۱۰ خرداد ۱۴۰۳، ۴:۱۸
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85494128
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

سودان دعوت آمریکا را رد کرد

۱۰ خرداد ۱۴۰۳، ۴:۱۸
کد خبر: 85494128
سودان دعوت آمریکا را رد کرد

تهران- ایرنا- ارتش سودان دعوت آمریکا برای بازگشت به مذاکرات صلح با نیروهای پشتیبانی سریع را رد کرد.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبرنی اردن، وزارت خارجه سودان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با عبدالفتاح البرهان رئیس شورای انتقالی سودان در مورد لزوم پایان دادن به جنگ و از سرگیری مذاکرات تحت حمایت آمریکا و عربستان در جده که ماه‌ها پیش پس از عدم دستیابی به آتش بس دائمی متوقف شد، گفت و گو کرد.

وزارت خارجه سودان در این بیانیه اشاره کرد که ارتش این کشور با درخواست بلینکن مخالفت کرده است.

نیروهای پشتیبانی سریع پیشتر اعلام کرده بود که برای مذاکرات آماده است.

این در حالی است که درگیری‌های شدیدی روز چهارشنبه هفته جاری در مناطق شمال خارطوم پایتخت سودان ادامه یافت و ساکنان این مناطق از بمباران شدید هوایی و توپخانه‌ای خبر دادند.

بلینکن پیش از گفت وگو با البرهان رئیس شورای انتقالی سودان، روز سه‌شنبه با مقامات نیروهای پشتیبانی سریع در مورد لزوم توقف درگیری‌ها گفت وگو کرده بود.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ (۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۲) میان ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به (حمیدتی) بر سر قدرت آغاز شد و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

بنا بر آمارهای سازمان ملل متحد، جنگ میان دو نیروی نظامی بزرگ سودان در سایه ادامه خشونت و گرسنگی به آواره شدن هشت میلیون نفر منجر شده است.

حدود ۲۵ میلیون نفر نزدیک به نیمی از جمعیت سودان بر اثر تداوم جنگ در وضعیتی ناگوار قرار گرفته و به کمک‌های فوری نیاز دارند و ۱۸ میلیون نفر هم در معرض خطر قحطی هستند.

تاکنون چندین بار در سودان با وساطت بین‌المللی آتش‌بس اعلام شده است اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha