هفت ایستگاه هواشناسی در چهارمحال و بختیاری در حال اجراست

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: هفت ایستگاه هواشناسی اصلی و ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف این استان در دست راه‌اندازی و توسعه است.

مهران چراغپور روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: توسعه ایستگاه‌های هواشناسی سودجان، سرخون و جونقان از محل اعتبارات ماده ۲۳ در دست انجام است.

وی ادامه داد: همچنین از همین محل، ایستگاه باران‌سنجی در شهرهای باباحیدر، یانچشمه و هوره در حال راه‌اندازی است و در ایستگاه سرآقاسید نیز ایستگاه هواشناسی در حال ارتقا به اقلیم‌شناسی خودکار است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های این سازمان در استان را کمبود ایستگاه‌های هواشناسی عنوان کرد و گفت: با احتساب ایستگاه‌های اصلی، اقلیم‌شناسی و باران‌سنجی در حال حاضر ۶۰ ایستگاه در استان فعال است این در حالی است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی استان به ۱۳۰ ایستگاه نیاز است.

چراغپور با اشاره به وجود ۱۸ ایستگاه هواشناسی خودکار در استان، تصریح کرد: این ایستگاه‌ها به طور معمول از به‌روزترین ایستگاه‌های استان به شمار می‌روند هرچند تعدادی از این ایستگاه‌ها هنوز به سنسورهای سنجش آلودگی هوا و میزان ارتفاع برف مجهز نشده است.

وی یادآور شد: در سفر نخست دولت سیزدهم به استان اعتباری برای اداره‌کل هواشناسی استان درنظر گرفته نشد اما در سفر دوم ۱۰۰ میلیارد ریال برای این بخش مصوب شده است که منتظر ابلاغ آن هستیم.

به گزارش ایرنا، توسعه ایستگاه‌های هواشناسی و شبکه‌های مرتبط با آن در کشور به سال‌های پایانی دهه ۳۰ بازمی‌گردد که در آن سال ایران به عنوان یکصد و سومین کشور به عضویت سازمان هواشناسی جهانی درآمد و به تدریج و با گذر زمان دامنه فعالیت‌های هواشناسی توسعه یافت.

پیش‌بینی دقیق تغییرات و ناپایداری‌های جوی علاوه‌بر آگاهی‌بخشی به جامعه هدف، نقش موثری در تصمیم‌گیری مسوولان برای پیشگیری از بروز حوادث طبیعی ایفا می‌کند.

چهارمحال و بختیاری با حدود یک میلیون نفر جمعیت دارای ۴۳ شهر و در حدود ۸۰۰ روستا و آبادی است که با توجه به اینکه بخش زیادی از مساحت این استان کوهستانی است نیاز به تعداد بیشتری ایستگاه‌های هواشناسی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha