پایتخت نیازمند احداث سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی است

تهران بزرگ - ایرنا - معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: در پایتخت کمبود یک میلیون واحد مسکن داریم و براساس ضریب استهلاک سالانه و تعداد واحد مسکونی موجود،‌ تهران نیازمند احداث سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی است.

به گزارش ایرنا از شهرداری تهران، حمیدرضا صارمی روز چهارشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در مناطق مختلف تهران افزود: مراسم عملیات اجرایی این واحدها به طور تقریبی نتیجه ۱۸ ماه کار مداوم است و قرار بود هفتم فروردین ماه امسال این طرح با ۱۵۰ هزار واحد انجام شود که پس از تعویق آن در نهایت به ۲۰۰ هزار واحد رسید.

وی ادامه داد: آیین عملیات اجرایی ۲۰۰ هزار واحد مسکن متعلق به وزارت راه و شهرسازی است، مداخله ما هزار هکتار و حدود ۹۰ طرح برای مسکن استطاعت‌پذیر است. جامعه هدف ما قشر متوسط به پایین جامعه است که کار صدور پروانه‌های آنها، مراحل کمیسیون ماده پنج و اقدامات شورای عالی آنها هم انجام شده است.

صارمی با بیان اینکه سالی یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه شده و ۱.۳ میلیون خانوار در کشور تشکیل می‌شود، اظهار کرد: علت این است که بُعد خانواده کاهش پیدا کرده و در ۶۵ درصد جمعیت تهران؛ بُعد جمعیت خانواده یک،۲ و سه نفره است. دومین عامل موضوع ازدواج است زیرا سالانه در کل کشور ۵۰۰ هزار ازدواج و در تهران ۵۳ هزار ازدواج به ثبت می‌رسد.

وی اضافه کرد: فشار تقاضا در موضوع مسکن هم از دولت قبل به دولت شهید رئیسی اضافه شد. تا قبل از دولت یازدهم و دوازهم به طور متوسط سالانه ۹۷ هزار واحد ساخته می‌شد که در این دولت به حدود ۶۰ هزار واحد کاهش یافت.

پایتخت نیازمند احداث سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی است

معاون شهردار تهران تصریح کرد: برخی ادعا دارند اگر در تهران مسکن ساخته شود موجب جمعیت‌پذیری می‌شود اما آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در سال ۹۰ و ۹۵ سهم مهاجرت در رشد جمعیت ۳۷ درصد و سهم زاد و ولد ۶۳ درصد بوده است. این آمار برای شهر تهران بسیار کمتر است. مهاجرت اکنون بیشتر به اسلامشهر، شهر قدس و اندیشه انجام می‌شود. جمعیت اسلامشهر اکنون یک میلیون نفر است.

صارمی با تاکید بر اینکه سیاست شهردار تهران در مسکن مداخله تعریف شده با اقشار جامعه است، اظهار کرد: ۹۰ درصد عملیات ساخت واحدهای مسکونی قرارگاه مسکن در محور جنوب انقلاب و مناطق کم‌برخوردار است. مطلب دیگر برای شهرداری تهران بررسی واحد مورد نیاز بود.

معاون معماری شهرسازی شهرداری پایتخت ادامه داد: در تهران ۲۶۱ پلاک ناپایدار داریم که در طرح تفصیلی مصوب تهران مشوق‌هایی داده شد که تصویب کمیسیون ماده پنج و شورای عالی معماری و شهرسازی را داشته است. در سال ۹۳ مشوق‌ها لغو شد که این موضوع به عنوان یکی از مهمترین دلایل کاهش ساخت و ساز با پیگیری شهردار تهران اصلاح شد.

پایتخت نیازمند احداث سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی است

نوسازی سه درصد بافت فرسوده تهران در سال گذشته

معاون شهردار تهران افزود: در سال ۱۴۰۲ با استفاده از مشوق‌ها سه درصد بافت فرسوده نوسازی شده و به قانون عمل شد. در تهران سال‌های سال با انجام انواع اقدامات حمل‌ و نقلی منجر به کاهش ترافیک نشد، ضریب سفر تهران حدود ۱‌.۷۲ بوده و ۲.۵ برابر کشورهای پیشرفته است. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در خرداد ماه ۲۵ درصد ترافیک به دلیل مسایل آموزشی کاهش می‌یابد زیرا سیاست ما در این دوره کاهش سفرها با ایجاد شهرک الگو است.

صارمی با بیان اینکه حدود ۲۲ طرح به ظرفیت ۳۲ هزار واحد توسط سازمان نوسازی انجام می‌شود، ادامه داد: در محلات الگو سرانه‌های هفت‌گانه احداث خواهد شد. حدود ۳۷ تفاهم‌نامه؛ ۵۳۲ واحد با نهادهای مختلف منعقد شده که در حال اجراست. امیدواریم احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکن به تعادل بازار مسکن کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم آغاز عملیات اجرایی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهر تهران، روز چهارشنبه با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری، علیرضا زاکانی شهردار تهران، سیدمهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و همچنین جمعی از مسئولان کشوری و شهری برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha