۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۰۶
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85493061
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نخستین نیروگاه خورشیدی در زنجان از محل درآمد موقوفات راه اندازی شد

زنجان - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: نخستین نیروگاه خورشیدی در استان از محل درآمد موقوفات راه اندازی شد و احداث ۶ نیروگاه خورشیدی بزرگ و کوچک مقیاس با سرمایه گذاری بیش از هزار میلیارد ریال نیز در دست اقدام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام مختار کرمی روز چهارشنبه در جریان بازید از طرح های تاسیس نیروگاههای خورشیدی در اراضی وقفی زنجان، افزود:‌ وقف یکی از بسترهای مناسب رفع نیازهای مادی و معنوی جامعه در طول زمان است و باید به بهترین نحو از آن بهره برداری کرد تا ضمن راضی شدن واقفین از انجام وقف، نیکوکاران نیز برای انجام کار نیک و ماندگار تشویق و پیشقدم شوند.

وی ادامه داد: در همین راستا با تغییر رویکرد سازمان اوقاف از اجاره داری صرف به بهره وری و رونق تولید در موقوفات، اولین نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس استان در اداره اوقاف شهرستان خدابنده راه اندازی شد و به مرحله بهره برداری رسید.

کرمی گفت: هزینه ۶ میلیارد ریالی خرید تجهیزات و نصب این نیروگاه به طور کامل از محل درآمدهای موقوفه قیدار نبی(ع) این شهرستان تامین و پرداخت شده است و هرگونه درآمد ناشی از آن نیز صرف نیات این موقوفه مهم در شهرستان خدابنده خواهد شد.

وی ادامه داد: ظرفیت این نیروگاه کوچک مقیاس ۲۰ کیلووات بر ساعت است و با توجه به متوسط هفت ساعت تابش خورشید در استان و قیمت ۲۲ هزار ریالی هر کیلووات برق، درآمد سالانه‌ای بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال عاید موقوفه می شود.

کرمی با بیان اینکه طرح های مختلفی برای سرمایه گذاری در موقوفات و ایجاد درآمد پایدار برای اجرای بهتر و موثرتر نیات واقفان در استان در دستور کار است، گفت: یکی از شاخصترین آنها راه اندازی سه نیروگاه بزرگ و سه نیروگاه کوچک مقیاس خورشیدی در اراضی وقفی و همچنین امامزادگان شاخص استان با حجم سرمایه گذاری بیش از هزار میلیارد ریال است.

وی افزود: احداث یک نیروگاه خورشیدی سه مگاواتی در مجموعه کشت و صنعت حسینیه اعظم زنجان و ۲ نیروگاه ۲ و یک مگاواتی در اراضی وقفی محدوده شهر قیدار و سه نیروگاه کوچک مقیاس در امامزاده ابراهیم(ع) شهر سجاس، ساختمان موقوفه پیامبر اعظم شهر قیدار و محوطه بقعه حضرت قیدار نبی(ع) را در برنامه داریم که طرحهای توجیهی آنها تدوین و مجوزهای اولیه نیز گرفته شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: این استان بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ موقوفه دارد که هزار و ۵۰۰ موقوفه آن شامل مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و اماکن مذهبی و هزار و ۳۰۰ موقوفه عادی مثل اراضی کشاورزی دیمی و آبی، مغازه و خانه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha