رئیس ستاد انتخابات استان: انتخابات تمام الکترونیکی برای خراسان رضوی موافقت نشده است

مشهد-ایرنا- رئیس ستاد انتخابات استان خراسان رضوی گفت: با وجود آمادگی برای برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تمام الکترونیک در این استان، هنوز با این مورد موافقت نشده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید هادی طباطبایی روز چهارشنبه در سومین نشست شورای اداری استان خراسان رضوی در سالجاری افزود: اکنون وارد انتخابات پیش از موعد دوره چهاردهم ریاست جمهوری شده ایم و طبق ماده ۱۳۱ قانون اساسی بعد از شهادت رئیس جمهور و با تائید رهبر معظم انقلاب، مسوولیت‌های شهید رئیسی بر عهده معاون اول قرار گرفته است.

وی ادامه داد: حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، بزرگ مرد خدمت ایران معرفی شده است و ایشان به همراه هیات همراه و برای رضای الهی و در مسیر گره گشایی از مشکلات مردم و در ماموریت به شهادت رسیدند زیرا ویژگی دولت سیزدهم خدمت به مردم است.

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی با اشاره به ویژگی های شهید رئیسی در گفتار رهبر معظم انقلاب بیان کرد: آیت الله رئیسی، از زمان ورد به انتخابات ریاست جمهوری بر مبانی انقلاب تاکید داشتند و به آن نیز عمل کردند و حضور مردم درمراسم تشییع پیکر وی نیز نشان آن است که مردم پای آرمانهای انقلاب هستند.

طباطبایی اظهار کرد: با توجه به قوانین و از زمان شهادت رئیس جمهور باید حداکثر تا ۵۰ روز بعد از این واقعه رئیس جمهور جدید مشخص شود و از سوی دیگر فرد منتخب باید ۵۰درصد +۱ رای را کسب کند، پیش بینی مرحله دوم نیز در نظر گرفته شده است.

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی یادآورشد: بر همین اساس زمان برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در تاریخ هشت تیرماه مشخص شد.

وی با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری باید تحت نظارت این مقام برگزار شود ولی اکنون این دوره از انتخابات ریاست جمهوری با نظارت هیات انتخابات برگزار می شود افزود: هفتم خردادماه، وزیر کشور دستور برگزاری انتخابات را صادر کردند و برنامه زمانبدی شده آن نیز به استانها ابلاغ شد و بر همین اساس در خراسان رضوی نیز ستاد انتخابات استان اکنون تشکیل شده و احکام لازم نیز ابلاغ شده است.

رئیس ستاد انتخابات استان خراسان رضوی ادامه داد: فرمانداران در ۳۴ شهرستان و بخشداران در ۵۰ بخش مستقل استان برای انتخابات، اعضای اصلی هیات اجرایی خود را تعیین خواهند کرد و با وارد کردن اسامی آنها در سامانه، اولین مرحله انتخابات آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: پیش بینی ما بر این است تا همچون مرحله اول دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورا اسلامی، حدود چهار هزار و ۶۰۰ شعبه در سطح استان خراسان رضوی داشته باشیم ولی این موضوع باید از سوی هیات اجرایی انتخابات استان نهایی شود.

طباطبایی با اشاره به اینکه ۲۷ مرحله از انتخابات نیاز به اینترنت دارد افزود: چک لیست تمام شعب انتخابات دور قبل وجود دارد و اکنون نیز فرمانداران باید با حضور اعضای شورای نگهیان به شعب برای بررسی شرایط انتخابات مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: بر اساس قانون وجود یکی از پنج مدرک هویتی برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی کافی بود ولی اکنون برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، احراز هویت فقط با شناسنامه و کارت ملی انجام می شود؛ ولی اینکه کارت ملی چگونه ممهور می شود و یا خیر، هنوز اعلام نشده است.

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی بیان کرد: بر اساس قانون متولدین هشت تیرماه ۱۳۸۵ به قبل، که به سن قانونی ۱۸ سال تمام رسیده باشند، شرایط رای دادن در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را دارند.

وی گفت: با توجه به اینکه ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری با حضور شخص نامزد، از روز ۱۰ تا ۱۴ خردادماه و در وزارت کشور رخ خواهد داد، در این استان ثبت نامی نخواهیم داشت.

طباطبایی افزود: بر اساس ماده ۲۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ادارات دولتی و موسسات وابسته به دولت و نهادهای انقلابی موظفند که حسب درخواست وزارت کشور، استانداران، فرمانداران و بخشداران، کارکنان و سایر امکانات خود را تا خاتمه انتخابات در اختیار آنان قرار دهند، بر همین اساس نیاز است تا در این خصوص همکاری لازم نیز انجام شود.

بر اساس جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست جمهوری، اسامی نامزدها ۲۲ خردادماه ۱۴۰۳ از سوی وزارت کشور منتشر می‌شود، همچنین از ۲۳ خرداد تا ششم تیرماه به‌مدت ۱۵ روز نامزدها فرصت تبلیغات دارند و از هفت تیر تبلیغات ممنوع خواهد بود.

در پی شهادت آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رییسی و همراهان ایشان، بر اساس اصل یکصد و سی و یکم قانون اساسی و مواد ۳۸ و ۳۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری و تبصره‌های ذیل آنها، ستاد انتخابات کشور برای برگزاری چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، کار خود را آغاز کرده است.

طبق اعلام وزارت کشور، ستادهای استانی نیز تشکیل و ۱۰ خرداد، ثبت‌نام نامزدهای ریاست جمهوری آغاز می‌شود و پس از طی مراحل قانونی روز جمعه هشت تیر سالجاری انتخابات برگزار و چهاردهمین دولت جمهوری اسلامی ایران از سوی مردم برگزیده خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha