توضیح مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه درباره بیمارستان مسیح و اشیای دزدی از تکیه بیگلربیگی

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه امروز پنجشنبه در خصوص تخریب اثر تاریخی بیمارستان مسیح و اشیای دزدیده شده از تکیه بیگلربیگی این شهر توضیحاتی ارائه داد.

داریوش فرمانی با حضور در خبرگزاری ایرنا مرکز کرمانشاه با یادآوری حواشی بوجود آمده در خصوص تخریب بیمارستان مسیح به عنوان یکی از بناهای تاریخی که به ثبت ملی نیز رسیده است، گفت: بیمارستان مسیح سال ۱۳۸۰ ثبت ملی شد اما مالک شخصی با پیگیری هایی که انجام داد آن را در سال ۱۳۹۰ از فهرست آثار ملی خارج و اقدام به تخریب یک سوم بنا کرد، این بنا در سال ۱۳۹۹ هم دچار آتش سوزی شد.

وی افزود: با تلاش وزارت میراث فرهنگی این ملک مجددا در سال ۱۴۰۰ به فهرست آثار واجد ارزش ملی رسید اما متاسفانه مالک خصوصی آن هیچگونه همراهی برای بازسازی انجام نداد و حاضر نشد آن را به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار کند حتی بنیاد شهید هم برای تملک پای کار بود اما مالک موافقت نکرد.

فرمانی اضافه کرد: پس از کش و قوس فراوان در نهایت آبان ماه سال گذشته مالک بیمارستان مسیح کرمانشاه موفق شد رای دیوان عدالت اداری را به نفع خود برگردانده و بنا را از فهرست میراث فرهنگی خارج کند اما صدور این حکم بدون اطلاع میراث فرهنگی و حتی حضور نماینده وزارتخانه بوده است.

وی تصریح کرد: در جلسه دیوان عدالت اداری باید از نماینده میراث فرهنگی دعوت می شد اما این اتفاق نیفتاد و خود ما هم طی ۲ هفته اخیر از صدور چنین حکمی آن هم پس از تخریب بنا مطلع شدیم.

فرمانی در خصوص اظهارات مدیران شهرداری کرمانشاه نیز گفت: شهرداری به استناد رای دیوان عدالت اداری مجوز بهره برداری برای مالک صادر کرد و اینکه گفته می‌شود میراث فرهنگی در جریان صدور حکم قضایی بوده است، باید مستند ارائه کنند.

وی در خصوص وظیفه ذاتی و مسوولیت میراث فرهنگی در مرمت اینگونه بناهای تاریخی گفت: بودجه وزارتخانه تکافوی مرمت همه بناها و آثار را ندارد و فقط می‌توانیم تسهیلات واگذاری آنها به بخش /خصوصی/ را فراهم کنیم.

به گزارش ایرنا بیمارستان مسیح کرمانشاه به مساحت سه هزار و ۹۰۰ متر مربع مربوط به اواخر دوره قاجار و در سه راه شریعتی این شهر قرار دارد.

این بیمارستان با حمایت مسیونرهای مسیحی و توسط دکتر «بلانش ویلسون» در سال ۱۹۱۶ تأسیس شد و تا حدود ۲ دهه قبل فعال بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین گفت: شهر کرمانشاه ۱۰۰ بنای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد و سیاست کلی نیز این است که این آثار توسط بخش خصوصی احیا شود زیرا اعتبارات دولتی جوابگو نیست.

فرمانی بیان کرد: میراث فرهنگی هم اکنون مالک هشت خانه تاریخی در شهر کرمانشاه است که با قراردادهای اجاره ۱۰ تا ۱۵ ساله آنها را به سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار کرد.

وی افزود: علاوه بر این ما دسته دیگری از خانه های تاریخی را داریم که مالک شخصی دارد و بیمارستان مسیح نمونه آن است، برای اینگونه بناها میراث فرهنگی تسهیلاتی در اختیار سرمایه گذار برای کاربری هایی که مورد تایید وزارت میراث فرهنگی باشد، قرار می دهد.

ماجرای دزدی از تکیه بیگلربیگی

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه همچنین در خصوص دزدی از تکیه بیگلربیگی اظهار کرد: ۵۷۰ شیء مردم شناسی توسط یک از کارکنان به سرقت رفته بود که با ورود یگان حفاظت دزد شناسایی و ۱۱۷ قطعه در منزل شخصی او کشف شد؛ با ورود دستگاه قضایی تلاش برای بازگرداندن سایر اشیای دزدی شده ادامه دارد.

فرمانی در پاسخ به اینکه آیا ضعف نظارت در میراث فرهنگی منجر به این دزدی شده است؟ گفت: نه ؛ ما یگان حفاظت و دوربین‌های نظارتی داریم اما این دزدی (با برنامه ریزی قبلی) توسط یکی از کارکنان میراث فرهنگی و با قطع کردن جریان برق انجام شده است.

وی تصریح کرد: اشیای دزدی هیچکدام در زمره آثار تاریخی نیستند و بیشتر ارزش مردم شناسی و فرهنگی دارد و شیوه زندگی و معیشت مردم را به نمایش می گذارد؛ این آثار یا اهدایی هستند یا از سطح روستاها و بازار جمع آوری شده اند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در مجموع چه تعداد آثار تاریخی توسط میراث فرهنگی کرمانشاه نگهداری می‌شود؟ و چه تمهیدات امنیتی برای مراقبت آنها وجود دارد؟ بیان کرد: در مجموع از ۱۲ هزار اثر طبق استاندارد خاص و به صورت کد گذاری شده نگهداری می‌کنیم اما میراث فرهنگی کرمانشاه موزه ای ندارد که آنها را در معرض دید عموم قرار دهد.

به گزارش ایرنا، تکیه‌ بیگلربیگی که قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد، یکی از نقاط دیدنی کرمانشاه به شمار می‌رود که توسط فردی به نام عبدالله خان ملقب به بیگلربیگی ساخته شد.

این تکیه که در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۷۵ با شماره ۱۷۹۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید نه‌ تنها از نظر معماری در خور توجه است؛ بلکه تزئینات آینه‌کاری و گچ‌بری‌ زیبایی دارد که جذابیت مضاعفی به آن بخشیده‌اند.

نخستین موزه پارینه‌سنگی خاورمیانه با نام موزه پارینه‌ سنگی زاگرس و همین طور موزه خط و کتابت در این تکیه برپا شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha