اسپانیا پس از به رسمیت شناختن کشور فلسطین: «در برابر رنج، بی‌تفاوتی ممکن نیست»

تهران- ایرنا- دولت اسپانیا طی تصمیمی که توسط شورای وزیران اتخاذ شد، کشور فلسطین را به طور رسمی به رسمیت شناخت و وزیر خارجه این کشور تاکید کرد: در برابر رنج، بی‌تفاوتی ممکن نیست.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روزنامه ال پائیس، خوسه مانوئل آلبارس در نشستی مطبوعاتی پس از جلسه شورای وزیران گفت: امروز روزی است که در تاریخ اسپانیا ثبت می‌شود. روزی که کشور ما می‌گوید در برابر رنج، بی‌تفاوتی ممکن نیست و صلح، همبستگی، تعهد و اعتماد به انسانیت ممکن است.

وی افزود: بسیاری از کشورهای جهان تصمیمی که اسپانیا گرفته است را مشاهده و تحسین می‌کنند.

آلبارس بار دیگر تکرار کرد که به رسمیت شناختن کشور فلسطین «تنها راه مناسب برای صلح در منطقه است» و بر تمایل و رویکرد اسپانیا برای ایجاد «امنیت اسرائیل و کشوری برای فلسطین» تاکید کرد.

رئیس دیپلماسی اسپانیا تصریح کرد: «زمان انجام آن فرا رسیده است، ما نمی‌توانیم بیش از این صبر کنیم. ما ده‌ها سال است که درباره صلح صحبت می‌کنیم. زمان آن رسیده است که آن را به واقعیت تبدیل کنیم».

وی افزود: راه‌حل این مناقشه از طریق راهکار دو دولتی است. راه‌حل جایگزینی وجود ندارد. برای تاخیر، بیش از این جایی وجود ندارد.

آلبارس خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم مرگ افراد بی‌گناه بیشتری را تحمل کنیم.

وزیر امور خارجه اسپانیا با یادآوری اینکه از امروز، کشورهایی که فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت می‌شناسند، به ۱۴۶ می‌رسد، اطمینان داد که «بدون تردید» دولت‌های بیشتری به این روند ملحق خواهند شد.

آلبارس گفت که به رسمیت شناختن کشور فلسطین، «تصمیم کشور و جامعه‌ای است که به حقوق بین‌الملل معتقد است»؛ وی با این حال تاکید کرد که هنوز «راه زیادی در پیش است».

آلبارس اطمینان داد که پیشنهاد اسپانیا برای برگزاری کنفرانس صلح «در اسرع وقت»، در حال حاضر از حمایت بیش از ۸۰ کشور برخوردار است.

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا نیز ساعاتی پیش در سخنرانی تلویزیونی با تاکید بر اینکه «اولویت، پایان دادن به بحران غزه است» گفت: این تصمیم ما علیه اسرائیل نیست و از فردا، تمام تلاش‌ها را بر راه‌حل دو دولتی متمرکز خواهیم کرد.

سانچز اطمینان داد که «این فقط یک مسئله عدالت تاریخی نیست» بلکه «تنها راه حل» برای دستیابی به صلح است. وی همچنین گفت که کشور فلسطین باید با بیت‌المقدس شرقی به‌ عنوان پایتخت و کرانه باختری و غزه که با کریدور متصل می‌شوند، «قابل دوام» باشد و هر دو قلمرو تحت حکومت «مشروع» تشکیلات خودگردان فلسطین متحد شوند.

رژیم صهیونیستی با گذشت بیش از هفت ماه همچنان به جنگ خود علیه غزه ادامه می‌دهد و اسپانیا در کنار نروژ و ایرلند در پاسخ به نسل‌کشی اسرائیل، امروز ۲۸ مه (هشتم خرداد) را برای اعلام رسمی به رسمیت شناختن کشور فلسطین تعیین کرده بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha