۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۸
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85494242
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رفع آشفتگی ترافیک گناباد، چشم‌انتظار طرح پارکبان

گناباد- ایرنا- افزایش ترافیک در معابر گناباد به‌ویژه در محدوده مرکزی این شهر، سبب کندی در رفت و آمد وسائط نقلیه شده است که این وضعیت به‌خصوص در زمان اوج تردد خودروها، مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ اکنون وضعیت در خیابان های مرکزی شهر از جمله «سعدی، غفاری، امام خمینی (ره)‌،‌ ایثار و ناصر خسرو» به گونه ای است که پیدا کردن حتی جایی برای توقف خودرو در حاشیه خیابان ها دشوار است و شهروندان مجبورند برای پارک مدت زیادی انتظار کشیده و یا خودرو خود را چند خیابان و کوچه دورتر متوقف کنند.

از سویی کمبود توقفگاه عمومی در هسته مرکزی شهر گناباد و نیز انبوه خودروهای پارک شده در کنار خیابانها و نیز توقف دوردیفه آن‌ها موجب کاهش سرعت حرکت، افزایش تصادفات و کاهش سطح ایمنی در این معابر شده است.

این در حالی است که وجود واحدهای صنفی، پاساژها و مجتمع‌های تجاری، بهداشتی و درمانی و استقرار مطب پزشکان در محدوده مرکزی شهر، افزایش تردد شهروندان به این مناطق و در نتیجه حجم ترافیک را دامن زده است.

از مجموع پنج هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع وسعت گناباد، هزار و ۸۰۰ هکتار مربوط به محدوده مرکزی این شهر است و از مجموع ۹۳ هزار نفر جمعیت گناباد حدود ۵۰ هزار نفر در این محدوده ساکن هستند.

ساخت توقفگاه از نیازهای مهم شهری و از ارکان شبکه حمل و نقل و حقوق شهروندی است و با توجه به افزایش جمعیت و نیز شمار وسائل نقلیه عمومی و به تبع آن افزایش ترافیک، از چندین سال قبل استقرار پارکبان و یا مدیریت پارک حاشیه ای را در شهرهای مختلف کشور الزامی کرده است که اکنون این نیاز در گناباد نیز احساس می شود.

رفع آشفتگی ترافیک گناباد، چشم‌انتظار طرح پارکبان

طرح پارکبان، ضرورت کاهش ترافیک گناباد

طرح پارکبان برای کاهش معضل ترافیک در مناطق پرتردد و دارای ترافیک شهرها اجرا می شود و در راستای آن توقف وسایل نقلیه تنها بر اساس زمان تعیین شده بر روی سامانه پارکبانی و با نرخ های تعیین شده صورت می گیرد.

طرح پارکبان از سال ها پیش به عنوان یک نیاز مهم در کاهش معضل ترافیک در گناباد مورد توجه قرار گرفت و حتی در یک بازه زمانی کوتاه، در سال ۱۳۹۵، در خیابان امام خمینی (ره)‌ این شهر به اجرا درآمد اما پس از مدتی متوقف شد.

با وجود افزایش جمعیت و از طرفی تعداد وسائل نقلیه، عرض خیابان‌های محدوده مرکزی شهر گناباد در ۴۰ سال گذشته تغییر چندانی نداشته است و این مساله موجب افزایش حجم ترافیک و مشکلات بسیاری برای شهروندان گنابادی شده است.

یک شهروند گنابادی گفت:‌ حجم زیاد تردد وسائل نقلیه به خصوص در مواقع اوج رفت و آمد در اوایل شب‌ها، علاوه بر کندی در تردد،‌ موجب بروز مشکلات زیادی برای شهروندان در پارک وسائل نقلیه در معابر عمومی شده است.

علیرضا محمدزاده تصریح کرد:‌ اکنون باید برای پارک وسیله نقلیه خود مدت های زیادی در جستجوی جای پارک انتظار کشید و یا خودرو خود را با فاصله زیادی در معابر عمومی اطراف پارک کرد.

وی ادامه داد:‌ برخی کسبه با گذاشتن تابلوهای تبلیغاتی و یا جعبه هایی در مقابل واحدهای صنفی خود و با عناوین مختلف، مانع از پارک وسائل نقلیه شهروندان می شوند و بر حجم مشکلات موجود می افزایند در صورتی که معابر عمومی متعلق به همه مردم است و هیچ فردی نباید مانع از این مساله شود.

یکی از اهالی خیابان سعدی گناباد نیز گفت:‌ اجرای طرح پارکبان و یا پارک حاشیه ای یکی از ضرورت ها برای کاهش معضل ترافیک شهری است و مسوولان شهری باید در کنار یک‌طرفه کردن برخی از معابر عمومی و تعریض خیابان‌ها، اجرای این طرح را به اجرا درآورند.

محمد اشراقی افزود:‌ اجرای طرح پارکبان می تواند عدالت در رعایت حق شهروندان برای استفاده از معابر عمومی را عملیاتی کند.

یک کارشناس ارشد مهندسی عمران گفت:‌ اجرای طرح پارکبان موجب کاهش زمان سرگردانی خودروها در خیابان های محدوده اجرای این طرح برای یافتن محل پارک و جلوگیری از توقف های دوردیفه و تنظیم عبور و مرور وسائل نقلیه می شود.

مصطفی زارعی تصریح کرد: با اجرای این طرح از تصرف دائمی فضای عمومی معابر توسط مالکان و متصدیان اماکن تجاری مجاور جلوگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: پاکسازی حریم خیابان ها از توقف دوبله، افزایش سرعت عبور و مرور وسائل نقلیه، توزیع عادلانه پارک های حاشیه ای و تخلیه به موقع معابر به منظور جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان از دیگر اهداف و مزایای طرح پارکبان است.

رییس نظام مهندسی ساختمان گناباد به خبرنگار ایرنا گفت:‌ مهمترین معضل توسعه نامتوازن شهری در محدوده مرکزی شهر دیده می شود که موجب افزایش تردد وسایل نقلیه و تراکم جمعیت در این محدوده شده و مشکلات بسیاری برای شهروندان به دنبال داشته است.

غلامرضا مرادی افزود: باید با اجرای پارکبان و دیگر طرح‌های تشویقی، مراکز و مجتمع های اقتصادی در دیگر نقاط و شهرک های تابعه شهر گسترش یابند تا از تردد حجم وسیعی از خودروها در محدوده مرکزی شهر جلوگیری شود.

بی‌انضباطی ترافیکی

فرمانده انتظامی گناباد هم گفت:‌ ترافیک در خیابان‌های مرکزی این شهر و از جمله حد فاصل میادین امام خمینی (ره) و غدیر، خیابان های سعدی و ناصر خسرو و پارک تعداد زیاد وسایل نقلیه در حاشیه این خیابان‌ها، بر دامنه مشکلات ترافیکی شهر افزوده است.

سرهنگ علی رجبی تصریح کرد:‌ برخی از کاسبان نیز بدون توجه به تابلوهای "پارک ممنوع"، وسایل نقلیه خود را در این محدوده به صورت دوردیفه پارک می کنند که باید در کنار اهتمام جدی به جریمه این دسته خودروها، طرح پارکبان با مصوبه شورای ترافیک توسط شهرداری به اجرا گذاشته شود.

وی افزود: مساله ترافیک در معابر مرکزی شهر گناباد اکنون از معضل، فراتر رفته است و باید از آن به عنوان بی انضباطی ترافیکی یاد کرد.

بیشتر بخوانیم:‌

توسعه نامتوازن شهری گناباد و راههای برون رفت از آن

حل معضل ترافیک گناباد به اجرای طرح "پارکبان" نیاز دارد

ترافیک، اصلی ترین معضل شهری گناباد است

رفع آشفتگی ترافیک گناباد، چشم‌انتظار طرح پارکبان

تصویب اجرای طرح پارکبان در گناباد

طرح پارکبان که از ۱۰ سال پیش به عنوان ضرورتی برای کاهش معضل ترافیک در محدوده مرکزی شهر گناباد مطرح بوده و حتی در مقطعی به صورت کوتاه در یکی از معابر عمومی اجرا و بعد از مدت کوتاهی متوقف شده بود، با تشدید این معضل از نیمه دوم سال گذشته دوباره در دستور کار مدیران شهری این شهر قرار گرفت که در جلسه اخیر شورای ترافیک گناباد به تصویب رسید.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار گناباد با اشاره به تصویب اجرای طرح «پارک‌بان» در معابر عمومی در نشست شورای ترافیک این شهر گفت:‌ پیمان‌کار اجرای این طرح مشخص شده است و با جذب نیرو و ایجاد زیرساخت‌های لازم و نصب تابلو و خط کشی معابر عمومی از ابتدای تیرماه امسال دوباره فعالیت آن آغاز می شود.

ابوالفضل شاکری تصریح کرد:‌ طرح مزبور در خیابان «سعدی و حدفاصل میدان امام خمینی (ره)‌ تا ابتدای بلوار پاسداران» مرحله به مرحله و به صورت تدریجی اجرا خواهد شد.

شهردار گناباد هم گفت:‌ اجرای طرح پارک حاشیه ای به عنوان یک نیاز مهم در کاهش معضل ترافیک در این شهر از سال های گذشته مطرح بوده است ولی به دلیل برخی مسائل و مشکلات اجرا نشده بود.

مهران حسین زاده، کاهش معضل ترافیک در معابر عمومی و به خصوص محدوده مرکزی شهر گناباد را از دغدغه های مهم مردم و مسوولان برشمرد و افزود:‌ با همدلی خوب بین مسوولان مرتبط و در نهایت تصویب شورای ترافیک، طرح پارکبان از ابتدای تیرماه اجرا می شود.

وی اظهار کرد: هزار و ۷۰۰ محل پارک وسایل نقلیه در گناباد برای اجرای طرح پارک حاشیه ای معابر عمومی در نظر گرفته شده است و با نصب تابلو و خط کشی طرح مذکور از خیابان سعدی این شهر آغاز خواهد شد.

رفع آشفتگی ترافیک گناباد، چشم‌انتظار طرح پارکبان

اجرای موثر طرح پارکبان گناباد، نیازمند فرهنگ سازی

فرهنگ سازی از الزامات اجرای هر طرح است و باید از این طریق اهمیت اجرای طرح پارکبان، به عنوان یک ضرورت برای کاهش معضل ترافیک شهری، توسط مسوولان و دست اندرکاران ذیربط برای مردم تبیین شود.

عضو شورای اسلامی شهر گناباد گفت:‌ شهرداری و شوراهای اسلامی گناباد امسال اجرای طرح پارکبان را به صورت جدی در دستور کار قرار داده و با بهره گیری از الگوی دیگر شهرها، به دنبال اجرای کامل و مستمر آن هستند.

محمد صابری اضافه کرد:‌ باید به موازات برنامه ریزی و اجرای طرح پارکبان با فرهنگ سازی، شهروندان را با مزایای اجرای آن آشنا کرد.

بیشتر بخوانیم:‌

تاخیر در تصویب طرح تفصیلی شهر گناباد مشکل آفرین شده است

نگاهی به مسائل و مشکلات اجرای طرح تفضیلی گناباد

طرح تفصیلی گناباد باید متناسب با تنگناها و اقتضائات موجود تنظیم شود

رفع آشفتگی ترافیک گناباد، چشم‌انتظار طرح پارکبان

تعلل در بازنگری طرح تفصیلی گناباد و تشدید معضل ترافیک

طرح جامع تفصیلی گناباد از سال ۱۳۷۹ مطرح بوده و از سال ۱۳۸۵ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسیده و سال ۱۳۸۶ برای اجرا ابلاغ شده است.

رییس نظام مهندسی ساختمان گناباد گفت: در حالی که طرحهای تفصیلی باید هر پنج سال بازنگری شوند ولی طرح تفصیلی گناباد با گذشت حدود ۱۷ سال بازنگری نشده است.

غلامرضا مرادی افزود: طرحهای جامع و تفصیلی و منطقه ای برنامه های مهم توسعه ای هر شهر هستند که تحقق بهینه آنها نیازمند هم افزایی بین بخشی است.

وی اضافه کرد: وجود قنات های متعدد موجب رشد طولی و نامتوازن شهر گناباد شده است و عبور هفت رشته قنات همچون قنات های "قصبه، علی آباد و قنات ده" از داخل گناباد که هر کدام دارای محدوده خاص خود هستند، موجب پراکندگی زمین های کشاورزی در این شهر و توسعه نامتوازن شهری شده است.

شهردار گناباد نیز گفت:‌ بعد از ثبت قنات قصبه در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو، طرح ویژه گردشگری این شهرستان در دستور کار مسوولان وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و طرح تفضیلی به جای یک طرح مستقل در زیرمجموعه طرح ویژه گردشگری واقع شد.

مهران حسین زاده گفت:‌ بررسی و تصویب این مساله از سنوات قبل در دستور شورای عالی شهرسازی و معماری کشور قرار گرفت اما با وجود پیگیری های متعدد هنوز به تصویب نرسیده است.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha