خدمات رئیس جمهور شهید و دستان دعاگوی بیماران سلیاک بوشهری

بوشهر-ایرنا- بیماران «سلیاک» که از نبود پوشش بیمه ای برای درمان رایگان خود در زجر بودند با روی کار آمدن دولت سیزدهم و توجه شهید آیت الله رئیسی بارقه امیدی در دل خود احساس کردند که بعد از یک سال مشکل بیمه رایگان آنها رفع شد اما همچنان با دستان خود دعاگوی این خدمت رئیس جمهور شهید هستند.

به گزارش ایرنا؛ اضطراب، افسردگی، تغییرات خلقی، اختلال در حافظه، تمرکز، بیش فعالی در کودکان، آفت‌های دهانی دردناک، تخریب دندان‌ها، عوارض پوستی، مشکلات اسکلتی و کم خونی مزمن از جمله عارضه‌های یک بیماری است که فرد تا موقع ظهور علائم بالینی اطلاعی از نام آن که «سلیاک» است، ندارد.

به گفته پزشکان سلیاک را می‌توان یک بیماری خودایمن، التهابی، ژنتیکی و محیطی دانست که همه بخش ها از ارگان‌ها و اعضا و جوارح انسان در جریان این بیماری به عوارض آن گرفتار می شوند.

بیماری که سیستم ایمنی دستگاه گوارش فرد مبتلا، پروتئین گندم و جو را بعنوان یک عامل مهاجم فرض کرده و به این پروتئین که گلوتن نام دارد حمله می کند که باعث از بین رفتن پرزهای دستگاه گوارش می شود.

عمده ترین مشکلی که این بیماران را رنج می دهد در کنار نداشتن برچسب فقدان گلوتن بر روی دارو، آزمایش های ژنی سلیاک و آزمایش های آنها است که تحت پوشش بیمه قرار ندارد.

اگر چه آمار دقیقی از مبتلایان به این بیماری در کشور و استان بوشهر وجود ندارد اما گفته می شود حدود 85 هزار نفر از کودکان ایرانی به این بیماری مبتلا هستند، بیماری که جزو بیماران خاص شناخته نشده و به دلیل بالا بودن نرخ درمان و مضر بودن نان برای این دسته از رافراد هزینه های فراوانی را بر دوش خانواده های آنها قرار داده است.

با شروع دولت سیزدهم، توجه به این نوع بیماران در دستور قرار گرفت و رئیس جمهور شهید شخصا دستور بررسی و ارائه راهکاری برای مراقبت و پوشش بیمه ای این افراد صادر کرد.

مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: بیماران خاص مبتلا به «سلیاک» بوشهر دعاگوی رئیس جمهور شهید هستند که زمینه ساز رایگان شدن درمان آنها از طریق پوشش کامل بیمه‌ای شده است.

داراب بارگاهی افزود: هزینه‌های ویزیت، درمان و تهیه رژیم غذا برای بیماران سلیاک که نوعی بیماری‌ خودایمن است بالا و خارج از سبد زندگی این بیماران به شمار می رود.

وی افزود: این افراد به دلیل این که به گلوتن موجود در غلات حساس بوده و در صورت استفاده به عوارض جبران ناپذیری مبتلا خواهند شد، به یک رژیم غذایی خاص و هزینه بر نیز نیاز دارند.

مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر تصریح کرد: رئیس جمهور شهید در جریان بیماری این افراد قرار گرفت و در زمان حیات دستور بررسی برای رایگان شدن هزینه‌های ویزیت و درمان این بیماران خاص صادر کرد که در روز گذشته بخش نامه ای صادر و به مراکز درمانی ابلاغ شد.

بارگاهی ادامه داد: ۱۰۷ گروه از بیماری‌های خاص و صعب العلاج از اعتبار صندوقی تحت همین عنوان استفاده می کنند.

وی بیان کرد: سال گذشته دولت اعتبار صندوق بیماران خاص و صعب العلاج را هفتاد هزار میلیارد ریال قرار داد که امسال این اعتبار به 90 هزار میلیارد ریال رسیده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر یادآور شد: با همت دولت سیزدهم و شخص مرحوم آیت‌الله رئیسی خدمات درمانی برای زوج‌های نابارور، دهک‌های اول تا پنجم و ارائه خدمات درمانی رایگان برای کودکان زیر هفت سال و مادران باردار رایگان شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha