آغازی برای ورود خودروهای برقی به کرمان

۸ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۳۶
کد خبر: 85492166
آغازی برای ورود خودروهای برقی به کرمان

کرمان- ایرنا- خبر تصویب خرید ۳۰ دستگاه خودرو برقی توسط شهرداری کرمان در تحقق سیاست‌های توسعه استفاده از خودروهای با آلایندگی صفر همچون سراسر کشور این روزها در کلانشهر کرمان نیز شنیده می‌شود که ناظران، آن را شروع خوبی با برکات زیاد توصیف می‌کنند.

به گزارش ایرنا، در گام نخست خرید خودروهای برقی مورد استفاده در شهرداری و سپس برنامه جایگزینی تاکسی های فرسوده با خودروهای برقی در شهر کرمان از برنامه های مدیریت شهری این دوره است که انتظار می رود در صورت عملیاتی شدن آن، شروع گام های بسیار بلند و مناسبی با اهداف چشم انداز باشد.

در دولت سیزدهم خبر استفاده از خودروهای برقی و تلاش برای توسعه آنها نیز بیش از پیش در سرخط اخبار قرار گرفت، در همین مدت تولید داخل و واردات آن در اولویت گذاشته و قرار شد از اردیبهشت ماه هم عرضه خودروهای برقی وارداتی انجام گیرد.

۱۴۰۳ سال خبرهای خوب در مورد خودروهای برقی بود، توافقنامه سازمان تاکسیرانی و یک شرکت خودروساز برای جایگزینی ٢ هزار دستگاه خودرو برقی با تاکسی‌های فرسوده شهر تهران یکی از همین خبرها بود که وضعیت استفاده از این خودروها را نمایان تر کرد، بعد از آن مدیرکل امور مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌گذاری شهرداری تهران هم گفت که در سال جدید تولید مشارکتی اتوبوس و تاکسی برقی در داخل برای حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت در اولویت اول قرار گرفته است.

لابه لای همین خبرهای خوب بود که سرپرست سـازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه یک هزار خودرو برقی وارداتی به شهر تهران پلاک ملی گرفته اند، گفت که این خودروها استانداردهای لازم را از مراجع ذیصلاح اخذ کردند و در صف دریافت پلاک تاکسی هستند.

۲۹ اردیبهشت نیز سامانه جدید عرضه خودروهای برقی وارداتی راه‌اندازی شد و متقاضیان این خودروها توانستند از ۳۰ اردیبهشت تا پایان روز پنجم خرداد ماه ثبت‌نام کنند.

خبرهای خوب در مورد خودروهای برقی اما فقط به پایتخت کشور ختم نشد و خبر خودروهای برقی خیلی زود در کلان شهر کرمان هم پیچید تا جایی که دیروز(سه‌شنبه) در یکصدو پنجاه و سومین نشست علنی شورای این شهر، با خرید ۳۰ دستگاه خودروی برقی برای شهرداری و ایجاد ایستگاه شارژ سریع خودروهای برقی، موافقت شد.

جزییات خرید ۳۰دستگاه خودرو برقی برای شهر کرمان

آغازی برای ورود خودروهای برقی به کرمان

محمدامین شمسی رییس کمیسیون گردشگری و میراث‌فرهنگی شورای شهر کرمان، پیشنهاد شهرداری در خصوص خریداری ۳۰ دستگاه خودرو برقی به منظور استفاده و جایگزینی خودروهای فعال در شهرداری و ایجاد یک ایستگاه شارژ خودروهای برقی در سطح شهر را مطرح کرد.

وی افزود: شهرداری همچنین پیشنهاد خریداری ۳۰۰ دستگاه خودرو برقی طی تفاهم‌نامه سه‌جانبه شهرداری کرمان، بانک رسالت و شرکت‌های وارد کننده یا سازنده خودروهای برقی، برای فرودگاه و راه‌آهن(به عنوان تاکسی) را مطرح کرده که در کمیسیون با کلیات پیشنهادها با توجه به سیاست‌های حوزه حمل‌ونقل و جایگزینی سوخت فسیلی، موافقت شد.

معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان نیز در همین زمینه بیان کرد: در سایر کلان‌شهرهای کشور، رقابت شدیدی در زمینه جایگزینی خودروهای برقی با خودروهای بنزینی شکل گرفته و با این اقدام، بار مالی بزرگی از دوش دولت برداشته می‌شود و اثر مهمی در کاهش آلایندگی محیط زیست دارد.

امیرمداح افزود: در این زمینه با چند شرکت تولیدکننده و واردکننده نیز مذاکره کردیم که از محل فروش خودروهای موجود و جایگزینی آنها با خودروهای برقی، اقدام کنیم که به این ترتیب شهرداری هزینه‌ای متحمل نمی‌شود و برای مردم هم تبلیغ می‌شود که از خودروهای برقی استفاده کنند.

آغازی برای ورود خودروهای برقی به کرمان

تلاش برای گسترش استفاده از خودروهای برقی

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد بعدی در زمینه استفاده از خودروهای برقی در ناوگان تاکسیرانی است که سایر شهرداری‌های کشور هم در حال تلاش برای فراهم‌کردن شرایط استفاده رانندگان تاکسی از خودروی برقی هستند، خاطرنشان کرد: با مدیریت فرودگاه کرمان صحبت کردیم و اعلام آمادگی کردند که زمینی را برای ایجاد ایستگاه شارژ سریع خودروهای برقی در اختیار بگذارند؛ ضمن اینکه در خود شهرداری هم می‌توانیم یک ایستگاه شارژ ایجاد کنیم.

معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان ادامه داد: بانک رسالت هم موافقت کرده به متقاضیان خرید خودروی برقی، از محل اختیارات خود، تسهیلات سه میلیارد ریالی ۳۶ ماهه بدهد.

علیرضا نادری، رییس شورا هم در این زمینه تاکید کرد که درباره با خرید ۳۰۰ دستگاه خودروی برقی چون سازوکار به‌گونه‌ای است که شهرداری قرار نیست هزینه‌ای کند، نیاز به مصوبه شورا وجود ندارد اما خرید ۳۰ خودرو برقی برای شهرداری که نیاز به صرف هزینه مازاد دارد، باید در شورا تصویب شود.

درنهایت نیز خرید ۳۰ دستگاه خودرو برقی برای شهرداری و ایجاد ایستگاه شارژ سریع خودروهای برقی با ۱۰ رای موافق شورا به تصویب رسید تا سنگ بنای نیکی در این زمینه پایه گذاری شود و باشد که استفاده از این نوع خودرو نیز رفته رفته عمومیت بیشتر یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha