فواد ایزدی: نامه رهبری به دانشجویان آمریکایی، ابعاد قرآنی، تاریخی و عاطفی داشت

تهران- ایرنا- عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران در تشریح اهمیت نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکایی اظهار داشت: این نامه از جهت عاطفی خلا رهبری فکری دانشجویان را پر کرد، همچنین اشاره‌های تاریخی و مباحث قرآنی مهمی داشت.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهر ۱۴۰۲ (برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳)، عملیاتی را با نام طوفان الاقصی از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که از آغاز این درگیری مستقیم تا امروز بیش از ۳۶ هزار , ۲۲۰ نفر از مردم غزه شهید و بیش از ۸۱ هزار , ۷۷۷ نفر مجروح شده‌اند. جنایات رژیم اسرائیل در بمباران بیمارستان‌ها، هدف قراردادن آمبولانس‌ها و حمله به اردوگاه آوارگان در رفح موجب واکنش بسیاری از مردم در کشورهای مختلف شده است.

کشتار رژیم صهیونیستی در غزه، جان‌های بسیاری از آزادگان را در سراسر جهان مجروح کرد و موجب شد تا به اشکال مختلف مخالفت خود را با این روند نشان دهند. خیابان‌های شهرهای مختلفی از اروپا و امریکا صحنه راهپیمایی و اعتراضات هر روزه به این نسل‌کشی بود.

دانشگاه‌های آمریکا نیز از ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) صحنه اعتراضات جدی دانشجویان آمریکایی به اقدامات رژیم صهیونیستی همچنین برگزاری تحصن در همبستگی با مردم غزه و حمایت از فلسطین شد. آنها همچنین از روسای دانشگاه‌های خود می‌خواستند به صورت علنی از آتش بس در غزه حمایت کرده، سرمایه گذاری و همکاری با شرکت های صهیونیستی و تامین کننده تسلیحات ارتش این رژیم را متوقف و روابط دانشگاهی با این رژیم را قطع کنند. جنبش دانشجویی در آمریکا انگیزه اعتراضات مشابهی را در دانشگاه‌های انگلیس و اروپا و سایر کشورها از جمله هند و لبنان ایجاد کرده است. اما این اعتراضات با مقابله پلیس آمریکا روبرو شده است و در نتیجه بسیاری از دانشجویان بازداشت شده‌اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز شامگاه چهارشنبه (۹ خرداد) در نامه‌ای خطاب به دانشجویان با وجدان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا، ضمن ابراز همدلی و همبستگی با اعتراضات ضدصهیونیستی این دانشجویان، آنان را بخشی از جبهه مقاومت دانستند و با اشاره به تغییر وضعیت و سرنوشت منطقه حساس غرب آسیا، بر ورق خوردن تاریخ جهان تأکید کردند.

ایشان در شروع این نامه تاکید کردند: شما اکنون بخشی از جبهه‌ی مقاومت را تشکیل داده‌اید، و در زیر فشارِ بی‌رحمانه‌ی دولتتان ــ که آشکارا از رژیم غاصب و بی‌رحم صهیونیست دفاع میکند ــ مبارزه‌ای شرافتمندانه را آغاز کرده‌اید. جبهه‌ی بزرگ مقاومت در نقطه‌ای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سالها است مبارزه میکند. هدف این مبارزه، توقّفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکه‌ی تروریست و بی‌رحم به نام «صهیونیست‌ها»، از سالها پیش بر ملّت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سخت‌ترین فشارها و شکنجه‌ها گذاشته است. نسل‌کشیِ امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامه‌ی رفتار بشدّت ظالمانه در ده‌ها سال گذشته است».

فواد ایزدی، استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، دانش‌آموخته ارتباطات جمعی از دانشگاه ایالتی لوییزیانا در مقطع دکتری، مطالعات ارتباطات جمعی و اقتصاد به ترتیب در مقاطع کارشناسی ارشد و کارشناسی از دانشگاه هیوستون شهر هیوستون آمریکاست و مدتی دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان آمریکایی نیز بوده است.

فواد ایزدی: نامه رهبری به دانشجویان آمریکایی، ابعاد قرآنی، تاریخی و عاطفی داشت

ابعاد نامه رهبر انقلاب

فواد ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در مورد نامه اخیر رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکایی گفت: این نامه از جهات مختلفی اهمیت داشت. از یک سو در آمریکا خلایی وجود دارد و مقامات این کشور نه در حزب جمهوری‌خواه و نه در حزب دموکرات نه تنها در این موضوع نظری نمی‌دهند؛ بلکه مخالف هم هستند و از این جهت دانشجویان رهبری فکری ندارند.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران افزود: نامه رهبر انقلاب این خلا را تا حد زیادی پر کرد و به همین دلیل به صورت گسترده دیده شده است. برای نمونه از زمان انتشار در شبکه اجتماعی ایکس در حساب کاربری رهبری بیش از ۱۴ میلیون بار دیده شده است؛ در حالیکه نوشته‌های قبلی بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار بازدید داشت. این وضع نشان می‌دهد خلا و دغدغه‌ای وجود داشته است که این نامه آن را پر کرده است.

وی در تشریح نکات مهم این نامه افزود: این نامه بُعد عاطفی دارد و در نامه از این حرکت دانشجویان تقدیر شده است، همچنین بخش تاریخی دارد و تاریخ در آن تبیین شده است و دانشجویانی که تاریخ را خوانده‌اند با آن ارتباط برقرار می‌کنند. بحثی هم در مورد قرآن در نامه وجود دارد؛ البته این دانشجویان معترض آمریکایی غالبا مسلمان نیستند و مسلمانان کمتر بین دانشجویان هستند و اگر هم مسلمان هستند، دانشجویان مسلمان نسل دوم و سوم هستند.

ایزدی خاطرنشان کرد: اما مباحث قرآنی برای غیرمسلمان‌ها و حرف‌های قرآن در حوزه روابط انسانی، دفاع از مظلوم و اشاره رهبری به آشنایی با قرآن قطعا در زندگی آنها اثرگذار است. برای افرادی که حلاوت آیات قران را نچشیده باشند، جذاب و اثرگذار است. البته هدف این نیست که آنها مسلمان شوند، ولی خوب است متوجه باشند و بدانند کتابی وجود دارد که بر خلاف ادیان دیگر، دغدغه‌های آنها در حوزه عدالت اجتماعی و ظلم ستیزی در آن کتاب بیان شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به حرف تام کاتن، سناتور جمهوری خواه آمریکایی، مبنی بر اینکه دانشجویان حرف‌های رهبران ایران را تکرار می‌کنند، ادامه داد: این برداشت نشان می‌دهد واقعیت این است که اگر ایران نبود پرونده فلسطین سال ها قبل بسته شده بود. به همین دلیل رهبری فرمودند دانشجویان با این حرکت به محور مقاومت پیوستند و در سمت صحیح تاریخ هستند و این بخش های نامه برجسته شد.

البته دانشجویان آمریکایی در رابطه با جنگ ویتنام و جنبش ضداپارتاید در آفریقای جنوبی هم واکنش‌ها و اعتراضاتی داشتند و بعدها مشخص شد موضع گیری آنها درست بود. این مباحث که در نامه رهبری بیشتر برجسته شد، اثرگذار بود و اهمیت کار را افزایش داد.

وی با اشاره به نامه‌های مشابه از سوی امام خمینی (ره) به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا و آمریکا در سال ۱۳۵۴ نیز گفت: ایشان نیز از همین ابزار نامه استفاده و پیام‌هایی را منتقل می‌کردند. پیام‌های حضرت امام (ره) به انجمن اسلامی دانشجویان به جنبش دانشجویی ضد شاه کمک کرد و با توجه به اینکه این دانشجویان آن زمان در آمریکا بودند، توانستند اثرگذاری بیشتری در رسانه‌های آمریکایی داشته باشند و فعالیت‌های دانشجویی در نهایت به پیروزی انقلاب کمک کرد.

نویسنده کتاب دیپلماسی عمومی آمریکا در قبال ایران در مورد وظایف انجمن‌های اسلامی و رسانه‌ها در انتشر این نامه نیز اظهار داشت: انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا به دلیل کاهش رفت و آمدها نمی‌توانند خیلی قوی باشند و تحت فشار دولت آمریکا هم هستند. البته در انتشار نامه کمک می کنند ولی نمی‌توان از آنها خیلی انتظار داشت.

ایزدی ادامه داد: اما رسانه‌های داخل کشور می‌توانند نکاتی را بیشتر برای مخاطب بیان کنند. یکی از نکات برجسته نامه این بود که تاریخ در حال ورق خوردن است. مخاطبان در داخل کشور باید به این نکته پی ببرند که دنیا را آنطور که هست ببینیم و جایگاه درست ایران را درک کنیم. گاهی در این موارد مشکل داریم و برخی جریان ها از دنیا عقب هستند و نمی دانند دنیا به چه سمتی می رود و هنوز آمریکا را کدخدای جهان می دانند. انعکاس نکات مختلف این نامه به اصلاح ذهنیت مردم و جریان‌های سیاسی در داخل، همچنین دیده شدن نامه در سطح گسترده به درک دنیا توسط مردم ایران کمک می کند.

فواد ایزدی: نامه رهبری به دانشجویان آمریکایی، ابعاد قرآنی، تاریخی و عاطفی داشت
اجتماع مقابل دانشگاه‌ تهران در حمایت از مردم غزه

تغییری جمعیت‌شناختی در آمریکا

وی در پاسخ به این سوال که چرا دانشجویان آمریکایی امروز و بعد از نزدیک ۷۰ سال نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در آمریکا نسبت به این وضع اعتراض کرده‌اند، اظهار داشت: حجم و ابعاد گسترده فاجعه همچنین نسل‌کشی که اکنون رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب می‌شود، مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد. لازم نیست حتما مخاطب مسلمان یا عرب یا ایرانی باشد، وقتی تصویر مادری را می‌بیند که فرزند خردسالش را در کفن بغل کرده است این تصاویر هر انسانی را که بهره کمی از انسانیت برده باشد تحت تاثیر قرار می دهد.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ادامه داد: تغییر دموگرافیک (جمعیت‌شناختی) در آمریکا هم دلیل دیگر این موضوع است. بنابر برآورد اداره آمریکا تا سال ۲۰۴۵ یعنی ۲۱ سال آینده اکثریت مردم آمریکا رنگین‌پوست خواهند بود. همین حالا درصد زیادی از نوزادانی که در آمریکا متولد می‌شوند و جوانان آمریکایی رنگین‌پوست هستند و این تغییر جمعیت‌شناختی حالت همذات‌پنداری دانشجویان را با مردم فلسطین افزایش داده است. این دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا که حاضر هستند به دلیل تحصن به اقدامات رژیم اسرائیل در دانشگاه تعلیق یا اخراج شوند، نماینده نسل خود در آمریکا هستند.

وی با اشاره به نظرسنجی مرکز نظرسنجی هریس دانشگاه هاروارد گفت: در این نظر سنجی ۵۱ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله و ۴۹ درصد از جوانان ۲۴ تا ۲۹ ساله آمریکایی از عملیات طوفان الاقصی حمایت کرده‌اند و هر چقدر سن پرسش شوندگان افزایش می‌یابد، میزان حمایت کمتر می‌شود. ولی برای همین نسل فعلی مساله غزه و فلسطین به دغدغه تبدیل شده است.

آغاز حرکت ضدضهیونیستی از دانشگاه کلمبیا و اهمیت آن

وی با اشاره به آغاز این حرکت از دانشگاه کلمبیا نیز گفت: هم ورود به دانشگاه کلمبیا دشوار است و هم شهریه زیادی دارد، قرار بوده این دانشگاه نسل بعدی مقامات آمریکایی را تربیت کند و دانشجویان نخبه معمولا وارد این دانشگاه می شوند.

ایزدی گفت: این دانشجویان از تاریخ مطلع هستند و موضوع فلسطین و غزه را هم می‌دانند. اگر به حساب‌های کاربری این دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی مانند شبکه ایکس مراجعه کنیم می‌بینیم که خیلی از این دانشجویان نوشته‌اند که تجربیات پدربزرگ‌های آنها یعنی آپارتاید و برتری جنسیتی و نژادی که در آمریکا وجود داشته امروز در فلسطین مشاهده می شود. بنابراین آرمان فلسطین را آرمان خود می‌دانند و هر چند پدران و پدربزرگ‌های آنها آپارتاید را تجربه کرده‌اند، آنها اکنون به این جنبش ضدآپارتاید می پیوندند و به همین دلیل با وجود اخراج و تعلیق از سوی مدیران دانشگاه این حرکت را ادامه می ‌دهند.

کلید حرکت دانشگاه کلمبیا یک هفته بعد از عملیات وعده صادق بود (۲۵ فروردین) بود و آنها احساس نزدیکی با جنبش ضداسرائیل در دنیا دارند و وقتی دیدند ایران نه تنها کلامی بلکه به شکل عملی هم حاضر است به شکل جدی با سیستم نسل‌کش و آپارتاید صهیونیستی مبارزه کند، آنها نیز از این عملیات تاثیر گرفتند.

ایزدی در پاسخ به این سوال که چرا دانشجویان در موارد پیشین مسائل سیاست‌خارجی آمریکا واکنش نشان ندادند گفت: دانشجویان در زمان جنگ ویتنام هم واکنش و حضور جدی داشتند. اما این حرکت مقدس‌تر از حرکت قبلی است؛ زیرا زمان جنگ ویتنام سربازی در آمریکا اجباری بود و ممکن بود دانشجویان بعد از درس خواندن به ویتنام اعزام شوند و دغدغه شخصی داشتند. ولی اکنون اینطور نیست که اگر مثلا جنگ غزه تمام نشود آنها مجبور به اعزام به فلسطین اشغالی شوند و فاجعه‌ای برای شخص دانشجو ایجاد شود. بنابراین حرکت دانشجویان اکنون مقدس‌تر است؛ زیرا موضوع شخصی نیست.

فواد ایزدی: نامه رهبری به دانشجویان آمریکایی، ابعاد قرآنی، تاریخی و عاطفی داشت

آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا؛ بله اما کجا؟

استاد دانشگاه تهران در مورد نقش‌آفرینی دانشجویان آمریکایی در مورد مسائل مختلف سیاست داخلی و خارجی نیز اظهار داشت: درون دانشگاه های آمریکا تحصن و تجمع در موضوعات مختلف زیاد برگزار می‌شود و دانشگاه های آمریکا به شکلی طراحی شده که معمولا وسط دانشگاه محیط‌های غذاخوری است و ساختمانی برای تشکل های دانشجویی وجود دارد. اگر کسی از وسط دانشگا عبور کند معمولا چند میز وجود دارد که کنار این میزها بحث و سخنرانی برگزار می‌شود و گروه‌های مختلف دانشجویی با بروشورهای و انواع روش‌ها اهداف، ماموریت‌ها و راهبردهای خود را تبلیغ می کنند.

مترجم کتاب آیا کاپیتالیسم آینده‌ای خواهد داشت؟ خاطرنشان کرد: همانطور که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت آزادی بیان وجود دارد؛ ولی قانون هم وجود دارد. یعنی آزادی بیان در مواردی لحاظ می شود که دغدغه یکی از دو حزب باشد؛ مثلا موضوع سقط جنین، مهاجرت یا حداقل حقوق که یکی از احزاب مخالف و دیگری موافق است و همیشه در محیط‌های دانشگاه این موضوعات مطرح می‌شود و مقامات آمریکا هم ناراضی نبودند که این موضوع در دانشگاه‌ها مطرح شود تا از این وضعیت دوقطبی در انتخابات استفاده کنند.

اما موضوع فلسطین در هیج یک از دو حزب حامی ندارد، غیر از جناح چپ حزب دموکرات که بسیار ضعیف است. از این جهت موضوع ذیل آزادی بیان نمی‌گنجد و همانطور که رییس جمهور آمریکا گفت این موضوع ذیل قانون نگاه می‌شود و از این جهت قانون این است که اگر جایی تجمع بود و پلیس گفت نباید تجمع باشد، افراد باید قبول کنند و اگر این کار را نکنند با آنها جدی برخورد می‌شود و دانشجویان در این دوره این موارد را تجربه کردند و این قانون است و پلیس حق دارد از این ابزارها استفده کند.

وی در پاسخ به این سوال که اصلا قوانین برگزاری تجمع یا تحصن در دانشگاه‌های آمریکا چگونه است نیز گفت: تجمع به مجوز نیاز دارد؛ ولی همانطور که اشاره شد اگر ذیل مباحثی باشد که دغدغه‌های دو حزب است مجوز می‌دهند و افراد مباحث خود را مطرح می‌کنند و از نظر قانونی هم مشکلی ندارند. ولی اگر موضوعی باشد که از نظر دو حزب مهم نباشد و دغدغه آنها نباشد جلوی آن گرفته می‌شود و اتفاقاتی مشابه اتفاقات دانشگاه‌های آمریکا می‌افتد.

ایزدی با اشاره به نقش‌افرینی دانشجویان در دیگر موارد معضلات اجتماعی یا سیاسی نیز گفت: دانشحویان در بحث نژادپرستی، ماجرای قتل جرج فلوید و جنبش وال استریت هم موثر بودند. موضوع نژاد پرستی ذیل دغدغه‌های حزب دموکرات است و در دانشگاه فضایی دارد. مباحث اقتصادی هم ذیل بحث های دو حزب است ولی به دلیل اینکه تظاهرات ضد نژادپرستی و جنبش وال استریت در محیط های دانشگاهی شروع نشد، در خارج از دانشگاه نماد و ظهور و بروز بیشتری داشت. البته تشکلی به نام زندگی سیاه پوستان ارزش دارد/ black lives matters شکل گرفت ولی نهاد داتنشجویی نبود البته در محیط های دانشگاهی طرفدارهایی داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha