عقب ماندگی ۱۰ ساله ساخت مسکن موجب نجومی شدن قیمت‌ها شد

تهران بزرگ - ایرنا - سخنگوی شهرداری تهران معتقد است عدم ساخت مسکن مورد نیاز در یک دهه گذشته (۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰) موجب نجومی شدن قیمت‌های مسکن در شهرهای مختلف کشور از جمله تهران شده است.

عبدالمطهر محمدخانی روز چهارشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا عقب‌ماندگی ۱۰ ساله در زمینه مسکن را یکی از دلایل نجومی شدن بهای آپارتمان در شهر دانست و گفت: به علاوه این رکود، «ساختمان‌نسازی» نیز موجب هرچه فرسوده‌تر شدن ساختمان‌های شهر شد آن هم تهرانی که دست‌کم چند گسل فعال دارد و همواره در معرض بلایای طبیعی یا خدای‌ ناکرده زلزله قرار داشته است.

وی با اشاره به دوران رکود طولانی مدت صنعت ساختمان در یک دهه گذشته، اظهار کرد: همان‌طور که مرکز آمار ایران گزارش کرده، روند صدور پروانه ساخت‌ وساز، از سال ۱۳۹۰ به‌صورت مداوم در تهران نزولی بوده است. ۱۴۰۰، بدترین سال برای صنعت ساختمان در کشور بود. بطوریکه تنها حدود پنج هزار و ۵۰۰ پروانه ساختمانی در پایتخت صادر شد این در حالی است که زمانی بالای ۳۰ هزار پروژه در این کلانشهر جواز می‌گرفتند.

محمدخانی برنامه مشترک شهرداری و دولت را برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران را اقدام مناسبی برای جلوگیری از روند فرسودگی شهر ارزیابی و افزود: چاره‌ای جز مداخلات مدیریت شهری برای تشویق ساکنان بافت‌های فرسوده به تخریب و نوسازی املاک فرسوده وجود ندارد این مداخلات گاهی مستقیم و گاهی از جنس تجویز مشوق‌ها و تسهیل‌گری برای بخش خصوصی است.

عقب ماندگی ۱۰ ساله ساخت مسکن موجب نجومی شدن قیمت‌ها شد

وی با تاکید بر اینکه همه ۲۰۰ هزار واحدی که به‌تازگی عملیات عمرانی آنها آغاز شده، توسط بخش خصوصی ساخته خواهد شد، ادامه داد: حتما شهرداری به‌دنبال تصدی‌گری نیست، برنامه ما تسهیل‌گری برای جهش تولید و رونق صنعت ساختمان با مشارکت خود ِمردم است ضمن آنکه همین اقدام، موجبات هدایت نقدینگی‌های سرگردان را از بازارهای دیگر به صنعت ساختمان فراهم می‌کند.

سخنگوی شهرداری تهران طرح‌های شاخص این مجموعه ۹۲ تایی را در منطقه ۲ اسلام‌آباد، منطقه ۲۰ نفرآباد، منطقه ۱۹ هشت بهشت اکباتان، منطقه ۲۱ محله تهرانسر، منطقه ۲۲ پروژه کمیل، پروژه جنگ‌افزارسازی و دوشان‌تپه در منطقه ۱۳، پادگان جی در منطقه ۹، تالار نهاجا در منطقه ۱۴، مجتمع مسکونی فیروزه ۲ در منطقه ۱۵، پادگان کوهک در منطقه چهار و ده‌ها پروژه دیگر اعلام کرد.

وی ابراز امیدواری کرد با عملیاتی شدن و تکمیل ۹۲ پروژه مسکونی بزرگ‌مقیاس (به استعداد ۲۰۰ هزار واحد) ضمن تسریع در روند ایمن‌سازی شهر، موجبات رضایت شهروندان فراهم شود.

محمدخانی در خصوص آثار آغاز عملیات عمرانی ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بر ایمن‌سازی بافت فرسوده نیز تاکید کرد: همانطور که می‌دانید عمده این ۹۲ پروژه یا ۲۰۰ هزار واحد در مناطق کم‌ برخوردار پایتخت و نیمه جنوبی شهر عملیاتی خواهد شد مناطقی که چه از حیث سرانه‌های شهری چه از لحاظ استحکام بنا، در وضعیت مناسبی قرار ندارند.

عقب ماندگی ۱۰ ساله ساخت مسکن موجب نجومی شدن قیمت‌ها شد

وی با یادآوری این نکته که شهر ما بیش از ۹۳۰ هزار پارسل دارد، اضافه کرد: برای جلوگیری از فرسوده شدن شهر، نوسازی دست‌کم ۱۰ تا ۱۵ درصد از این ساختمان‌ها به‌صورت سالانه ضروری است ضمن آنکه نباید فراموش کنیم که شهروندان بدلایلی مثل ازدواج یا طلاق، به مسکن جدید نیاز دارند بنابراین در یک برآورد دست‌پایین می‌توان گفت برای حفظ وضع موجود می‌باید سالی ۱۵۰هزار واحد جدید در تهران ساخته شود.

به گزارش ایرنا، امروز (چهارشنبه، ۹ خرداد) با حضور «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی، «علیرضا زاکانی» شهردار تهران و «ارسلان مالکی» مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، عملیات اجرایی ٢٠٠ هزار واحد مسکونی قرارگاه جهادی مسکن شهر تهران با رویکرد نوسازی بافت‌های فرسوده پایتخت و استفاده از اراضی ناکارآمد با تامین خدمات لازم و اجرای شعار سال ١۴٠٣ آغاز می‌شود.

عقب ماندگی ۱۰ ساله ساخت مسکن موجب نجومی شدن قیمت‌ها شد

بهره‌برداری از ۱۵ هزار واحد مسکونی نوسازی شده در بافت فرسوده شهر تهران

همچنین افتتاح ۱۵ هزار واحد مسکن در بافت فرسوده شهر تهران که بعد از اعمال مشوق‌ها و صدور پروانه به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند، در پروژه محله الگوی ۶٠ هکتاری تهرانسر برگزار خواهد شد.

سازمان ملی زمین و مسکن با هدف توسعه شهری در تفاهمی مشترک با شهرداری تهران و کمیته امداد امام‌خمینی (ره) طراحی و اجرای محله الگو را با تاکید بر معماری ایرانی - اسلامی در منطقه ۲۱ تهران و تهرانسر با ظرفیت ۱۲ هزار نفر به اتمام رساند، در طراحی این محله‌ الگو و برای رفع همه‌جانبه نیازهای شهروندان و ساکنان این محله سرانه‌های خدماتی تامین شده و رویکرد این محله شامل شهر دوستدار محیط زیست است.

در تامین سرانه‌های مختلف این محله، ۵۰ هزار متر مربع کاربری فضای سبز و بوستان‌های محله، ۳۳ هزار متر مربع کاربری فضای آموزشی، ۱۸ هزار مترمربع کاربری فضاهای ورزشی، ۱۷ هزار مترمربع کاربری محیط‌های درمانی و ۱۰ هزار متر مربع فضای فرهنگی و مذهبی در نظر گرفته شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha