۸ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۲۲
کد خبر: 85492385
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قزاقستان و ترکمنستان بر توسعه مشارکت راهبردی تاکید کردند

تهران-ایرنا- مقامات قزاقستان در دیدار با وزیر امورخارجه ترکمنستان، بر تعهد خود برای پیشبرد مشارکت راهبردی دو کشور تاکید کردند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از آستانه تایمز، قاسم جومارت توکایف رئیس‌جمهور قزاقستان در دیدار با رشید مرداف وزیر امورخارجه ترکمنستان که به آستانه سفر کرده است، بر توسعه روابط دوستانه، حُسن همجواری و مشارکت راهبردی میان آستانه و عشق‌آباد تاکید کردند.

توکایف، ترکمنستان را کشوری با روحیه و تاریخ مشابهی با کشور خود خواند که شریک راهبردی قابل اعتماد قزاقستان است.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر همکاری دو ملت توسعه پیدا کرده و ابعاد جدیدی در حوزه‌های مهم اقتصادی به خود گرفته است.

رشید مرداف با قدردانی از استقبال گرم دولت توکایف، بر تعهد عشق آباد به تقویت همکاری‌های دوجانبه با آستانه تاکید کرد.

دو طرف پیشرفت اجرای پروژه‌های بزرگ در بخش‌های تجاری، اقتصادی، انرژی، حمل‌ونقل و لجستیک را بررسی و بر اهمیت دستیابی به نتیجه منطقی تاکید کردند. در این دیدار روابط فرهنگی و انسانی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

قزاقستان و ترکمستان بر توسعه مشارکت راهبردی تاکید کردند

رشید مرداف وزیر امور خارجه ترکمنستان همچنین با مورات نورتلئو همتای قزاقستانی خود دیدار و در رابطه با مسائل مرتبط با سیاست، حمل‌ونقل، انرژی و فرهنگ و امور بشردوستانه با تمرکز بر همکاری‌های تجاری و اقتصادی گفت‌وگو کردند.

مرداف تاکید کرد: عشق‌آباد از آستانه در راستای اجرای ابتکارات و توصیه‌هایش در سطح جهانی و منطقه‌ای حمایت می‌کند.

وی افزود:‌ مطمئن هستم که مذاکرات امروز ما به پیشرفت همکاری بین ترکمنستان و قزاقستان کمک خواهد کرد.

مرداف و نورتلئو همچنین برای توسعه تعامل موثر در بخش انرژی اعلام آمادگی کردند.

طرفین با اشاره به بخش ترانزیت و حمل و نقل از توسعه مسیر ریلی قزاقستان - ترکمنستان - ایران، قدردانی کردند. حجم حمل و نقل بین ۲ کشور در سال گذشته با افزایش ۲۰ درصدی به یک میلیون و۳۰۰ هزار تن رسیده است.

نورتلئو با بیان اینکه حجم تجارت قزاقستان و ترکمنستان در طول پنج سال گذشته، تقریبا چهار برابر شده و میزان آن در سال گذشته با افزایش ۲۸ درصدی به ۵۶۳ میلیون دلار رسیده است، افزود: حجم تبادلاتی در سه ماه اول از ۱۰۰ میلیون دلار گذشت که از گام‌های مثبت برای پیشبرد توافقات سران ۲ کشور برای افزایش حجم تجارت میان آستانه و عشق‌آباد به یک میلیارد دلار حکایت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha