درخشش‌های سینمای ایران در جهان؛ از لس آنجلس تا ایتالیا
نمایی از فیلم کوتاه «قوی گنگ»

تهران- ایرنا- فیلم کوتاه ایرانی «قوی گنگ» ساخته احسان عباسی به جشنواره آمریکا و فیلمنامه «خورشید میاد؟» نوشته عاطفه صالحی و سعید قاسمی به چهاردهمین جشنواره فیلم و فیلمنامه‌نویسی ریچموند راه یافت، فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» نیز برنده دو جایزه از جشنواره فیلم ایتالیا شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا در ادامه درخشش آثار تصویری و سینمایی هنرمندان ایرانی در رویدادهای مختلف هنری جهان، فیلم کوتاه ایرانی «قوی گنگ» ساخته احسان عباسی برای نمایش در UCLA، بزرگ‌ترین مجموعه دانشگاهی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی در جهان انتخاب شد.

این دستاورد بزرگ پس از دریافت جایزه ۱۰هزار دلاری از یک جشنواره معتبر فیلم در آمریکا به دست آمده است.

احسان عباسی کارگردان فیلم کوتاه «قویِ گُنگ» که مسیر هنری‌اش را با بازیگری و کارگردانی در تئاتر شروع کرده است، در فیلم «آسمان غرب» نقش شهید احمد پیشگاه هادیان را ایفا کرده و در سال گذشته نیز در دو سریال نمایش خانگی «خون سرد» و «سرگیجه» نقش‌آفرینی کرده است.

فیلم کوتاه «قوی گنگ» دومین تجربه او در فیلمسازی است.

«قوی گنگ» داستان دختری است که در یکی از روستاهای دورافتاده زندگی می‌کند و در تناقض با هویت خود دچار چالش می‌شود.

سپیده جعفری، شکیبا عسگری، سوگل سیدصدر، رقیه یانسری بازیگران این فیلم هستند.

درخشش‌های سینمای ایران در جهان؛ از لس آنجلس تا ایتالیا

«آخرین شیهه...» در ایتالیا

فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» به کارگردانی مهدیه محمدی، تهیه‌کنندگی محمدرضا حسینی و نویسندگی محمدمهدی عزیزمحمدی موفق به دریافت تندیس بهترین فیلم کوتاه و تندیس بهترین فیلمنامه از ششمین دوره جشنواره بین‌المللی Amicorti Film Festival شد.

این جشنواره از تاریخ ۲۵ تا ۲۹ ژوئن برابر با ۵ تا ۹ تیرماه در peveragno ایتالیا برگزار شد. فاطمه معتمدآریا رییس هیات داوران این دوره از جشنواره و حسین سلیمانی و نازنین کریمی دو تن از اعضای ایرانی هیات ۹ نفره داوران بودند.

مهدخت مولایی و نیما نادری بازیگران فیلم کوتاه ۱۷ دقیقه‌ای «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» هستند که ژانری عاشقانه دارد.

این فیلم کوتاه در موسسه فرهنگی هنری «نگاه آخر» و با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده و پخش بین‌المللی این فیلم برعهده سولماز اعتماد است.

درخشش‌های سینمای ایران در جهان؛ از لس آنجلس تا ایتالیا

«خورشید میاد؟» به ریچموند رفت

فیلمنامه داستانی کوتاه ساخته نشده «خورشید میاد؟» نوشته عاطفه صالحی و سعید قاسمی در چهاردهمین جشنواره فیلم و فیلمنامه‌نویسی ریچموند راه پیدا کرد و در مرحله تاپ فینالیست به رقابت می‌پردازد.

«خورشید میاد؟» روایتی از پدری افغان از پناهجویان کمپ دبی است که در تلاش برای نجات دختر و پسرش از دست طالبان که در افغانستان مانده‌اند، است.

جشنواره ریچموند (RIFF) که برای تقدیر از فیلم‌سازان پیشگام طراحی شده است، از آثار در ژانرها و شاخه‌ها (فیلم‌های بلند و کوتاه) به همراه ویدیوهای موسیقی و پروژه‌های اپیزودیک استقبال می‌کند.

همچنین از طریق مسابقه سالانه فیلم‌نامه‌نویسی خود، فیلم‌نامه‌هایی (بلند و کوتاه) از تمامی ژانرها را پذیرا است. فیلمنامه برنده در طول همان هفته جشنواره فیلم تقدیر می‌شود.

چهاردهمین جشنواره فیلم و فیلمنامه‌نویسی ریچموند ۳ تا ۸ مهرماه برابر با ۲۴ تا ۲۹ سپتامبر در ویرجینیا برگزار می‌شود.

عاطفه صالحی پیش از این ۴ فیلم کوتاه داستانی ساخته است و نویسندگی چندین فیلمنامه کوتاه را در کارنامه دارد. او همچنین جایزه بهترین فیلمنامه سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را برای فیلم کوتاه «شیهه» به صورت مشترک با نفیسه زارع دارد. سعید قاسمی نیز ساخت یک فیلم کوتاه را در کارنامه دارد.

ریچموند شهری در ایالات متحده آمریکای شمالی است.

درخشش‌های سینمای ایران در جهان؛ از لس آنجلس تا ایتالیا

پایان فیلمبرداری «پانسیون سگی»

مراحل فیلمبرداری فیلم کوتاه پانسیون سگی به نویسندگی و کارگردانی رضا قاسم‌زاده در شهر دامغان به پایان رسید.

این فیلم به تهیه‌کنندگی مشترک رضا قاسم‌زاده و دانشکده هنر دامغان در تیرماه ۱۴۰۳ مقابل دوربین رفت و پس از گذراندن مراحل تدوین خود آمادۀ حضور در جشنواره‌های مختلف فیلم کوتاه خواهد شد. داستان فیلم زمانی آغاز می‌شود که فرد جدیدی پا به پانسیون می‌گذارد.

رضا مؤمن‌زاده و محمدمهدی قهاری در کنار نوید مجتهدی، نسیم دارابی و محمد اسلمی ایفاگران نقش‌های «پانسیون سگی» هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha