کنگره شهدای تربت حیدریه ۲۰ عنوان کتاب تولید کرده است

تربت حیدریه- ایرنا- معاون فرهنگی ناحیه مقاومت بسیج و مسوول دبیرخانه کنگره ملی شهدای منطقه تربت‌حیدریه گفت: این کنگره ۲۰ عنوان کتاب تولید کرده که پنج عنوان آن در مرحله چاپ قرار دارد و به محضر مقام معظم رهبری ارائه خواهد شد.

جواد عوض روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: می توان به کتاب‌هایی با موضوع «حماسه بزرگ ۹ دی تربت حیدریه» اشاره کرد که از قیام مشروطه آغاز می شود و رویدادهای تاریخی حادث شده در این شهرستان را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: کتابی نیز درباره آیت الله طباطبایی نخستین امام جمعه تربت حیدریه در دهه ۵۰ هجری شمسی به عنوان رهبر جریان مذهبی ۹ دی با نام "آقای امام جمعه" نوشته شده است و موضوع یکی دیگر از کتاب‌ها سردار شهید حاج اصغر رمضانی است.

مسوول دبیرخانه کنگره ملی شهدای منطقه تربت‌حیدریه گفت: ۹ کمیته در ذیل کنگره شهدا مشغول به فعالیت هستند و خروجی کنگره شهدا بایستی پاسخی به همه سوال های پیرامون ایثار و شهادت باشد.

عوض افزود: مجوز برگزاری کنگره ملی شهدا به شهرستان هایی داده می‌شود که هزار شهید به اضافه یک داشته باشند و شهرستان‌های تربت حیدریه، زاوه، مه ولات و رشتخوار ۲ هزار ۱۶۲ شهید دارند.

وی اضافه کرد: ان‌ شاء الله برای دیدار با مقام معظم رهبری در قالب این کنگره برنامه ریزی خواهد شد و در روز اجلاسیه میزبان ۳۰۰ مهمان کشوری و لشکری خواهیم بود.

معاون فرهنگی ناحیه مقاومت بسیج تربت حیدریه گفت: کنگره شهدای تربت حیدریه از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به صورت زنده و مستقیم از شبکه های خراسان رضوی، افق و خبر پخش خواهد شد.

عوض افزود: مستندات بسیاری تولید شده و مصاحبه های فراوانی برای کنگره شهدای تربت حیدریه گرفته شده است به طور مثال برای نخستین مرتبه به مرکز اسناد ملی در تهران مراجعه شد و سندهای متعددی که با موضوع حماسه ۹ دی تربت حیدریه تهیه، تولید و نگهداری شده بود استخراج شد.

وی ادامه داد:گزارش هایی که از ژاندمری وقت تربت حیدریه در دهه ۵۰، نیروهای ارتش مستقر در تربت حیدریه و فرماندار وقت این شهرستان که به مرکز استان نوشته و سپس به تهران ارجاع شده بود جمع آوری شد و پیش بینی می شود حدود چهار هزار و ۷۰۰ سند در بازه زمانی سه‌ماهه در تربت حیدریه تولید و به مرکز کشور ارسال شده است و به مسوولان وقت گفته شده این شهرستان و شهر آبستن حوادث بزرگ خواهد شد که منجر به حماسه بزرگ ۹ دی شد.

مسوول دبیرخانه کنگره ملی شهدای منطقه تربت‌حیدریه گفت: نمایش آیینی هم به مدت ۱۰ شب از ۱۰ شهریور ماه در قالب این کنگره اجرا می شود که تلفیقی از هنرهای سینما، تئاتر و تلویزیون خواهد بود که در یکی از آنها حماسه ۹ دی ۵۷ تربت حیدریه و در یکی دیگر یکی از عملیات های دفاع مقدس بازسازی شده است.

عوض افزود: برای بازدید چهار هزار نفر در هر شب پیش بینی لازم انجام شده است که در شب آخر مهمانان ویژه ای از مشهد و تهران میهمان این برنامه خواهند شد.

۴۳ روز پیش از آن که انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی نهایی برسد، مردم انقلابی و غیور تربت حیدریه، در ۹ دی همان سال، با برگزاری تجمعات گسترده و حضور فعالانه در راهپیمایی ها توانستند دست نشاندگان حکومت مرکزی را از دیار خود رانده و زمام امور شهر خود را در دست بگیرند.

تربت حیدریه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha