جهش در تولیدات فرهنگ و هنر فارس چگونه اتفاق می‌افتد؟

شیراز-ایرنا-برخی شعار سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» را یک شعار اقتصادی می‌دانند اما متولیان فرهنگی فارس معتقدند تحقق این شعار در عرصه فرهنگی و توسط هنرمندان و فرهنگوران نیز امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با نامگذاری سال ۱۴۰۳ بعنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب، تکاپوی بسیاری در گوشه گوشه کشور برای تحقق این شعار شکل گرفت و ایده‌های مختلفی به منظور به‌کارگیری ظرفیت‌ها در عرصه‌های گوناگون جهت اجرایی کردن این رویکرد ارائه شد.

بدون شک شعار امسال بیانگر اهمیت توجه به تولید ملی و نقش حیاتی مشارکت همگانی مردم در تحقق این هدفگذاری ملی است، از این رو بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران به ارائه راهکارهایی برای تحقق این شعار در عرصه اقتصادی پرداختند.

اگرچه شعار سال ۱۴۰۳ هم مانند دیگر شعارهای سال نو، رنگ و بوی اقتصادی دارد اما برخی معتقدند این شعار تنها یک مقوله اقتصادی و مربوط به تولیدات در حوزه اقتصادی نیست بلکه جهش در تولید می‌تواند با مشارکت مردم در عرصه فرهنگ و هنر نیز رقم بخورد.

تخصیص اعتبارات وزارت با هدف تحقق شعار سال

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس‌ در این باره گفت: شعار سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» انگیزه بسیاری در میان مدیران و مردم ایجاد کرد؛ در این شعار محور افزایش تولید، مشارکت با مردم است.

سید رسول موسوی‌نژادیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از دستگاه‌های اجرایی است که می‌تواند در امر تحقق این شعار به صورت عملیاتی وارد میدان شود؛ امسال حتی فرآیند تخصیص اعتبارات و بودجه‌ریزی این وزارت‌خانه نیز با همین هدف تعریف شد به گونه‌ای که وقتی به اعتبارات فصل پنجم سیاست‌ها و برنامه‌های تدوین شده وزارت فرهنگ و ارشاد نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که هر اقدامی با محور بخش خصوصی و مردم تعریف شده و اعتبارات هم با همین هدف تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: به طور کلی اصحاب فرهنگ و هنر و تشکل‌هایی که در این عرصه فعالیت دارند می‌توانند نقش مهمی در زمینه تحقق شعار سال ایفا کنند، نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حمایت، هدایت و نظارت تعریف شده است.

جهش تولیدات فرهنگی و هنری با بهره‌گیری از مشارکت‌ هنرمندان و فرهنگوران

موسوی‌نژادیان سیاستگذاری‌ وزارت ارشاد مبنی بر بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی را رویکردی متفاوت از سال‌های گذشته دانست و گفت: این رویکرد موجبات افزایش کیفیت و کمیت را در تولید آثار هنری فراهم می‌کند؛ در واقع با اجرای این ایده بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد عرصه اجرا نمی‌شود و امور اجرایی به بخش خصوصی سپرده می‌شود.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: با بهره‌گیری از مشارکت تشکل‌های مردمی در حوزه فرهنگ و هنر بخش نظارت و هدایت که یکی از بخش‌های مهم و غیرقابل واگذاری در وزارت فرهنگ و هنر به شمار می‌رود با قدرت بیشتری توسط متولیان فرهنگی پیش می‌رود.

وی اضافه کرد: زمانی که پروژه‌های فرهنگی و هنری در قالب طرح‌های مشخص به تشکل‌هایی مانند مؤسسات تک منظوره و چند منظوره، کانون‌های تبلیغاتی، مؤسسات قرآنی، انتشارات، چاپ‌خانه‌ها، آموزشگاه‌های آزاد هنری، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و انجمن‌های هنری وابسته به وزارت واگذار شود شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه خواهیم بود.

تشکل‌ها و مؤسسات بهترین بازوهای اجرایی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری

او این تشکل‌ها و مؤسسات را بهترین بازوهای اجرایی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری دانست و گفت: بهره‌گیری از تخصص افراد با تجربه در این تشکل‌ها و توسعه کمی فعالیت‌های فرهنگی و هنری از مزایای اجرایی کردن شعار سال در عرصه فرهنگ و هنر است.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس یادآور شد: طی ۲سال گذشته هم به جز اعتبارات ابلاغی برای اجرای برنامه‌های مصوب و جاری، اعتبارات مشخص دیگری هم اضافه شده که ظرفیت‌های حمایتی وزارت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری را به شدت افزایش داده است.

موسوی‌نژادیان توجه ویژه به شهرستان‌ها را از مهمترین رویکردهای اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد دانست و گفت: خوشبختانه اعتبارات قابل‌توجهی به شهرستان‌ها تخصیص داده شده و در کنار آن فعالیت‌هایی هم برای ارتقای جایگاه فرهنگ و هنر در این مناطق تعریف شده است.

به گفته او، با نظرسنجی و کسب اطلاعات از هنرمندان و رؤسای ادارات شهرستان‌ها، دوره‌های آموزشی بسیار خوبی تدارک دیده شده که این دوره‌ها به صورت متمرکز در همه شهرستان‌ها با حضور اساتید شناخته شده و برجسته برگزار می‌شود.

اهمیت بکارگیری همه ظرفیت‌های فرهنگ و هنر

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بر اهمیت بکارگیری همه ظرفیت‌های فرهنگ و هنر این استان پهناور برای تحقق شعار سال تأکید کرد و گفت: ظرفیت‌های کافی و لازم برای تحقق شعار سال در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس وجود دارد و از ابتدای سال تلاش شده از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده شود، بدون شک این روند ادامه خواهد یافت و در پایان سال هم گزارشی واقعی و عملیاتی در رابطه با اقدامات انجام شده برای تحقق شعار سال ارائه می‌شود.

موسوی‌نژادیان با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری فارس با همکاری بخش خصوصی برگزار می‌شود، گفت: واگذاری اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری به بخش خصوصی هم موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود و هم به افزایش کمی و کیفی رویدادها کمک می‌کند.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ابراز کرد: امیدوارم بتوانیم به این نگاهی که با توصیه‌ها و تدابیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و مشارکت مردمی به جامعه و دولتمردان منتقل شده جامه عمل بپوشانیم؛ شرایط برای تحقق این امر فراهم است و فقط نیاز است که اقدامات در این زمینه به صورت جدی‌تری پیگیری و دنبال شود.

ایده اصلی شعار سال امری فرهنگی و فرهنگ‌ساز

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز معتقد است ایده اصلی طرح شعار سال توسط مقام معظم رهبری یک امر فرهنگی و فرهنگ‌ساز است و پیش از آنکه شعار مطرح شود، باید در مقام راهبرد قرار بگیرد و کلان حرکت جامعه را تنظیم و هدایت کند.

حمیدرضا قانعی بر این باور است که طی سالیان گذشته که عمده شعارها رنگ و بوی اقتصادی داشته‌اند، به الزامات فرهنگی تحقق آن راهبرد اقتصادی کمتر توجه شده و این امر نیاز به زمینه‌سازی و تولید محتوای فرهنگی مداوم دارد.

وی فراهم کردن زمینه حضور مردم در بخش تولید را امری ضروری می‌داند و می‌گوید: بدون شک مشارکت مردم در لایه‌های تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری، لایه‌های اقدام و اجرا و در نهایت نظارت و اصلاح فرآیند قطعا راهگشا خواهد بود چراکه طی سالیان گذشته هرکجا امورات به مردم واگذار شد، نتایج شگرفی مشاهده شد.

بدون شک اهالی فرهنگ و هنر می‌توانند با هدف اجرای سیاست‌های کشور، دست در دست هم در مسیر تحقق شعار سال و کمک به اقتصاد هنر کشور حرکت کنند و در مسیر تولید آثار ارزشمند هنری قدم بردارند؛ این مهم محقق نخواهد شد مگر با طراحی ساز و کار لازم و بهره‌مندی از دیدگاه‌ها و نقطه نظرات صاحب نظران و جلب مشارکت هنرمندان برای تولید آثار هنری ارزشمند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha