت لغو تحریم ها،میز مذاکرات با کشورهای ۱+۴ را نیز ترک نکرد و با پرهیز از رویکردهای انفعالی و اصرار بر منافع ملت ایران، در این مسیر قدم زد.

امیرعبداللهیان فردی باتدبیر، عقل محور و اخلاق مدار بود،اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری را وظیفه خود می دانست،اهل مشورت با گروه های اندیشه ورز و همکاران سابق خود بود، با عقلانیت و منطق امور سیاست خارجی را پیش می برد و در عرصه روابط دوجانبه و چندجانبه کاملا موفق ظاهر شد.

امیرعبداللهیان با کادر سازی هوشمندانه و سپردن امور به مدیران متدین و آگاه موجب شد که وزارت امورخارجه قائم به فرد نباشد و به همین دلیل در فقدان او،وظایف محوله به وزارت امور خارجه اجرا خواهد شد و هیچ خللی در عرصه روابط خارجی ایجاد نخواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha