۱۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۱۸
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85494383
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دورخیز آمریکا برای افزایش نفوذ اقتصادی در پاکستان

۱۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۱۸
کد خبر: 85494383
دورخیز آمریکا برای افزایش نفوذ اقتصادی در پاکستان

اسلام‌آباد - ایرنا - آمریکا با هدف تعمیق نفوذ اقتصادی در پاکستان که همزمان مخالف همکاری‌های کلان این کشور با چین نیز است، درپی سرمایه‌گذاری در پروژه چند میلیارد دلاری معادن مس و طلا در ایالت بلوچستان پاکستان می‌باشد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبیون در گزارش امروز خود به نقل از منابع موثق نوشت که آمریکایی‌ها درپی اعطای وام به طرف پاکستانی جهت احیای معادن بزرگ مس و طلا موسوم به "پروژه ریکو دک" در ایالت بلوچستان است.

در این گزارش آمده است: ایالات متحده تمایل خود را برای تأمین وام مرتبط با پروژه چند میلیارد دلاری معادن طلا اعلام کرده که می تواند اولین سرمایه گذاری بزرگ واشنگتن در پاکستان در دهه های اخیر باشد.

تریبیون به نقل از منابع دولتی و دیپلماتیک افزود که بانک صادرات و واردات (Exim) آمریکا حمایت خود را برای تامین مالی پروژه بزرگ معدنی در پاکستان را اعلام کرده است.

این روزنامه پاکستانی نوشت: اگرچه مطالعات امکان سنجی جدید برای پروژه ریکو دک هنوز نهایی نشده است اما هزینه تخمینی آن بین ۶ تا ۶.۵ میلیارد دلار پیش بینی می شود.

منابع حاکی از آن است که این پروژه به ۳ تا ۳.۵ میلیارد دلار اعتبار مالی نیاز دارد و هنوز مشخص نیست که چه مقدار از این بودجه از طرف آمریکا و چه مقدار از سایر نهادهای خارجی وام دهنده از جمله شرکت مالی بین المللی (IFC) تامین خواهد شد.

آمریکا در حالی به دنبال سرمایه گذاری در پاکستان و حامی اصلاحات اقتصادی این کشور است که بیش از یک دهه مخالفت خود را با همکاری‌های کلان اقتصادی اسلام‌آباد با چین تحت پروژه کریدور مشترک اقتصادی پاکستان-چین اعلام کرده است. در عین حال دولتمردان پاکستانی پروژه کریدور مشترک اقتصادی با چین را راهبردی و برای توسعه کشور خود اجتناب ناپذیر می‌دانند.

پروژه Reko Diq در جنوب غربی پاکستان که میزبان یکی از بزرگترین ذخایر مس و طلای توسعه نیافته جهان است، در سال ۲۰۱۱ پس از اینکه پاکستان مجوز توسعه آن را از بریک گلد و آنتوفاگاستا شیلی رد کرد، به حالت تعلیق درآمد.

بر این اساس ۵۰ درصد پروژه متعلق به شرکت کانادایی بریک گلد است. ۵۰ درصد باقی مانده سهام متعلق به پاکستان است که به طور مساوی بین دولت فدرال و دولت ایالتی بلوچستان تقسیم می شود

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha