ایزگام‌دشت جنت‌رودبار زیرِ ذره‌بین باستان‌شناسان

نوشهر- ایرنا- کاوش محوطه باستانی عصر مفرغ ایزگام‌دشت در جنت‌رودبار رامسر که تاکنون منجر به اثبات قدمت ۳ هزارو ۶۰۰ ساله تمدن این منطقه شد، در فصل سوم به زودی از سر گرفته می‌شود.

به گزارش ایرنا، فصل سوم کاوش در گورستان تاریخی ایزگام‌دشت جنت‌رودبار رامسر به زودی از سر گرفته می‌شود تا مطالعات و کاوش‌های باستانی، حقایق و رمز و رازِ بیشتری از تمدن کهن این منطقه فاش کند و برگِ دیگری از تاریخ را برای انسانِ عصر حاضر و آیندگان ورق بزند.

روستای نمونه گردشگری جنت‌رودبار رامسر که به عنوانِ پایتختِ گل‌گاوزبان ایران شناخته می‌شود با گورستان تاریخی‌اش که تمدن ۳ هزار و ۶۰۰ سال این منطقه را اثبات می‌کند حالا چند سال است که از نظر گردشگری تاریخی هم بر سرِ زبان‌ها افتاده است. کارشناسان و جامعه محلی امیدوارند از سرگیری کاوش‌های ایزگام‌دشت و انجام فصل سوم این کاوش‌ها، به فصل نخستِ گردشگری تاریخی روستای جنت‌رودبار تبدیل شود و مقدمات ایجاد یک سایت‌موزه تاریخی را در این منطقه گردشگرپذیر رقم بزند. موقعیتی که منجر به ایجادِ یک جاذبه گردشگری جدید با تجربه جدید برای گردشگران می‌شود و رونقِ اقتصاد گردشکری جامعه محلی را در پی خواهد داشت.

نخستین فصل کاوشگری، گمانه‌زنی، مستندسازی و مطالعات سنجش از راه دور گورستان ایزگام‌دشت جنت‌رودبار رامسر شهریور ۱۳۹۶ انجام شد. مطالعاتی که با هدف کاوش در این گورستان تاریخی و تعیین حریم و عرصه، مطالعه و مستندسازی منطقه و تهیه پرونده برای ثبت این اثر در فهرست آثار ملی کشور انجام شد. هیات‌های تحقیقاتی باستان‌شناسی در دورِ نخست کاوش‌ها موفق شدند تعدادی قبر از نوع چارچینه سنگی، حفره‌ای ساده و کلان‌سنگی به همراه ظروف سفالین، ابزار شکار، رزم، زیورآلات و بقایای انسانی و حیوانی کشف کنند. یافته‌هایی که گفته می‌شود متعلق به دوران آغازین سده هزاره سوم پیش از میلاد موسوم به عصر آهن ۱ و ۲ است و هم‌اکنون در موزه مردم‌شناسی پردیس موزه‌ای رامسر در معرض نمایش عموم قرار دارد.

دورِ دوم این کاوش‌ها نیز پس از یک وقفه ناشی از شیوع ویروسِ کرونا سال گذشته از سر گرفته شد که در جریان آن ۱۱ گور باستانی کشف شد. به گفته کارشناسان یافته‌های کاوش‌های انجام شده از ابتدا تا کنون قدمت بیش از ۳هزار و ۶۰۰ ساله این منطقه را بارِ دیگر اثبات کرده است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی کاوش این منطقه پیش از این در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرده بود که در فصل دوم کاوش، شناسایی گورهای ایزگام‌دشت انجام شد و هیأت اعزامی متشکل از متخصصان باستان‌شناس، انسان‌شناس زیستی، مهندس معمار، نقشه‌بردار و طراح روی آثار مطالعات دقیقی انجام دادند.

به گفته محمدرضا خلعتبری با پایان یافتن کار پژوهش میدانی این محوطه گورستانی و انجام مطالعات آزمایشگاهی در زمینه سال‌یابی مطلق، ژنتیک، تغذیه و سایر موارد نتایج کاوش این فصل در قالب کتابی با عنوان «رامسر در بستر تاریخ ۲» چاپ و منتشر می‌شود.

گفته می‌شود از کاوش‌های دوره نخست این منطقه حدود ۶۰ اثر موزه‌ای و تعدادی آثار مطالعاتی کشف شد و در فصل دوم نیز حدود ۱۷ اثر تاریخی شناسایی شد که بخش زیادی از آن در موزه مردم‌شناسی رامسر به نمایش عموم درآمده است.

رایزنی‌های میراث فرهنگی رامسر برای تملک محوطه تاریخی ایزگام‌دشت

به باور کارشناسان هویت، اصالت، تمدن و فرهنگ دوران باستان کشور از طریق کاوش‌ها نمایان می‌شود و این میراث فرهنگی هستند که ‌به عنوانِ یک بازوی مهم گردشگری در کشور نقش ایفا می‌کنند. اما آثار تاریخی در شرایطی می‌توانند به عنوان بازوی گردشگری نقش‌آفرینی کنند که این فعالیت‌ها و کاوش‌های باستانی در جریان کار و پس از پایان آن از سوی دولت و جامعه محلی حمایت شوند.

در همین پیوند رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری رامسر به خبرنگار ایرنا گفت: مقدمات اداری و مجوزهای لازم برای از سرگیری فصل سوم کاوش‌های باستانی از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دیگر نهادهای متولی تایید شده و در روزهای آینده فصل سوم کاوش در این منطقه آغاز می‌شود.

ابوطالب علی‌پناه با اشاره به اهمیت ایجاد سایت‌موزه در منطقه تاریخی ایزگام‌دشت و اهمیت تملک زمین برای اجرای این طرح اظهار کرد: با توجه به این‌که حدود چهار هزار متر از زمین‌های این محوطه تاریخی متعلق به اشخاص حقیقی است با منابع طبیعی وارد مذاکره شدیم تا این دستگاه معادل این زمین‌ها را در دیگر عرصه‌های طبیعی در اختیار این افراد قرار دهد و چالش تملک زمین در این محوطه تاریخی برطرف شود.

سایت‌موزه ایزوگام‌دشت؛ ظرفیت جدید گردشگری رامسر

وی با بیان این‌که سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ایجاد سایت‌موزه اعلام آمادگی کرده است افزود: به لحاظِ فنی بهتر است که آثار کشف شده در همان منطقه به نمایش گذاشته شود و به موزه‌های دیگر منتقل نشود. به این معنی که گردشگر علاقه‌مند به تاریخ همه ابعاد آثار تاریخی را در محل کشف شده مشاهده کند. ضمن اینکه راهنماهای موزه هم در آنجا حضور خواهند داشت و تصویر و روایت بهتری از تاریخ و قدمت این منطقه ارایه خواهند کرد.

به گفته علی‌پناه مساحت این گورستان تاریخی حدود ۳۴ هکتار است که ظرفیت تبدیل شدن به یک سایت موزه تاریخی را دارد.

به گزارش ایرنا، محوطه باستانی عصر مفرغ ایزگام‌دشت در ارتفاعات رامسر و در نزدیکی روستای جنت‌رودبار قرار دارد. همایش فصل دوم یافته‌های باستان‌شناسی این محوطه باستانی ۱۱ آبان ماه سال گذشته در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد شهرستان رامسر برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha