کردستان مهیای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

سنندج- ایرنا- پس از شهادت آیت الله رئیسی در حادثه سقوط بالگرد، اکنون دولت در حال ایجاد شرایط لازم برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری است؛ تمهیداتی که در کردستان نیز از چند روز قبل آغاز شد.

به گزارش ایرنا، به دنبال شهادت آیت الله رئیسی، باید طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی تا ۵۰ روز انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود؛ قانونی که اکنون دولت در حال انجام فرآیند آن است.

در استان کردستان هم از چند روز قبل، اولین جلسه ستاد انتخابات برگزار و تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری کلید خورد.

برای اطلاع از وضعیت آمادگی استان جهت برگزاری انتخابات هشتم تیرماه، با "مهدی رمضانی" رئیس ستاد انتخابات کردستان، گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می آید.

ایرنا: از آمادگی و تهمیدات در نظر گرفته شده برای برگزاری انتخابات پیش رو بگویید.

رمضانی: به صورت طبیعی انتخابات ریاست جمهوری دور چهاردهم باید خرداد سال آینده تمدید می شد که به دلیل شهادت رئیس جمهور، عملا یکسال تمام فرآیندها در کشور جلو کشیده شد؛ بنابراین احتیاج به کار جدی و باکیفیت داریم.

مجموعه ستاد انتخابات وزارت کشور به طور جدی تمهیدات لازم را در نظر گرفته و به تبع آن ستاد انتخابات استان کردستان نیز همین رویه را در پیش گرفته است.

با توجه به اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری اخیرا برگزار شده، زیرساخت‌ها هنوز وجود دارد و ترکیبی مناسب برای برگزاری انتخابات دور چهاردهم ریاست جمهوری در استان فراهم است.

با اندک تغییراتی، هم اکنون همه دستگاه های مرتبط و ستادهای شهرستانی آماده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستند و امنیت، سلامت و مشارکت حداکثری مد نظری رهبری، در بحث انتخابات در حداکثر وجه ممکن فراهم شده است.

آغاز مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کردستان

ایرنا: پس مشکلی از لحاظ برگزاری انتخابات از لحاظ زیرساختی وجود ندارد؟

رمضانی: خیر، هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد و دستگاه های ذی ربط با تمام قوا پای کار خواهند بود؛ همانگونه که در انتخابات گذشته، اجازه هیچگونه اختلالی در برگزاری انتخابات داده نشد، این بار هم این رویداد مهم سیاسی در امنیت و سلامت کامل برگزار خواهد شد.

جلسات ستاد انتخابات کردستان در مرکز استان و سایر شهرستان ها برگزار شده و دستگاه های مرتبط بر قضیه تمرکز جدی دارند و کمترین مشکلی در بحث زیرساختی وجود ندارد و امیدواریم مردم با مشارکت حداکثری، عیار مناسبی برای استان ثبت کنند.

ایرنا: درباره جزئیات ثبت نام نامزدها و دیگر مراحل توضیح دهید.

رمضانی: نامزدها از دهم خرداد از ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر به مدت پنج روز می‌توانند ثبت نام کنند. داوطلبان بر اساس شرایطی که پیش‌بینی شده است باید حائز شرایط سنی و نداشتن محکومیت‌های کیفری و سایر شرایطی که در ابلاغیه‌ها هست، باشند.

بعد از ثبت نام، احراز هویت‌ها به عهده شورای نگهبان خواهد بود و بعد از آن داوطلبان به مدت ۲ هفته برای تبلیغات فرصت دارند و بعد از آن هشتم تیر نیز انتخابات برگزار خواهد شد.

نامزدها می توانند شرایط مورد نیاز رای ثبت نام را در سایت وزارت کشور و در اطلاعیه ستاد انتخابات کشور مشاهده کنند.

ایرنا: به نظر شما فضای موجود برای رقابت نامزدها و گروه های سیاسی چگونه است؟

رمضانی: از جریانات سیاسی مهم، اسامی مطرح شده و فضای رقابت هم فراهم شده است و تمایل گروه های سیاسی برای رقابت وجود دارد.

پیش بینی می شود با حضور نامزدها از جریانات سیاسی مختلف، انتخاباتی پرشور داشته باشیم.

ایرنا: صبحت شما با مردم چیست؟

رمضانی: با توجه به اینکه دولت سیزدهم توجه ویژه ای به کردستان داشت و از ۴۸ سفر استانی رئیس جمهور شهید، سه سفر آن مربوط به استان بود، این انتظار وجود دارد که مردم فرهنگی و قدردان خطه کردستان، مشارکت بسیار مناسبی در انتخابات داشته باشند و فردی توانمند و دلسوز انتخاب کنند تا راه آن شهید بزرگوار ادامه یابد.

نگاه رئیس جمهور شهید به کردستان، ریشه و زیرساخت فرهنگی داشت و مردم و جامعه نخبگانی به رویکرد شهید رئیسی درباره استان توجه کنند.

خدمات قابل توجهی در حوزه عمرانی و زیر یرساختی در کردستان انجام شد و رئیس جمهور شهید، امنیت را از زاویه خدمت به مردم می دید.

در دوران خدمت شهید رئیسی، پروژه های بزرگی از جمله راه آهن سنندج - همدان به بهره برداری رسید و اتصال آن به مرز باشماق در دستور کار قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha