۱۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۹:۱۶
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85495408
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سازمان ملل: کره شمالی به تعهدات خود در قطعنامه‌های شورای امنیت عمل کند

نیویورک – ایرنا - دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه از کره شمالی خواست بطور کامل به تعهدات بین المللی خود تحت تمام قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل عمل کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمد خالد الخیاری» دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه روز جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره کره شمالی گفت: کشورهای مستقل حق بهره مندی از فعالیت های فضایی صلح آمیز را دارند . با این حال، قطعنامه های شورای امنیت صراحتاً کره شمالی را از انجام هرگونه پرتاب با استفاده از فناوری موشک بالستیک منع می کند.

این مقام سازمان ملل تصریح کرد: در ۲۸ مه، دبیرکل تلاش کره شمالی برای پرتاب یک ماهواره نظامی دیگر با استفاده از فناوری موشک بالستیک را به شدت محکوم کرد. او بار دیگر از کره شمالی خواست تا به طور کامل به تعهدات بین المللی خود تحت تمام قطعنامه های مربوطه شورای امنیت عمل کرده و به سرعت به گفت وگو بدون پیش شرط جهت دستیابی به هدف صلح پایدار و کامل و خلع سلاح هسته ای قابل تایید شبه جزیره کره بازگردد.

دستیار دبیرکل سازمان ملل گفت: پیگیری مداوم کره شمالی برای برنامه های تسلیحات هسته ای و موشک های بالستیک، در نقض قطعنامه های مربوطه شورای امنیت، همچنان به تضعیف هسته ای جهانی، رژیم خلع سلاح و عدم اشاعه و معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) ادامه می دهد.

او گفت: ما همچنان نگران افزایش تنش ها در شبه جزیره کره هستیم. ما همه کشورهای عضو و اعضای شورای امنیت را تشویق می کنیم تا به دنبال وحدت باشند و همه طرف ها به دنبال اتحاد باشند تا محیطی مناسب برای گفتگو و همکاری ایجاد شود. در این لحظه سخت تأمین صلح و امنیت جهانی، کاهش تنش های فزاینده در شبه جزیره کره ضروری است.

کره‌شمالی در رزمایش «شلیک نمایش قدرت» که «کیم جونگ اون» رهبر این کشور از نزدیک شاهد آن بود، چندین فروند موشک را به طور همزمان آزمایش کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از این رسانه کره‌ای، ‌تارنمای «تایمز کره» با اشاره به رزمایش پرتابگرهای راکت‌انداز فوق‌العاده بزرگ توسط ارتش کره شمالی نوشت: هدف از این رزمایش، نشان دادن عزم پیونگ یانگ برای انجام حملات پیشگیرانه علیه کره جنوبی، عنوان شده است.

رزمایش موشکی کره‌شمالی با هدف نشان دادن اراده پیونگ‌یانگ برای تردید نکردن در انجام حملات پیشگیرانه از سوی کره‌جنوبی و با استناد به «حق دفاع از خود» انجام شده است.

ارتش کره جنوبی روز پنجشنبه اعلام کرده بود که پرتاب حدود ۱۰ موشک بالستیک کوتاه برد توسط کره شمالی از منطقه سونان پیونگ یانگ را شناسایی کرده است.

سامانه پرتاب چند راکتی بسیار بزرگ کره شمالی در زمره موشک های کوتاه بردی طبقه بندی می شود که می تواند کل خاک کره جنوبی را تحت پوشش قرار دهد.

پیونگ یانگ مدعی شده است که می تواند کلاهک هسته ای را روی چنین سامانه‌ای نصب کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha