شهید جمهور برای احیای کارخانه نساجی مازندران چه کرد؟ +فیلم

ساری- ایرنا- تلاش‌های دولت سیزدهم برای رونق دوباره کارخانه نساجی مازندران با تزریق اعتبار و حمایت مالی به منظور حل مسائلی از قبیل معوقات چندین ماهه حقوق کارگران، بدهی‌های انباشت شده به ادارات آب، برق و گاز و همچنین بدهی بیمه کارگران این مجموعه صنعتی نام‌آور کشور و مازندران را دوباره احیا کرد و به چرخه تولید برگرداند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صنعت نساجی که به عنوان صنعتی شاخص در مازندران رونق داشت، طی دهه‌های اخیر به دلایل مختلف مانند از بین رفتن مزارع پنبه مازندران که تامین کننده مواد اولیه این صنعت بودند و واردات در روندی نزولی و رو به افول قرار گرفت و با فراز و نشیب‌های مختلفی روبه‌رو شد. نساجی مازندران پس از آسیب‌های متعدد طی چند سال اخیر در آستانه تعطیلی کامل قرار گرفت. اما با نگاه ویژه آیت‌الله رئیسی به این واحد بزرگ صنعتی استان چه در زمان ریاست او در قوه قضاییه و چه در دوران ریاست‌جمهوری، این واحد صنعتی از زیان‌دهی خارج شد و اکنون به واحدی پویا تبدیل شده است.

در ۲ دهه گذشته برخی از واحدهای کارخانه‌های نساجی مازندران به دلیل به روز نشدن فناوری و روند نامطلوب سیاست‌گذاری اقتصادی تعطیل شد که تعدیل نیروهای کار و کاهش تولید را به همراه داشت. چالش‌های پیش پای این صنعت منجر به تعطیلی همیشگی و به تاریخ پیوستن کارخانه شماره ۲ و تبدیل زمین آن به فضای سبز شهر شد. اما با برخی اقدامات حمایتی که در دولت سیزدهم انجام شد اکنون ۲ واحد دیگر نساجی فعال هستند.

شهید جمهور برای احیای کارخانه نساجی مازندران چه کرد؟ +فیلم

آیت‌الله شهید سید ابراهیم رئیسی ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ زمانی که رئیس قوه قضاییه بود به مازندران سفر کرد و بازدیدی از این واحد صنعتی قدیمی داشت. در آن سفر دستوراتی برای حل مشکلات نساجی صادر شد که این دستورات یک سال بعد در زمان رئیس‌جمهور شدن شهید رئیسی رنگ اجرایی گرفتند.

۲۰ اسفند ۱۴۰۰ در سفر استانی رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به مازندران یکی از مصوبه‌های در نظر گرفته شده برای استان، کمک اعتباری دولت برای نوسازی و بازسازی کارخانه نساجی مازندران بود که به احیای این کارخانه منجر شد.

از اوایل سال ۱۴۰۱ مدیریت کارخانه و امور مربوط آن به هیات حمایت از صنایع کشور سپرده شد و با انجام برنامه‌های حمایتی بیش از ۴۰۰ کارگر به عرصه تولید در این کارخانه برگشتند.

رئیس‌جمهور شهید در دومین سفرش به مازندران که ۲ روز پیش از سانحه سقوط بالگرد انجام شده بود نیز پیگیر آخرین وضعیت نساجی شد و پس از حضور در غرفه شرکت نساجی در جشن احیای ۳۹۵ واحد تولیدی راکد استان گفت: «صنعت چوب و کاغذ و نساجی از صنایع برجسته مازندران است، اما به دلایل خاصی که اینجا محل بیانش نیست این صنایع روز به روز دچار افول شد و تا مرز تعطیلی رفت. در صنعت نساجی مطالبه این بود که نساجی را به تولید و افزایش اشتغال و تولید محصولات باکیفیتی که پیشتر در نساجی مازندران وجود داشت برگردانیم که این اتفاق افتاد و در حال گام برداشتن به سمت مسائل بعدی هستیم.»

شهید جمهور برای احیای کارخانه نساجی مازندران چه کرد؟ +فیلم

فعالیت نخستین کارخانه‌های نساجی مازندران سال ۱۳۰۹ به عنوان یکی از صنایع مهم و بزرگ کشور در قائمشهر آغاز شد و این مجموعه صنعتی در قالب سه کارخانه بزرگ نساجی شماره یک (نساجی قائمشهر)، شماره ۲ و شماره سه(نساجی مازندران) فعال شدند. هر یک از این کارخانه ها به تنهایی همه مراحل تولید پارچه شامل ریسندگی (تولید نخ از پنبه)، بافندگی، رنگرزی و عرضه آن به بازار را انجام می دادند و از طریق شعبه‌هایی که در کشور دایر شده بود فروش محصولات صورت می گرفت.

کارخانه‌های نساجی مازندران آنچنان با زندگی مردم قائمشهر عجین شده بودند که علاوه بر ارتزاق هزاران خانواده از این واحدهای صنعتی، برنامه‌ریزی زندگی روزمره‌شان نیز با صدای سوت شیفت‌های سه‌گانه این کارخانه انجام می‌شد.

مدیر عامل کارخانه نساجی مازندران با اشاره به خدمات رئیس جمهور شهید در این واحد صنعتی مهم مازندران اظهارداشت: در زمینه نوسازی و توسعه تجهیزات کارخانه به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته است

سید جعفر نیکو در مراسم گرامیداشت شهدای حادثه بالگرد رئیس جمهور و هیات همراه که در کارخانه نساجی شماره سه واقع در قائمشهر برگزار شد، اعلام کرد: اهم فعالیت های صورت گرفته برای کمک به احیا و افزایش فعالیت کارخانه نساجی مازندران (شماره۳) تحت پوشش هیات حمایت از صنایع متعدد است که از آن جمله اصلاح کارمزد قراردادها با تجار با افزایش میانگین بیش از ۲۰۰درصد است.

شهید جمهور برای احیای کارخانه نساجی مازندران چه کرد؟ +فیلم

وی ادامه داد: به کارگیری تمام ظرفیت ۱۶۱ دستگاه بافندگی و افزایش تولید پارچه به طول یک میلیون متر در ماه از دیگر اقدامات برای رونق فعالیت های تولیدی این کارخانه است.

مدیر عامل کارخانه نساجی مازندران ادامه داد:پرداخت چندین ماه حقوق معوقه کارگران و بروزرسانی حقوق آنان به همراه پرداخت کامل بیمه همچنین پرداخت دیون عقب افتاده کارگران وبازنشستگان به مبلغ ۹۰ میلیارد ریال و اهدای بسته های کمک معیشتی به کارکنان به مبلغ ۳۵ میلیارد ریال از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت است.
وی اظهارداشت: افزایش تولید نخ در بخش ریسندگی به میزان ۱۴۰ تن در ماه رساندن راندمان تولید به میزان ۹۰و بهره برداری از واحد رنگرزی با ظرفیت یک‌میلیون متر تکمیل پارچه در ماه در این کارخانه محقق شده است.

نیکو اعلام کرد: افزایش نیروی کار و پیش بینی افزایش و جذب نیروی انسانی تا ۲۰۰نفر، افزایش درآمد کارخانه در سال گذشته به مبلغ سالانه ۱۲۴۰ میلیارد ریال و پیش بینی درآمد در سال جاری ۱۶۰۰ میلیارد ریال و در نهایت خروج کارخانه از زیان دهی و سود دهی و پیش بینی سود ۲۵۰ میلیارد ریال از دیگر دستاوردهای بدست آمده از رونق تولید این کارخانه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha