۱۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۵۱
کد خبرنگار: 5334
کد خبر: 85494590
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مناظره‌های تلویزیونی زمینه‌ساز رقابت‌های سالم و اخلاقی

تهران- ایرنا- با نهایی شدن ساخت دکور برنامه مناظره انتخاباتی، ثانیه‌شمار تولید و پخش این برنامه از تلویزیون به شمارش درآمده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، از امروز ثبت‌نام نامزدهای ریاست‌جمهوری آغاز شده تا با انجام این فرآیند و اعلام رسمی شورای نگهبان مبنی بر اعلام رسمی نامزدهای نهایی، تبلیغات نامزدها از ۲۳ خردادماه به مدت ۱۴ روز آغاز شود.

طبیعی است که بخش مهمی از شناخت رای‌دهندگان، از مسیر مناظرات تلویزیونی حاصل خواهد شد. اتفاقی مهم که ریاست سازمان صداوسیما، تنها ساعاتی پس از اعلام رسمی شهادت آیت‌الله رئیسی، بر اهمیت آن تاکید کرد.

در این میان انتشار برخی اخبار ضدونقیض که از مراجع غیررسمی عنوان می‌شد، از ملغی شدن مناظرات سخن گفت که پیگیری خبرنگار فرهنگی ایرنا نشان می‌دهد دکورهای این برنامه در حال ساخت است و رایزنی‌ها برای انتخاب مجری این برنامه، در حال انجام است.

ضمن اینکه ریاست صداوسیما نیز چندین‌ مرتبه طی هفته اخیر اعلام کرده است که مناظرات با قدرت صورت خواهد گرفت. جبلی در آخرین اظهارنظر عنوان کرد: حتما مناظره، یکی از ساختارهای مهم در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است و به نظرم مناظره‌هایی را خواهیم داشت که به شکلی موثرتر و به دور از آسیب‌هایی که مناظره‌های ریاست جمهوری در دوره‌های قبل از آنها رنج می‌برد، برگزار می‌شود.

پیشتر مراجع غیررسمی که از ملغی شدن مناظرات تلویزیونی سخن گفته بودند، روی این استدلال پافشاری می‌کردند که چون در دور قبلی مناظرات، برخی بی‌اخلاقی‌ها صورت گرفت، لذا در این دوره از انتخابات، شاهد هیچ مناظره‌ای نخواهیم بود.

حال آن‌که طبق اخباری که به دست خبرنگار ایرنا رسیده، اتاق فکر برنامه مناظره در حال یافتن سازوکاری برای به حداقل رساندن فرآیند بی‌اخلاقی در این مناظرات است و کارشناس‌ها در حال برنامه‌ریزی‌های دقیق برای پخش یک مناظره سالم و رقابتی در فضایی آزاد هستند.

از گوشه و کنار نیز خبر می‌رسد که یک هلدینگ رسانه‌ای، درصدد موازی‌کاری با تلویزیون برای راه‌اندازی مناظره است تا به زعم خود، برخی مواردی که در تلویزیون قابل طرح نیست را به‌صورتی آزادانه در فضای مجازی بیان کند. حال آن‌که اولا هنوز مشخص نیست مجوز چنین اقدامی به این هلدینگ و نامزدهای نهایی ریاست‌جمهوری اعطا شود و ثانیا، همان‌گونه که در ادوار قبلی مناطرات تلویزیونی مشاهده شد، تمامی آن برنامه‌ها، با صراحت و شهامت بالایی در بیان دغدغه‌ها و برنامه‌ها و البته انتقادات همراه بود که با استقبال خیره‌کننده‌ای از جانب مخاطبان همراه بود. بنابراین احساس می‌شود طرح چنین مضامینی، بیش از آن‌که جنبه اجرایی و دلسوزانه در مسیر هدایت مردم برای یک انتخاب درست داشته باشد، گونه‌ای بازی رسانه‌ای برای معطوف کردن حواس عمومی است.

بنابراین با قطعی شدن پخش مناظرات تلویزیون باید منتظر ماند تا با نهایی شد نامزدها، ببینیم تلویزیون در این دوره، چه پارامترهایی برای یک مناظره صریح و سالم رقابتی در پیش خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha