۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۳۸
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85492868
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ملایر رتبه نخست استان همدان را در تولید گل محمدی دارد

همدان- ایرنا- مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: این شهرستان هم اینک ۳۰ درصد از سطح زیرکشت گل محمدی استان همدان را به خود اختصاص داده است و رتبه نخست استان را در تولید این محصول دارد.

«علیرضا زنگنه» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: شهرستان ملایر از لحاظ عملکرد ۴۶.۵ درصد کل تولید گل محمدی استان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: سال گذشته ۳۰۰ تُن گل محمدی از مزارع زیرکشت این شهرستان برداشت شد که امسال پیش‌بینی می‌شود میزان تولید در این شهرستان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد معادل ۳۲۰ تا ۳۵۰ تُن افزایش یابد.

زنگنه خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۴۳ هکتار از اراضی شهرستان ملایر با میانگین عملکرد ۲ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار زیر کشت گل محمدی است که تولید سالانه این محصول در ملایر ۳۰۰ تُن است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به فعالیت ۲ واحد فرآوری گل‌محمدی در استان همدان، ادامه داد: از این ۲ واحد یک واحد آن در ملایر واقع در روستای خردمند فعال است و موجب رغبت هر چه بیشتر کشاورزان برای کشت گل محمدی شده است.

وی با بیان اینکه اکثر نقاط این شهرستان مستعد برای کشت گل محمدی است، بیان کرد: منطقه خوش‌آباد از دیگر مناطقی است که در کشت گل محمدی بسیار فعال است و امسال این مزرعه را به عنوان واحد نمونه معرفی کرده‌ایم.

ملایر رتبه نخست استان همدان را در تولید گل محمدی دارد

جایگاه نخست ملایر در تولید گل محمدی در استان همدان

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر یادآور شد: سال گذشته ۱۰ هکتار به سطح زیرکشت گل محمدی در این شهرستان اضافه شد که پیش‌بینی می‌شود این میزان توسعه بیشتری داشته باشد.

زنگنه با اشاره به اینکه کم آب‌بر بودن گل محمدی، موجب استقبال کشاورزان برای کشت این محصول شده است، گفت: ستاد اجرایی فرمان امام راحل در طرح جهش تولید، به صورت کشت قراردادی به کشاورزان کمک می‌کند و با عاملیت اتحادیه تعاون روستایی، بخشی از نهال را ستاد و بخشی هم توسط کشاورز تامین می‌شود.

وی با اشاره به پرداخت کمک بلاعوض هر ساله به کشاورزان برای کشت گل محمدی، اظهار کرد: به دلیل کم آب‌بر بودن محصول گل محمدی، مردم به صورت خودجوش نسبت به کشت گل محمدی اقدام می‌کنند و نسبت به گذشته، کشت این محصول در ملایر رونق گرفته و مردم تمایل بیشتری نسبت به کشت گل محمدی دارند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: گل‌محمدی یکی از محصولات کم آب‌بر و دارای توجیه اقتصادی بالایی برای بهره‌برداران این حوزه محسوب می‌شود و توسعه کشت این محصول، نیاز به تخصیص اعتبار، کمک‌های بلاعوض و مشوق دارد تا کشاورز برای توسعه کشت گل محمدی و سایر گیاهان دارویی تشویق شود.

زنگنه با بیان اینکه هم اینک ۷۶ بهره‌بردار گل محمدی در این شهرستان فعال است، گفت: برداشت گل محمدی در این شهرستان از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد آغاز شده و تا پایان خرداد ادامه دارد که به دلیل شرایط آب و هوایی برداشت گل محمدی امسال دیرتر آغاز شد.

به گزارش ایرنا؛ مجموع باغ‌ها و مزارع زیر کشت گل محمدی در استان همدان بیش از ۲۶۰ هکتار است که از میزان ۱۴۳ هکتار مزارع گل محمدی در شهرستان ملایر است و از این نظر رتبه نخست کشت و تولید گل محمدی را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha