۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۰۰
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85495831
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آسان‌سازی آموزش قرآن برای عموم مردم با اجرای طرح ملی بشری در همدان

همدان- ایرنا- ۱۳۰ نفر از مربیان و معلمان قرآنی استان همدان در نود و سومین دوره «طرح ملی بشری» به میزبانی ملایر، مهارت های لازم را فرا گرفتند تا در قالب این طرح آموزش قرآن را با روشی آسان برای عموم مردم آموزش دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ طرح بشری با آسان‌سازی روش آموزش در قالب کلمات که کاملا مهندسی شده کنار هم چیده شده‌اند، قرآن را برای عموم مردم ساده جلوه داده و بر اساس سیره پیامبر مکرم اسلام(ص) در زمان نزول قرآن این روش را به مخاطب انتقال می‌دهد و با بیان کلمات و تکرار؛ قواعد ابتدایی تجوید را آموزش می‌دهد.

هدف بشری این است که قرآن را به عموم جامعه و نه یک عده خاص با هر سطح سوادی و سنی در بطن جامعه ترویج دهد، برای اینکه بتوان قرآن کلام خدا را تا حدی از مهجوریتی که پیامبر اکرم(ص) فرمود، خارج کرد و میل و رغبت به آموزش قرآن را در جامعه بیشتر کرد؛ نیازمند روش‌هایی هستیم که بتواند توجه همه اقشار جامعه از هر سطح فرهنگی و تربیتی را به خود جلب کند و هیچ‌کسی نباید تحت هیچ شرایطی ارتباط خود را با قرآن قطع کند.

هدف اصلی طرح ملی بشری، سر و سامان بخشیدن به امر قرائت قرآن بر اساس استانداردهای بین‌المللی اسلامی، هدایت و قرار دادن آن در مسیر صحیح و پذیرفته شده توسط علمای این علم در جهان از صدر اسلام تاکنون است، تا امر مهم قرائت قرآن از صورت یک فعالیت حاشیه‌ای که در گوشه مساجد و منازل تدریس می‌شود و گاهی هیچ پایه و اساس آکادمیک ندارد و دست اندرکاران آن، مورد هیچگونه ارزشیابی علمی قرار نمی‌گیرند، خارج شده و به استانداردهای جهانی آن نزدیک شود.

در همین راستا نود و سومین دوره طرح ملی بشری با هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از نهم خرداد و به مدت سه روز در محل سالن همایش‌های مرکز آموزشی دانشکده فنی و حرفه‌ای خوارزمی ملایر برگزار شد.

برکت تعلیم قرآن و فرهنگ ارزشمند آن در بطن زندگی جاری شود

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر روز جمعه در این باره اظهار کرد: به برکت دولت خدمتگزار شهید آیت‌الله رئیسی فعالیت‌های مثبتی در حوزه قرآن‌آموزی اتفاق افتاده است.

آسان‌سازی آموزش قرآن برای عموم مردم با اجرای طرح ملی بشری در همدان

«سلمان اسماعیلی» خاطرنشان کرد: با همه پیشرفت‌ها و حرکت‌های رو به جلو، لازم است به شکلی برنامه‌ریزی شود که قرآن بیش از پیش در بطن زندگی ما ساری و جاری شود و از آن بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: امروز نیازمند تلاش‌های چندین برابری برای پیشبرد امور کشور هستیم و کشور در تمامی عرصه‌ها بدون خلل پیش می‌رود و عرصه قرآن‌آموزی و ترویج فرهنگ اسلامی از مهمترین اولویت‌ها برای فعالیت جهادی است.

فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه پشتیبانی مردم و زعامت ولایت هر تهدیدی را به فرصت تبدیل می‌کند، افزود: مردم با حضور حماسی خود در مراسم‌های تشییع و تکریم رئیس جمهور شهید، انقلابی بزرگ را رقم زدند و نعمت ولایت برای چندمین بار خود را به خوبی نشان داد.

اسماعیلی با بیان اینکه این حضور پرشور و شعور مردم موجب افتخار ماست که مشی شهیدان و ولی فقیه ما پیروی از قرآن کریم است، بر لزوم ترویج فرهنگ قرآنی تاکید و بیان کرد: در ملایر روستایی به نام «مالیچه» با ورود یک طلبه دغدغه‌مند، شاهد تربیت قریب به ۴۰۰ حافظ، قاری و مفسر قرآن کریم هستیم و این برکت کار برای قرآن است که طرح‌های ملی نظیر بشری می‌تواند این برکت را در جامعه جاری کند.

انس خانواده‌ها با قرآن؛ هدف اصلی طرح ملی بشری

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر نیز در راستای برگزاری این طرح در گفت و گو با ایرنا، هدف از اجرای این طرح را فراگیری آموزش قرآن برگرفته از شیوه پیامبر(ص)، به صورت شنیداری، گفتاری، آموزش به روش آکادمی، ارائه محتوا و مطالب آموزشی استاندارد عنوان کرد.

«فرشاد کشاورزیان» جلوگیری از اتلاف زمان، قابل درک برای تمامی اقشار جامعه، پرورش افراد با سطح علمی و آموزشی بالا برای فعالیت در امور قرآنی ساده‌سازی یادگیری قرائت قرآن و مهندسی تلاوت از دیگر اهداف اجرای طرح ملی بشری عنوان کرد و افزود: این طرح از تیر ۱۴۰۱ با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت قرآن و عترت در کشور برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

وی ادامه داد: مهمترین هدف طرح ملی بشری انس خانواده‌ها با قرآن و بردن قرآن به داخل منازل و در واقع هدف آشنایی خانواده‌ها، ساده‌سازی یادگیری قرائت، انس با قرآن و نداشتن دلهره افراد برای خواندن قرآن کریم است.

آسان‌سازی آموزش قرآن برای عموم مردم با اجرای طرح ملی بشری در همدان

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر با اشاره به اینکه در اولین دوره این طرح نفر از ۱۴۵ مربیان و معلمان قرآن، طرح‌های امین و صالحین، حوزه علمیه و دانشگاه شرکت کردند، گفت: دوره اول طرح به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر و موسسه قرآنی و عترت ستاره‌های یاسین و با حضور «ابراهیم کرمانی‌نژاد»، مدیرکل برنامه‌ریزی و آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اساتید دیگر با موفقیت برگزار شد.

کشاورزیان با بیان اینکه باید برکت تعلیم قرآن کریم و فرهنگ ارزشمند آن در بطن زندگی همه ما جاری شود، تاکید کرد: این طرح طی سه روز و با حضور بیش از ۱۳۰ نفر از مربیان قرآن برگزار و در هر نوبت، سه ساعت آموزش می‌بینند.

وی ادامه داد: آزمون طرح ملی بشری امروز برگزار و کسانی که بتوانند نمره ۱۰۰ را کسب کنند، موفق به دریافت گواهی معتبر کشوری طرح می‌شوند و امیدواریم بتوانیم برنامه‌های قرآنی مفیدی را در سطح شهرستان اجرا کنیم.

به گزارش ایرنا؛ دومین طرح ملی بشری با حضور بیش از ۱۳۰ مربی قرآنی به میزبانی ملایر در دانشکده خوارزمی این شهر از نهم تا یازدهم خردادماه برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha