«میراث فرهنگی» به دروس مدرسه و دانشگاه اضافه می‌شود؟

تهران- ایرنا- قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه‌ای به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیشنهاد کرد دروس «میراث فرهنگی» و «آشنایی با میراث فرهنگی» را به ساختار دروس آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد کرد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا، افزایش سواد میراثی یکی از مهمترین مباحث در حوزه میراث فرهنگی است که با آغاز دولت سیزدهم همواره مورد تاکید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده است، موضوعی که می‌تواند نگاه جامعه را میراث فرهنگی،تاریخی و تمدنی تغییر دهد، علاقه و اشتیاق عمومی در آشنایی با هویت تاریخی را تقویت کند و از همه مهمتر عزم و اراده ملی در قالب یک نهضت ملی برای حفاظت از میراث فرهنگی ایجاد کند.

مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد ملت‌های که در زمینه حفظ و حراست و پاسداشت از میراث فرهنگی خود موفق هستند، از یک برنامه‌ریزی آموزشی از سطوح کودکی نوجوانی از مدرسه تا دانشگاه بهره‌مند شده‌اند، در همین چارچوب اکنون وزارت میراث فرهنگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کرده است: دروس «میراث فرهنگی» و «آشنایی با میراث فرهنگی» به ساختار دروس آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار داده شود.

«میراث فرهنگی» به دروس مدرسه و دانشگاه اضافه می‌شود؟

میراث فرهنگی رکن تحکیم پیوندهای فرهنگی جامعه

علی دارابی قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در نامه‌ای به حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کرده است درس «میراث فرهنگی» به ساختار دروس آموزش و پرورش و برنامه‌ریزی برای اختصاص ساعاتی از آموزش در موزه‌ها و مکان های تاریخی-فرهنگی افزوده شود.

وی همچنین بررسی و برنامه‌ریزی برای افزودن واحد درسی «آشنایی با میراث فرهنگی» را در فهرست دروس عمومی مقاطع کارشناسی دانشگاه‌ها خواستار شده و واحد درسی «شناخت میراث فرهنگی (با گرایش مربوط به رشته)» را برای دروس پایه رشته‌های علوم انسانی و هنر در مقاطع کارشناسی پیشنهاد کرده است.

دارابی در این نامه، اهمیت شناخت و معرفی ارزش‌های فرهنگی ملموس و ناملموس در حوزه آموزش‌های رسمی کشور را یادآور شده و آورده است: میراث فرهنگی به عنوان مهمترین رکن تحکیم پیوندهای فرهنگی جامعه و منبع غنی خرد، دانش و تجارب زیست سرزمینی؛ حوزه‌ای است که در صورت شناخت، معرفی و به‌کارگیری شایسته به ویژه در عرصه‌های آموزشی می‌توانند تکیه‌گاه و زمینه‌ای مؤثر در مسیر تعالی و رشد کشور باشد.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در پایان نامه یادشده تاکید کرده است: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمادگی کامل دارد در «برنامه‌ریزی محتوایی دروس و برنامه ها»، «تألیف منابع آموزشی»، «برنامه‌ریزی برای تأمین مدرسان» و «فراهم کردن زمینه حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در موزه‌ها و اماکن تاریخی» در قالب برنامه‌ها و دروس آموزشی میراث فرهنگی، کمال همکاری را با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به انجام رساند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha