رویای ۱۸ ساله ای که با نگاه ویژه شهید رئیسی برآورده شد +فیلم

سنندج- ایرنا- کردستانی‌ها سال ها بود آرزوی سفری راحت و امن داشتند و این رویا با عزم راسخ دولت سیزدهم و نگاه ویژه شهید رئیسی، با اجرای کلان پروژه راه آهن سنندج-همدان برآورده شد.

به گزارش ایرنا، هفت ماه از برآورده شدن رویای ۱۸ ساله کردستانی‌ها می‌گذرد و تاکنون افراد زیادی توانسته‌اند از طریق راه‌آهن سنندج- همدان- تهران، سفری راحت و امن را تجربه کنند.

سفر با قطار و رفتن به پایتخت و از آنجا به دیگر شهرهای کشور که به شبکه ریلی متصل هستند این روزها برای کردستانی‌ها عادی شده است ولی آنچه در اذهان آنها برای همیشه باقی خواهد ماند این است که این راحتی در تردد و دستیابی به این زیرساخت حمل و نقلی، نتیجه پیگیری‌ها و توجه ویژه دولتمردان دولت سیزدهم به ویژه شهید آیت الله رئیسی بوده است.

مردمان این دیار سال‌ها با حسرت به استان‌های همسایه بهره‌مند شبکه حمل و نقل ریلی نگاه می کردند و از روزی که خبر آغاز عملیات اجرای خط راه آهن سنندج- همدان منتشر شد تا روزی که صدای قطار در این استان طنین انداز شد، ۱۸ سال طول کشید.

حال مردم این دیار هر هفته ساعت ۱۰ شب روزهای سه شنبه و جمعه با قطار راهی تهران می شوند و در همین ۲ روز نیز ساعت ۱۰ صبح از تهران به سمت سنندج حرکت می‌کنند.

نگاهی به مشخصات کلان پروژه قطار همدان-سنندج

طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌ طول ۲۷۰ کیلومتر، به بهره‌برداری رسیده است.

مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد و در سه قطعه تعریف شده که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌ است.

ردیف بودجه ای پروژه راه‌آهن همدان – سنندج ۱۰ خرداد ۱۳۸۴، در مجلس هفتم مصوب شد و یک روز بعد( ۱۱ خرداد) تاییدیه شورای نگهبان را گرفت و کلنگ احداث آن سال ۱۳۸۵ به زمین زده شد و در تمام این سال‌ها بدلایل مختلفی این طرح به کندی پیش می رفت.

این پروژه تا قبل از دولت سیزدهم ۶۰ درصد پیشرفت داشت و به دلیل مشکلات اعتباری، تعطیل شده بود اما سال ۱۴۰۱ و پس از نخستین سفر رئیس جمهور شهید به کردستان به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم این استان مورد توجه دولت مردمی قرار گرفت و اعتبارات لازم برای آن مصوب شد.

پس از این سفر و از مهرماه سال ۱۴۰۱ با یک حرکت جهادی و تزریق اعتبارات ویژه و بهره‌گیری از ۴۵۰ نفر نیرو، ادامه کار از سر گرفته شد و آبان سال ۱۴۰۲ بعد از یک سال این پروژه عظیم به نتیجه رسید و دولت مردمی سیزدهم به یکی از آرزوها و مطالبات دیرینه مردم استان کردستان جامه عمل پوشاند.

۲۴ هزار میلیارد ریال برای راه آهن همدان- سنندج هزینه شد که شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

در سفر دور نخست رئیس جمهور شهید این پروژه به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم کردستان مطرح و با تاکید شهید آیت الله رئیسی اعتبارات لازم تصویب و نزدیک ۲ ماه بعد از این سفر هم تخصیص اعتبار آغاز شد.

طی یک سال مابقی کار که حدود ۳۶ درصد بود به اتمام رسید و خط ریلی تهران- همدان- سنندج آماده شد و ایستگاه سنندج به عنوان ایستگاه اصلی این پروژه و ایستگاه پایانی با حضور رییس جمهور شهید به بهره برداری رسید.

به گفته مسئولان از بُعد حمل و نقل مسافری این خط ریلی می تواند سالانه ۳۰۰ هزار نفر را حمل و نقل کند و این در افق ۱۴۲۰ به ۸۰۰ هزار نفر خواهد رسید که اتفاق ویژه ای بخصوص در بعد گردشگری است و استان کردستان در این بخش ظرفیت‌های فراوانی دارد.

افتتاح ایستگاه حمل بار راه آهن سنندج - همدان

تاکنون از هفت ایستگاه در نظر گرفته شده برای خط راه آهن، یک ایستگاه اصلی آن به بهره برداری رسیده و براساس برنامه ریزی انجام شده امسال شاهد افتتاح ایستگاه دیگری خواهیم بود.

افزون بر جابه‌جایی مسافر، امکان حمل و نقل کالا هم در این سیستم ریلی فراهم شده است و در ۲۰ واگن، هزار تن کالا جابجا خواهد شد.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان، براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است در این ایستگاه، سال اول حدود ۸۰۰ هزار تن کالا جابجا شود که اکنون ۴۰۰ هزار تن قرارداد حمل سیمان بسته شده است و از ایستگاه دوسر حمل و نقل صورت می گیرد.

حدود یک ماه مانده به فصل برداشت گندم در کردستان، هشتم خرداد سال جاری به طور آزمایشی حمل ریلی گندم در این ایستگاه انجام شد و از این پس زمینه حمل و نقل سریع تر و بهتر این محصول استراتژیک در استان فراهم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha